Kodvaag Startet 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2008 Batteriene lagres i båten, hvor ofte bør de lades i løpet av vinteren? Jeg lader de nå for første gang denne vinteren. Bør det gjøres hver måned i den kaldeste perioden? Har båten stående hjemme, så det er bare en spasertur over gårdsplassen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ulv I Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Jeg fikk tips om å lade en gang sånn ca halvveis i lagringstiden. Også lade dem rett før båten skal utpå. Tåler dem ikke dette er det bare å kaste utbatteriene. Du kan jo måle dem en gang i blandt. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Lagavulin Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 2-3 ganger i løpet av vinteren sies det vel at man bør fullade batteriet. Det gjør jeg hvertfall. Tror det holder. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Marwin Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Enig. Pass på at ikke noe er tilkoblet batterien og at de er skikkelig rengjordt på toppen, så ikke NOE forbruk forekommer. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
enter4u Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Lading på vinteren? Tror nok ikke det. Dem tapper seg ikke sååå mye i løpet av sesongen. Starta og stoppa motoren flere ganger i våres uten at det var noe problemer. Og jeg drev med ny-installasjon av motor Jeg har 2x110 Ah Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Det er noe som heter levetid på batterier også.. Lader man de på vinteren, holder de noen sesonger ekstra. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Kodvaag Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Ok, da lar jeg batteriene (2 stk) stå tilkoblet laderne (2 stk) i et døgn eller to, og så er det ikke mer lading før jeg skal til, midt i mars, med å legge opp nytt elanlegg i dashbordet og montere hydraulisk styring at jeg trenger lade de mer? Da får de en snau 3 måneders periode uten lading... Satse på at de tåler dette. Men, hvor lenge skal jeg la de stå på nå, et eller to døgn? (En liten og en medium stor 12V lader, men den "store" står på minimum på velgebryteren) Edit: Legg merke til fendring mot naboens garasje! Hjelper fendre mot takras? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Zach Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Mange innlegg her på BP om dette enmnet, bl.a. her: Lading hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Edit: Legg merke til fendring mot naboens garasje! Hjelper fendre mot takras? Raser det ned til deg fra meg så spørs det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hegra Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Her er også en nyttig adresse.Angår litt mer enn lading så det blir litt mye å lese gjennom.Båt er omtalt helt nederst.Nå er jeg ingen datafrik så det spørs om innsetting av linken er velykket. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Visit My WebsiteKommer det nå opp ei side skal man trykke på opplæring på høyre side.Hvis ikke,glem hele greia :-( Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Fenderne hang jo nesten utenfor bildet. Huset tar jo det meste av bildet, selv det er lading av båtbatteri det er snakk om. Det minnet meg om en gang for mange år siden, på et reklamebilde hvor det lå en nesten naken pike på stranden helt i nærbildet, mens langt utpå havet...nesten bare som en prikk kunne vi ane konturene av en gummibåt. Nederst i bildet sto det: Avon produserer også gummibåter. Ellers har jeg i alle år ladet batteriene helt opp ved opptak, kanskje ladet 1 gang i løpet av vinteren, og ikke gjort noe mer før båten ble satt ut igjen. Fullladede batterier selvutlades ikke dersom de står kaldt. Det som er viktig er å foreta jevnlig kontroll av dem, slik at du er sikker på at de ikke er bortimot defekte...spesielt hvis de er noen år gamle. Mister de syrevekt, er de mest sannsynlig defekte, og kan fryse ved sprengkulde. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Raser det ned til deg fra meg så spørs det Bor du lengre opp i bakken? Fenderne hang jo nesten utenfor bildet. Huset tar jo det meste av bildet, selv det er lading av båtbatteri det er snakk om. Det minnet meg om en gang for mange år siden, på et reklamebilde hvor det lå en nesten naken pike på stranden helt i nærbildet, mens langt utpå havet...nesten bare som en prikk kunne vi ane konturene av en gummibåt. Nederst i bildet sto det: Avon produserer også gummibåter. Var det bildet jeg hadde av båten i opplag.... og en tråd med bilde er hyggeligere enn en uten. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
