Jump to content

Batteriene lagres i båten, hvor ofte lade i løpet av vinteren?


Kodvaag

Recommended Posts

Batteriene lagres i båten, hvor ofte bør de lades i løpet av vinteren?

 

Jeg lader de nå for første gang denne vinteren.

Bør det gjøres hver måned i den kaldeste perioden?

 

Har båten stående hjemme, så det er bare en spasertur over gårdsplassen.

 

 

IMAGE_081.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Ok, da lar jeg batteriene (2 stk) stå tilkoblet laderne (2 stk) i et døgn eller to, og så er det ikke mer lading før jeg skal til, midt i mars, med å legge opp nytt elanlegg i dashbordet og montere hydraulisk styring at jeg trenger lade de mer?

 

Da får de en snau 3 måneders periode uten lading... Satse på at de tåler dette.

 

Men, hvor lenge skal jeg la de stå på nå, et eller to døgn?

 

(En liten og en medium stor 12V lader, men den "store" står på minimum på velgebryteren)

 

Edit: Legg merke til fendring mot naboens garasje! Hjelper fendre mot takras? :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Fenderne hang jo nesten utenfor bildet. Huset tar jo det meste av bildet, selv det er lading av båtbatteri det er snakk om.

 

Det minnet meg om en gang for mange år siden, på et reklamebilde hvor det lå en nesten naken pike på stranden helt i nærbildet, mens langt utpå havet...nesten bare som en prikk kunne vi ane konturene av en gummibåt. Nederst i bildet sto det: Avon produserer også gummibåter.

 

Ellers har jeg i alle år ladet batteriene helt opp ved opptak, kanskje ladet 1 gang i løpet av vinteren, og ikke gjort noe mer før båten ble satt ut igjen. Fullladede batterier selvutlades ikke dersom de står kaldt. Det som er viktig er å foreta jevnlig kontroll av dem, slik at du er sikker på at de ikke er bortimot defekte...spesielt hvis de er noen år gamle. Mister de syrevekt, er de mest sannsynlig defekte, og kan fryse ved sprengkulde.

Link to post
Raser det ned til deg fra meg så spørs det :crazy:

Bor du lengre opp i bakken? :eek:

 

Fenderne hang jo nesten utenfor bildet. Huset tar jo det meste av bildet, selv det er lading av båtbatteri det er snakk om.

 

Det minnet meg om en gang for mange år siden, på et reklamebilde hvor det lå en nesten naken pike på stranden helt i nærbildet, mens langt utpå havet...nesten bare som en prikk kunne vi ane konturene av en gummibåt. Nederst i bildet sto det: Avon produserer også gummibåter.

 

Var det bildet jeg hadde av båten i opplag.... og en tråd med bilde er hyggeligere enn en uten. :wink:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Har i alle år hatt batteriene til båtene stående enten i båten/e eller i kald garasje. Før vinteren har jeg etterfylt med vann hvis nødvendig og ladet de helt opp. Koblet fra alt av ledninger og latt de stå i fred. Har mest for moro skyld målt de noen ganger i løpet av vinteren, men kan ikke se at de har hatt noe spenningsfall å snakke om? Nå vet ikke jeg hvor lenge man kan forvente at et marinebatteri skal vare, men solgte i fjor en båt med et batteri som må ha vært ca 10 år gammelt og det var sprekt som bare det fortsatt. Så mitt spørsmål er egentlig hvor mye spenningsfall får man i løpet av 4/5 måneder på et batteri som har blitt skikkelig behandlet og oppbevart kaldt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Som noen kanskje har fått med seg så er ikke jeg tilhenger av å lade batteriene kontinuerlig med mindre man må.

Hvis man ikke må ha laderen på for å benytte denne som en strømforsyning så er det batteritype og tilstand som avgjør hvor ofte man må lade.

Men så er det forskjell på må og bør. Jeg anbefaler å lade batterier som ikke er i bruk hver tredje uke hvis man er usikker.

Jeg anbefaler også å kjøre batteriene litt forsiktig inn etter vinterlagring slik at platene blir mottakelig for strøm før de tas i bruk.

Link to post

Jeg fikk ødelagt et "godt" startbatteri fordi jeg hadde glemt at ei tidsstyrt Rule pumpe i løpet av en vinter jevnlig trakk noen mA i kontrollmodus. Etter dette sørger jeg for kontinuerlig batteriovervåking. Dersom man ikke har tilgang på 220 ladestrøm, er min anbefaling å fjerne alle, absolutt alle tilkoblinger til batteriene (dvs ingen intern kontakt mellom batteriene), og lade batteriene minst 2 ganger i løpet ov vinteren. Dette er ikke vitenskapelig basert råd.

Link to post

Uansett om en etterlader i løpet av vinteren, er det viktig å sørge for at alle kabler er frakoblet batteriet og overflaten mellom polene er rengjort så en ikke får utlading pga. krypstrøm.

 

Husker en gang jeg var på vinterferie en uke på fjellet. Da jeg skulle hjem, var det omtrent null reaksjon da bilen skulle startes. Heldigvis sto jeg i en bratt nedoverbakke, så jeg fikk trillet bilen igang. Det som hadde skjedd var at jeg hadde glemt cupelyset på! Ikke satt det så stor pære der heller, kun en liten 3W lampe. Men en slik lampe trekker 0,25A, og pr. døgn blir det beskjedne 6Ah, men i løpet av en uke er en oppe i 42Ah! Og da var det ikke mye igjen til start på 52Ah batteriet mitt med minus 20 grader!

 

Til sammenligning vil et 115Ah batteri som står 6 måneder være spuns tomt selv med en så liten kontinuerlig belasning som 30mA (0,03A)!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Enig med motor, en elektronisk puls lader gjør susen og skrur seg selv av for ikke å koke batteriene. Den kan stå på hele vinteren om du vil. Om batteriet selvutlading er lav så er det ikke noe problem, men om det er ting som trekker strøm eller det er lekkstrøm mellom polene så er morroa igang. Vi forhandler batterier der jeg jobber. Vi har stillt dette spørsmålet en del ganger ifm reklamasjoner. Et batteri som kommer under 12,5 volt starter å tappe seg ned selv. Ved batterispenning under 12volt over tid, kan cellene skade av det og batterier blir varig svekket. Om du ikke har permanent lading stående på , så ta en runde med laderen 2-3 ganger mens båten står på land. Sjekk syrenivå før og etter lading for å se etter celler som skiller seg ut.

Det skal sies at om anlegget er "tett" og ikke trekker strøm så bør fulladede batterier greie en vinter.

 

 

Eller gjør som mange av kundene våre; La ledninger sitte på, så cd spiller og div elektrisk "minner" tapper batteriene helt ned, så syrevekta er helt på bunn, så fryser dem i filler og syra renner utover når våren kommer og det blir varmt i været. Så kommer dem til meg og sier at det jeg selger er noe dritt :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...