johnson Svart 31.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 Hadde de el. motorer på 1800-tallet?? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 Bergen elektriske Færgeselskab A/S har fra 1894 drevet fergeruter på Vågen (Beffen). Så dette har vært brukt i over 100 år. den gamle 'spårvagnen' som gikk til Marstrand...har oxo elektrisk drift... HAMNFÄRJAN II Hamnfärjan II byggdes 1948 av Gösta Johansson i Kungsviken på Orust. Den blev i det närmaste identisk med sin föregångare, Hamnfärjan I. En elektrisk motor på 8 hk (ASEA) drivs av 40 batterier (celler) på 2 Volt vardera, vilka sammankopplade ger 80 Volt. Valet av driftsätt finner vi i dag vara mycket framsynt och miljövänligt. Färjan laddades automatiskt med ström varje gång man lade till både på Martrandssidan och på Koön och färjan var därför alltid redo att tas i bruk. Teoretiskt kan vi idag köra 8-10 timmar med fulladdade batterier. http://www.sparvagnen.com/hem.php Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MrAnders Svart 31.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 Største utfordringen er vel at de fleste seilbåter tross alt går for motor mesteparten av sesongen, det blir litt vanskelig med en el-seilbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 31.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 Vel, å hevde at beffen er gått på elektrisitet i over 100 å er å overdrive litt. Uttrykte meg litt dårlig. Mente at el-motoren har vært i bruk i over 100 år (ikke på Beffen). Vet godt at Beffen ikke har elektrisk drift nå. Her ser vi en tidligere utgave av Beffen sist jeg tok den, det er vel for ca. 45 år siden det Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
avsluttet Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Jeg låner tråden etter litt spekulering her på kvelden. Jeg kikket litt på nettet om batterier, og ser man kan få kjøpt slike 2V batterier på feks 600Ah. Med 24 slike vil man ha 14400 Ah tilgjengelig ombord. Disse veier i dette eksemplet knappe tonnet. I tillegg måtte man ha en elektromotor eller flere for fremdrift. Man slipper drifstofftanker, og vekten av en dieselmotor. Noen som vet hvordan man kan regne ut hvor lenge disse Ah holder til en motorkraft på ca 50-60 hk. Og hvor lenge tomme batterier må lades for å bli fulle igjenn? Redigert 17.August.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Sjekk denne:http: //www.solomontechnologies.com/m_recreational.htm Solomon technologies har levert elektrisk fremdrift til seil og motorbåter i en årrekke. Redigert 17.August.2009 av Catlina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 600Ah ved 48V eller 14400Ah ved 2V Hvis vi forutsetter 50% utladning (=>300Ah ved 48V) kommer vi til 14,4 kWh, eller 20hk i en time, 60hk i 20 minutter Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 trikola, ok, takker. det oppklarte litt. i linken til catlina påstår feks en dieselmotor på 48hk å erstattes med en 12 hk elektromotor. Hvorfor skjønner jeg ikke, men det burde bety at en båt som min burde kunne gjøre 6 knop med en slik motor. Hvis det betyr at man skulle få en snekke på 30 fot opp i skrogfart med 12 hk i 5 timer ved 50% utladning måtte man ha 60hk/time, eller 44,8 KW/t tilgjengelig på halvparten av batterikapasiteten. (144V / 311,1 ah) Dvs en total batterikapasitet på 144V / 622,2 Ah, feks med 36 stk 210Ah batterier, kanskje på 50+ kg hver. opp i mot ett par tonn i batterier. Om tankeksperimentet lot seg gjennomføre kunne det være interresant å regne hva en nautisk mil ville koste med med et forbruk på 5 liter diesel i timen på 6 knop, kontra den strømmen du betalte for lading for å gå med 6 knop i en time med denne 144V motoren. Noen som vet hvor mye KW/t som forsvinner i et ladeapparat? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Du kan vel regne med at en moderne lader har ca 90% virkningsgrad men det har ikke batteriene du må pakke inn ca 1,3-1,4 ganger det du skal ta ut pga batterienes indre motstand. Men jeg tror nå alikevell at den største kostnaden vil bli nye batterier kansje annen vært år. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Morsom tråd dette her. Har selv en gammel dieselmotor som har passert 30 år. Nyinstallering koster ca. 150 000,- Får vel mange batterier for det? En elektromotor er vel ikke så dyr? Motoren min er på 47HK. i praksis trenger jeg langt mindre for å bevege meg f.eks i vindstilla. Vil tro at 5-10hk greit gir 5 knop. Mange hester trengs i noen minutter ved mye vind for å kunne legge til land. Nå skjer det mye med batteriteknologi for tiden. Får bare håpe de kommer enda lenger før eksisterende motor kollapser. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Når eg les dette, renn det meg i hu, at eg har lest einkvan plass at bestemor Duck sin bil, er ein Baker Electric 1913. Forøvrig so er el-bilar i dag gått omtrent heilt over til Li ion batteri, dei krev sin heilt spesielle lader, og er dyrare enn blybatteria, men veg veldig mykje mindre, og tar mykje mindre plass. Magne Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 sjekket litt rundt på nettet, og fant ferdig system fra ett svensk firma "Green Star Marine". Dette ser jo veldig bra ut. Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Jeg har bare skumlest denne tråden, men el-motor til seilbåt som i utgangspunktet vel er båttypen som bruker minst motor og har minst forbruk pr utseilt distanse, finner jeg litt snålt. Så lenge seilbåten primert blir brukt til seiling, er det vel nettop Ampértimer det skorter på ombord. Diesel kan vi ha det til det går mugg i det, mens strøm er et nødvendig onde til lanterner og instrumenter. (For ikke å snakke om kjøleboks om sommeren og varmeren om vinteren) Det at fremdrift da også skal hentes ut av allerede uttømte batterier er jo ikke helt logisk. Veldig mye av mitt dieselforbruk i løpet av et år, er for å lade batterier. Skulle jeg i så fall hatt et dieselagregat som kunne produsere strøm nok til batteriene slik at de kunne drevet en el-motor, tror jeg vel at dette hadde vært et tapsprosjekt, både miljø og kostnadsmessig (både i innkjøp og drift). De aller fleste seilere som vil seile litt fortere enn tilsvarende båt i lo eller le, vil ha minst mulig vekt ombord for å kunne gå lettest og fortest gjennom vannet. Et tonn med batterier er totalt utenkelig. om det da ikke kan kombineres med kjør.... da kan batteripakka gjerne veie tre tonn. Bly er tross alt ikke gratis det heller... Batterier er inntill nå også veldig blyholdige og litt syre i kjølen, skal vi alltids klare så lenge det holder seg der nede og holder båten mest mulig i vater. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.