bindaling Startet 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2008 Rana 14,5 fot trebåt i saltvann - som skal brukes mye til dorging - brukes mobilt på båthenger med motor fastmontert. Alt.1: Yamaha 9.9HK 2-takt 38kg Alt.2: Yamaha 8HK 4-takt 38Kg Alt.3: SUZUKI 9.9 2-takt kg? Alt.4: Suzuki 9.9 4-takt 45 kg Motorstørrelse fra HK 8 til og med 10 er passe på en slik trebåt? 45 - 48 kg er i tyngste laget for en lett trebåt? Ulempe med 4-takt: Kan motoren ikke legges på siden under frakt i bil eller båt????? mvh - om noen skulle mene noe om et litt gammeldags prosjekt... Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Skal du dorge mye, ville jeg ha gått får 4 takter. To taktere soter lett om de blir gående for lenge på lavt turtall. Hadde en Suzuki 6 hk 4 takt en stund, den kunne ligge på den ene siden. Vet ikke om det er det samme med 10 hk, men jeg tror det. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
skibsplast ohoi Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Så at denne tråden var posten under OT, men den burde vel gå under topic..... Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
bindaling Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Så at denne tråden var posten under OT, men den burde vel gå under topic..... Heisann! Det har du så rett i! -fulgte ikke helt med der.... Men mange takk for svar. Har hørt dette at 4-takterne ikke kunne legges på siden - og har tatt det til etterretning, men kanskje det går greit allikevel på de små motorene. Disse trebåtene har jo ingen CE-godkjenning..., men det er mulig at jeg kan ta sjansen på en 9.9 4-takt på en Rana 14,5 tre. mvh Trønder - og tilbake til trebåtlivet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Hva slags skrog er det på den da, Rana hadde 2 planende trebåter og 2 ikke-planende med kjøl i sortimentet. Lurer på om ikke 14.5'en var av sistnevnte type...? Og da kan nok en 50 kg's 4t bli i meste laget, og båten vil "stå til endes" med litt gasspådrag. Onkelen min hadde en av de planende modellene, en 16' med 9.9hk. Og en 4t kan legges på sida - så lenge det er riktig side. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skibsplast ohoi Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Skal du for det meste dorge, vil jeg tro det holdt med en 6hk. Den er betydelig lettere enn 10 hk en. Tilbake til trebåtlivet....Mener å huske du hadde en Buster, men det er mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
bindaling Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Ja, noen har god husk! Takk for den info "Ivar"! Jeg har jo så lyst på ei stillegående symaskin på 45kg(Suzuki 4-takt 9.9) - men frykter akkurat dette med at den blir for baktung... Min Rana må være båten med kjøl og 7 bords - den smalner litt av bak og har to ro-sett. 4.30m og 1.42bred. Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Hei! Jeg har en Rana 14,5 av den rovennlige typen. Den går greitt med en 4 hk. Mariner,men tåler nok en større. Men en 9,9 firetakt kan nok bli tung,ikke så mye bæreevne i hekken på denne båttypen.. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Stikk innom Slottvik om du er i Brønnøysund, mener å huske at det var en 6 hk der til god pris. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
index Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Jeg har lånt en slik båt en del ganger, den var utstyrt med en sekshesters totakter. Med disse seks hestene stot baugen rett til værs, mulig den vil klare å flate litt mer ut med en 9,9. Men bæringen akterut er ikke all verden, så jeg ville ha prøvd å finne en relativt lett motor til å henge på denne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nils1 Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Har hatt en 15 fot Strandebarnmer - med tverr hekk - er omtrent tilsvarende båt - en 4 hk Mariner var mer enn nok på den båten Med en mann i båten var stod baugen ganske så mye opp i luften. Du får ikke noe mer fart uansett tror jeg. Du har mer enn nok kraft. 9 hk er overkill. hilsen Nils! Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Hei igjen og takk for tips og gode svar i disse jule- og nyttårstider! For å si det slik så har jeg også et litt mindre "sankthansbål"(13.5`) med en 2 takt 5HK mercury(2000mod?) der jeg synes at det ikke akkurat er noen helsetur å drive dorging/lav fart over tid. Den ryker og bråker for mye på lav fart for mine ører. Derfor prøvde jeg å lufte dette litt - hvor mye tåler hekken på min litt bedre båt... Ja, etter det dere anbefaler så tør jeg ikke satse på drømmemotoren..., det bør kanskje allikevel bli 4-takt...Utgangspunktet under kjøring er alltid god ballast mot baugen. Det er mulig jeg tar sjansen på denneYamaha 8HK firetakt på 37 kg. Denne 8HK er på 37kg. 6HK er på samme vekt i 4-takt. De fleste 5 HK 2-takt ligger vel rundt 21kg. Alternativt kan bli SUZUKI 6HK 4-takt 26 kg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Om du kjenner noen som har en 9,9 firetakter kan du jo låne den for å prøve da! Men jeg er redd den kan være litt tung ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bindaling Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Ja, men jeg begynner nå å forstå at 9.9. er "overkill"... Jeg hadde engang en slik 9.9 4-takter på en alubåt, -og den var virkelig fin på lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Ville bare løfte tråden en gang til... Konklusjonen er satt etter flere kveldsstudier på båt/motor/fiske forumer hit og dit. Blant motorer fra 4HK - 9.9HK for 14,5 fots trebåt som skal brukes mye til dorging på fjord må konklusjonen først bli 2-sylindret 4-takt. Dette først og fremst på grunn av vibrasjon og støy. Da ender valget på 8HK-4t. Hekken på båten tåler fint 38 kg iflg. tre-eksperter. Håper også at jeg tåler det samme. Minuset er altså å bære 38kg noen meter istedet for 26kg. Valget er enten Yamaha 8HK 4T eller Tohatsu 8HK 4T. Begge er meget rimelige for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Er vel ikke noe tvil om at båten tåler vekten Men mer fart får du neppe Hadde vært kjekt om du la inn ett ord her når du hadde kjøpt og prøvd :-)) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Hadde vært kjekt om du la inn ett ord her når du hadde kjøpt og prøvd :-)) Lykke til Ja, det skal jeg gjøre. Synse på forskjellen mellom min 2-takt 4HK og nye 4-takt 8HK i vibrasjon på motor og skrog på lav fart. Samt hvordan det føles å hantere 38 kilo - som er den letteste 2-sylindret med lang stamme... Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Om du får problemer med at baugen går i været, kan du jo prøve en Rorkultforlenger. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
ivar Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Antar det er denne: http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16108&mid=24818 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
johnson Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 der sto det jo svart på hvitt: maks motor 6hk! da har du det Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
bindaling Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Antar det er denne: Ja, hva får man ikke svar på, på BP!!!! Javisst er det denne. Med teknisk info...! Mange takk, morsomt og interessant! (Vil vel allikevel trosse 6HK og gå opp til 8, etter "godkjenning"...). mvh Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Tror det går helt fint med 8hk, ut fra formen på båtskroget så tipper jeg at de 2 siste hk'ene neppe blir så ofte brukt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bindaling Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Tror det går helt fint med 8hk, ut fra formen på båtskroget så tipper jeg at de 2 siste hk'ene neppe blir så ofte brukt. Jepp, -satser jeg også på! I fart er det, helt sikkert som du antyder lite å hente, -men det spiller ingen rolle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.