Jump to content

Trebåt - Rana 14,5 - hvilken motor?


bindaling

Recommended Posts

Rana 14,5 fot trebåt i saltvann - som skal brukes mye til dorging - brukes mobilt på båthenger med motor fastmontert.

Alt.1: Yamaha 9.9HK 2-takt 38kg

Alt.2: Yamaha 8HK 4-takt 38Kg

Alt.3: SUZUKI 9.9 2-takt kg?

Alt.4: Suzuki 9.9 4-takt 45 kg

 

Motorstørrelse fra HK 8 til og med 10 er passe på en slik trebåt? 45 - 48 kg er i tyngste laget for en lett trebåt?

Ulempe med 4-takt: Kan motoren ikke legges på siden under frakt i bil eller båt?????

 

mvh - om noen skulle mene noe om et litt gammeldags prosjekt...

Link to post
Så at denne tråden var posten under OT, men den burde vel gå under topic.....

Heisann!

Det har du så rett i! -fulgte ikke helt med der.... Men mange takk for svar. Har hørt dette at 4-takterne ikke kunne legges på siden - og har tatt det til etterretning, men kanskje det går greit allikevel på de små motorene.

Disse trebåtene har jo ingen CE-godkjenning..., men det er mulig at jeg kan ta sjansen på en 9.9 4-takt på en Rana 14,5 tre.

mvh

Trønder - og tilbake til trebåtlivet :confused:

Link to post

Hva slags skrog er det på den da, Rana hadde 2 planende trebåter og 2 ikke-planende med kjøl i sortimentet.

Lurer på om ikke 14.5'en var av sistnevnte type...? Og da kan nok en 50 kg's 4t bli i meste laget, og båten vil "stå til endes" med litt gasspådrag.

Onkelen min hadde en av de planende modellene, en 16' med 9.9hk.

 

Og en 4t kan legges på sida - så lenge det er riktig side.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har lånt en slik båt en del ganger, den var utstyrt med en sekshesters totakter. Med disse seks hestene stot baugen rett til værs, mulig den vil klare å flate litt mer ut med en 9,9. Men bæringen akterut er ikke all verden, så jeg ville ha prøvd å finne en relativt lett motor til å henge på denne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei igjen og takk for tips og gode svar i disse jule- og nyttårstider!

 

For å si det slik så har jeg også et litt mindre "sankthansbål"(13.5`) med en 2 takt 5HK mercury(2000mod?) der jeg synes at det ikke akkurat er noen helsetur å drive dorging/lav fart over tid. Den ryker og bråker for mye på lav fart for mine ører. Derfor prøvde jeg å lufte dette litt - hvor mye tåler hekken på min litt bedre båt...

 

Ja, etter det dere anbefaler så tør jeg ikke satse på drømmemotoren..., det bør kanskje allikevel bli 4-takt...Utgangspunktet under kjøring er alltid god ballast mot baugen.

Det er mulig jeg tar sjansen på denneYamaha 8HK firetakt på 37 kg.

 

Denne 8HK er på 37kg. 6HK er på samme vekt i 4-takt. De fleste 5 HK 2-takt ligger vel rundt 21kg.

 

Alternativt kan bli SUZUKI 6HK 4-takt 26 kg.

Link to post

Ville bare løfte tråden en gang til...

Konklusjonen er satt etter flere kveldsstudier på båt/motor/fiske forumer hit og dit. Blant motorer fra 4HK - 9.9HK for 14,5 fots trebåt som skal brukes mye til dorging på fjord må konklusjonen først bli 2-sylindret 4-takt. Dette først og fremst på grunn av vibrasjon og støy. Da ender valget på 8HK-4t. Hekken på båten tåler fint 38 kg iflg. tre-eksperter. Håper også at jeg tåler det samme. Minuset er altså å bære 38kg noen meter istedet for 26kg. Valget er enten Yamaha 8HK 4T eller Tohatsu 8HK 4T. Begge er meget rimelige for tiden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...