LALUNA II Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Bor du lengre opp i bakken? 19 nummer høyere enn deg ser deg fra verandaen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mouche Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Har i alle år hatt batteriene til båtene stående enten i båten/e eller i kald garasje. Før vinteren har jeg etterfylt med vann hvis nødvendig og ladet de helt opp. Koblet fra alt av ledninger og latt de stå i fred. Har mest for moro skyld målt de noen ganger i løpet av vinteren, men kan ikke se at de har hatt noe spenningsfall å snakke om? Nå vet ikke jeg hvor lenge man kan forvente at et marinebatteri skal vare, men solgte i fjor en båt med et batteri som må ha vært ca 10 år gammelt og det var sprekt som bare det fortsatt. Så mitt spørsmål er egentlig hvor mye spenningsfall får man i løpet av 4/5 måneder på et batteri som har blitt skikkelig behandlet og oppbevart kaldt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Som noen kanskje har fått med seg så er ikke jeg tilhenger av å lade batteriene kontinuerlig med mindre man må. Hvis man ikke må ha laderen på for å benytte denne som en strømforsyning så er det batteritype og tilstand som avgjør hvor ofte man må lade. Men så er det forskjell på må og bør. Jeg anbefaler å lade batterier som ikke er i bruk hver tredje uke hvis man er usikker. Jeg anbefaler også å kjøre batteriene litt forsiktig inn etter vinterlagring slik at platene blir mottakelig for strøm før de tas i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg anbefaler også å kjøre batteriene litt forsiktig inn etter vinterlagring slik at platene blir mottakelig for strøm før de tas i bruk. Hvordan kjører man batteriene forsiktig inn? Geir Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Bruk nå en elektronisk lader og lad batteriene 2-3 ganger i løpet av vinteren. Laderen har lamper for visning av ladetilstand og når det er toppet. Har batteriene så stor selvutlading at dette ikke holder er de alikevell modne for kassering. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg fikk ødelagt et "godt" startbatteri fordi jeg hadde glemt at ei tidsstyrt Rule pumpe i løpet av en vinter jevnlig trakk noen mA i kontrollmodus. Etter dette sørger jeg for kontinuerlig batteriovervåking. Dersom man ikke har tilgang på 220 ladestrøm, er min anbefaling å fjerne alle, absolutt alle tilkoblinger til batteriene (dvs ingen intern kontakt mellom batteriene), og lade batteriene minst 2 ganger i løpet ov vinteren. Dette er ikke vitenskapelig basert råd. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Uansett om en etterlader i løpet av vinteren, er det viktig å sørge for at alle kabler er frakoblet batteriet og overflaten mellom polene er rengjort så en ikke får utlading pga. krypstrøm. Husker en gang jeg var på vinterferie en uke på fjellet. Da jeg skulle hjem, var det omtrent null reaksjon da bilen skulle startes. Heldigvis sto jeg i en bratt nedoverbakke, så jeg fikk trillet bilen igang. Det som hadde skjedd var at jeg hadde glemt cupelyset på! Ikke satt det så stor pære der heller, kun en liten 3W lampe. Men en slik lampe trekker 0,25A, og pr. døgn blir det beskjedne 6Ah, men i løpet av en uke er en oppe i 42Ah! Og da var det ikke mye igjen til start på 52Ah batteriet mitt med minus 20 grader! Til sammenligning vil et 115Ah batteri som står 6 måneder være spuns tomt selv med en så liten kontinuerlig belasning som 30mA (0,03A)! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kodvaag Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Okai.. nå har de stått til lading i et døgn, så jeg går ut og kobler fra laderne. Tusen takk for alle gode svar. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gurba Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Enig med motor, en elektronisk puls lader gjør susen og skrur seg selv av for ikke å koke batteriene. Den kan stå på hele vinteren om du vil. Om batteriet selvutlading er lav så er det ikke noe problem, men om det er ting som trekker strøm eller det er lekkstrøm mellom polene så er morroa igang. Vi forhandler batterier der jeg jobber. Vi har stillt dette spørsmålet en del ganger ifm reklamasjoner. Et batteri som kommer under 12,5 volt starter å tappe seg ned selv. Ved batterispenning under 12volt over tid, kan cellene skade av det og batterier blir varig svekket. Om du ikke har permanent lading stående på , så ta en runde med laderen 2-3 ganger mens båten står på land. Sjekk syrenivå før og etter lading for å se etter celler som skiller seg ut. Det skal sies at om anlegget er "tett" og ikke trekker strøm så bør fulladede batterier greie en vinter. Eller gjør som mange av kundene våre; La ledninger sitte på, så cd spiller og div elektrisk "minner" tapper batteriene helt ned, så syrevekta er helt på bunn, så fryser dem i filler og syra renner utover når våren kommer og det blir varmt i været. Så kommer dem til meg og sier at det jeg selger er noe dritt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.