Noflow Startet 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2008 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=545244 polar har elmotor i snekke, hva med å putte elmotoren i en seilbåt, så får man ro på sjøen uansett om man går på motor eller seil! og seilbåter krever jo ikke så enormt store motorer uansett. dette må jo være det ultimate? Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 +at vekt neppe er noe problem i en seilbåt? synes det må virke snasent ! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Ja og de som skal på jordomseiling får skaffe seg en lang sjøteledning for lading. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 må da være mulig å få laget noe som lader batterier ved hjelp av vind vel? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Ja jeg har både vindmøle og solsellepanel men det ville nokk blit lite og lade batterier til fremdrift med. Det er jo fortrinsvis når det ikke blåser man trenger motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Det har kommet (HP 1030): Men det krever nok en lettdrevet seilbåt for at dette skal fungere optimalt (dvs en en båt man seiler, så lenge det er antydning til vind). Fordelen i en seilbåt er at dette drevet kan settes i ladeposisjon når man seiler, og da generer man strøm mot at man mister litt fart. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Det finnes systemer for diesel-elektrisk fremdrift i seilbåter. Se http://www.whisperprop.de/eng . Fordelene, iflg produsenten, finner du her: http://www.whisperprop.de/E_2_2_444107261F...003DC559_p.html . Men jeg tror ikke dette systemet er beregnet på å drives fra en batteribank. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sydvesten Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 El motor i seilbåt er nok gammelt nytt... Lagoon 420 leveres jo med to el motorer og grei generator.... om en velger dieseleketriss fremdrift... Batteribanken holder det gående i marsjfart i en times tid om det er påkrevd.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
jupan Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Når jeg tenker meg om, og det er ikke ofte, så har jo diesel-elektrisk fremdrift eksistert siden de første ubåtene kom. Man slo av dieselmotorene, og drev ubåten framover med elektromotor for å ikke bli oppdaget av fiendens sonarer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg tror vi vil se mer elektriske fremdriftsystemer i fritidsbåt. Det vil da kanskje bli mer likestrøm for miljøfriker med lavt komfortnivå og trefas vekselstrøm for de viderekomne. Det er klare fordeler med dieselelektriske systemer og det bygges knapt et yrkesfartøy for Nordsjøen som ikke er dieselelektrisk. Ossa er et firma som produserer mye som kan brukes i fritidsbåt. http://www.ossapowerlite.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Malø har levert båt med dieselelektrisk fremdrift. Vanskelig å komme med slikt idag. Det eneste krav som blir satt til en seilbåt idag er at den skal være billg og ha mange lugarer. Et optimalt system ville vært to dropdown dieselelktriske azimuther. Fremdrift og thruster i en og samme pakka, og helt ute av veien når man seiler. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Kan du forklare dette nærmer eller vise til en link o.l. ? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 I en annen tråd kom det en lenke til OZecoDrive Har sendt dem spørsmål om hva som er mulig i BoBeep, som et alternativ til Vire7 som idag står i garagen og venter på restaurering. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Drop-down azimuth thruster fra norske Brunvoll. En slik thruster trekkes opp i skroget når den ikke er i bruk og dekselet nederst gjør at bunnen er helt slett. En slik forut og en akterut i seilbåten (før noen blir morsomme, i mindre størrelse) ville vært uovertruffent som fremdriftsystem. Siden de også kan dreies 360 grader ville man også hatt thruster. Drop-down thrusteren er tunnelthrusteren overlegen på de fleste områder. De er mer effektive da de ligger under båten og skjelden kommer over vann på grunn av sjø, pluss at de er meget stillegående. Det finnes drop-down thrustere til seilbåt, men de er ikke roterende. Kraft kunne komme fra et lite 220V genset. For regulering kunne man bruke en cycloconverter. De koster snart ikke penger. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Baltic 45 ser ut og ha en intressant drop down lösning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Frisk tanke, men dekselet over propellen vil redusere in-flow til nesten ikke noe som helst og gjøre fremdriften særdeles lite effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Dette her er gammelt nytt folkens! jeg fant det ut for flere måneder siden og det har tilogmed stått i båtliv! (assa dette med polar) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Nei, det er ikke noe nytt. Duffy og andre har laget slike i mange tiår. Det var vist nytt for Båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
pettergutt Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Går det an å bruke "hvilkensomhelst" el-motor pluss et drev og koble dette mot solceller? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Dette her er gammelt nytt folkens! jeg fant det ut for flere måneder siden og det har tilogmed stått i båtliv!(assa dette med polar) jeg vet jo det :) men tenkte bare på hvordan dette ville fungere i seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Drop-down azimuth thruster fra norske Brunvoll. Jeg har da sett et slikt drop-down-framdriftsopplegg i et svært mye eldre fartøy.... når og hvor kan det ha vært, da? ... tenke, tenke... ... Å, JO! Fregatten Jylland, i Ebeltoft. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Naurstad Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Bergen elektriske Færgeselskab A/S har fra 1894 drevet fergeruter på Vågen (Beffen). Så dette har vært brukt i over 100 år. Beffen Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
OT-flyktning Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Jeg tror den lille fergen over Kostersundet er helelektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Den som går over Kostersundet ser jeg er drevet av kabel. På Espevær har de også en kabelferge, men det blir ikke det samme som en båt med innebygget el-motor. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Bergen Svart 31.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 Bergen elektriske Færgeselskab A/S har fra 1894 drevet fergeruter på Vågen (Beffen). Så dette har vært brukt i over 100 år. Vel, allerede i 1930 var alle elektromotorer byttet ut med bensinmotorer (og senere diesel) så å hevde at beffen er gått på elektrisitet i over 100 å er å overdrive litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.