Jump to content

TELLEVERK TIL KJETTING VINSJ ?

sse

Recommended Posts

Hei ! Sliter med å vite hvor mye kjetting som er ute.   Har merket kjettingen, men ved fritt fall er det vanskelig å følge med.  Er det noen som har erfaring med ettermontering av ett tellerverk, hvordan dette fungerer/monteres, hvilke typer som finnes og hvem forhandler slike i Oslo området ?

Takker for innspill

Hei

Sliter med det samme selv. Ser at Seatronic i Moss har en teller for ettermontering til ca

1900,- Jeg vurderer og gå for denne men medfører for min del kronglete kabelstrekk så

foreløpig har jeg ikke ork til å gå på den jobben. (mye annet som må prioriteres på våren)

Post gjerne erfaringene hvis du monterer.

Haig

Hvorfor ikek merke med 1 stripe for 10 meter og 2 for 20 osv? Er jo billigere enn telleverk det også. Eller har du så mye kjetting at det bare blir en stripete en til slutt?

Brukt sånn system selv. Men, jeg brukte en ekstra farge for å kunne merke hver 5-te meter. Det ble litt for lang avstand med 10 meter mellom hvert merke syntes jeg. Slik ble min merking;

2 x rød = 20

2 x rød + gul = 25

3 x rød = 30

3 x rød + gul = 35

Dette fungerer og er billig. Innbiller meg at et system som baserer seg på å måle kjettting i fritt fall, både vil bli unøyaktig og få mye juling.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Dette fungerer og er billig. Innbiller meg at et system som baserer seg på å måle kjettting i fritt fall, både vil bli unøyaktig og få mye juling.

Mvh. BEG

SEATRONIC sine Quick vinsjer er ikke frifall, men "hurtigtkjøringsvinsjer". De kaller prinsippet for HI-SPEED utkjøring.

Suzuki - 998

No boat needed..

Kunne også tenkt meg telleverk. Kanskje vi kan konstruere noe selv? Strå den til seatronic omtalt på hjemmesidene deres ?

Det måtte da baseres på en spole som føler om det går jern/stål forbi eller ikke. Den monteres da tett opp mot kabularet hvor man har kontroll over de enkelte leddene: annen hver ledd ligger flat.

Lars H? Kommer ideene?  :smiley:

Det måtte da baseres på en spole som føler om det går jern/stål forbi eller ikke. Den monteres da tett opp mot kabularet hvor man har kontroll over de enkelte leddene: annen hver ledd ligger flat. Lars H? Kommer ideene?

Riktignok har jeg bygget mange "duppeditter", men ikke teller for meter med kjetting. Men det er ikke langt fra. Tegnet en gang opp koblingsskjema der data fra dybdemåler og opptalte meter kjetting (skulle telle omdreininger på kabularet) skulle sammenlignes vha. en mikrokontroller. Programmet ble faktisk også skrevet. Men jeg har langsom utkjøring av kjettingen. Meningen var at jeg skulle stoppe opp og starte utkjøringen av ankeret. Når det nådde bunnen, skulle en alarm varsle, og jeg skulle kunne kjøre langsomt inn til bryggen i samme hastighet som kjetting ble lagt ut. Dette, som mange andre prosjekter ble selvfølgelig aldri bygget. Og nå tar jeg ankringen på "gefülen".

Ellers kunne nok en giver telle annet hvert ledd på kjettingen slik du beskriver. Men tviler på at det går ved frittfallsystemer. Da løftes vel kjettingen ut fra kabularet med mulighet for vridning og sleng? Men med hurtigutkjøring via kabularet skulle det ikke så mye elektronikk til får å få en løsning.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Får hive meg på brainstormingen jeg også. Ikke det at jeg ved selvsyn har sett en ankervinsj noen gang, men.. Men en fundamental del er vel hjulet som kjettingen vinsjes inn på? Hvis vi forutsetter at vinsjen samler opp kjettingen på et slik hjul - er det ikke så enkelt at man setter på en giver på kjettinghjulet og bruker et eller annet til å telle antall omdreininger på hjulet? Og så regner om antall omdreininger til antall meter kjetting? Sykkelcomputer hva vært nevnt i andre sammenhenger. Eventuelt programmere en IC sak som tar input fra giveren, regner om denne, og så sender output til f.eks. et egnet display. Dette må da være et ypperlig prosjekt for LarsH?

Får hive meg på brainstormingen jeg også. Ikke det at jeg ved selvsyn har sett en ankervinsj noen gang, men.. Men en fundamental del er vel hjulet som kjettingen vinsjes inn på? Hvis vi forutsetter at vinsjen samler opp kjettingen på et slik hjul - er det ikke så enkelt at man setter på en giver på kjettinghjulet og bruker et eller annet til å telle antall omdreininger på hjulet? Og så regner om antall omdreininger til antall meter kjetting? Sykkelcomputer hva vært nevnt i andre sammenhenger. Eventuelt programmere en IC sak som tar input fra giveren, regner om denne, og så sender output til f.eks. et egnet display. Dette må da være et ypperlig prosjekt for LarsH?

Det vil ikke fungere på en frifall winsj.

Det vil ikke fungere på en frifall winsj.

Hva med en kort innføring i de forskjellige mekanismene som finnes i de forskjellige typene vinsj? Det er lettere å komme med forslag når man vet hva man snakker om... Tenker da på de mekaniske delene som sørger for at kjettingen hentes opp/legges ut.

Men en fundamental del er vel hjulet som kjettingen vinsjes inn på? Hvis vi forutsetter at vinsjen samler opp kjettingen på et slik hjul - er det ikke så enkelt at man setter på en giver på kjettinghjulet og bruker et eller annet til å telle antall omdreininger på hjulet? Og så regner om antall omdreininger til antall meter kjetting? Sykkelcomputer hva vært nevnt i andre sammenhenger. Eventuelt programmere en IC sak som tar input fra giveren, regner om denne, og så sender output til f.eks. et egnet display. Dette må da være et ypperlig prosjekt for LarsH?

Jeg har vinsj med frittfall, og kjettingen løper over et slikt hjul. Det måtte da gå an å få til en eller annen form for telleverk på dette? Kanskje ikke 100% nøyaktighet, men sikkert godt nok.

Dette er meget habil brainstorming batdilla !

Jeg monterte en Anchorwinch våren 2003, denne har innebygd i kabularet det systemet du beskriver, med kabler ferdig opplagt. Jeg tror dette er basert på magnetisk avlesning (men er ikke sikker). Alt som trengs er å kjøpe til display for avlesning. Dette displayet fåes kjøpt som ekstrautstyr. Dette er en kjettingbasert "hurtigutkjøringsvinsj". Min erfaring med denne vinsjen sammen med Bruceanker er forøvrig meget gode.

Jeg har frittfall med kjetting fra Lamberseter. Litt øvelse har gitt meg svært god feeling på hvor mye kjetting som er ute.

Du kan imidlertid  spraye på rødmaling etc 20m inne på kjettingen.

Slipp deretter anker mens du tar tiden til den røde flekken freser ned i vannet. Dersom dette tar f.eks 4 sek vet du at 10m er 2 sek, eller 5m pr. sek om du vil. Med dette som utgangspunkt kombinert med noe trening tror jeg du snart god kontroll med kjettinglengden.

Telleverk er ikke enkelt å få til dersom du har tilsv. Winch pga. lokk som legger seg over kabularet ved frittfall. Kjettingen heves altså opp fra kabularet og rusjer ned. Det eneste som er i bevegelse er flg. kjettingen. Løsningen må ev. være å montere et ekstra kabular koblet til telleverk etter winch.  

Hva med en kort innføring i de forskjellige mekanismene som finnes i de forskjellige typene vinsj? Det er lettere å komme med forslag når man vet hva man snakker om... Tenker da på de mekaniske delene som sørger for at kjettingen hentes opp/legges ut.

Det finnes vel i hovedsak 3 ulike varianter av vinsjer (for kjetting):

1. Kjettingen kjøres ut med vinsjmotoren. eks anchorlift

2. Kjettingen løftes ut av kabularet (frittfall). eks Lambertseter

3. Kabularet frigjøres og snurrer med kjettingen (frittfall) eks Engbo

Når det gjelder kjettingteller vil dette være enklest på variant 1 og 3 hvor kjettingen ligger kontrollert over kabularet. Her kan man enten telle kjettinglenker med en initiator eller omdreininger på hjulet. Dette må så regnes om til meter i et telleverk. Programmerbare telleverk er å få i handelen, men det vil nok fort komme på over 1000 lappen.

Cato

Jeg har frittfall med kjetting. Min kjetting er sprayet med forskjellig farge. De første 10m er umerket, deretter 5 meter rød, så 5 meter hvit og så 5 meter blå. Resten er umerket. Bakdelen er at du må ha en til å se etter. Jeg sier til den som ser etter " si fra når den er rød". Fungerer ok når du har en som kan sitte oppe på akterkabinen å se etter. Hadde frittfall med tau på forrige båten. Det var jo mye enklere. Har vurdert å bytte til tau igjen.

Monterte for 2 år siden en ankervinsj i baugen med telleverk fra Ilerød på min Scand 11000, da min gamle fra Lewmar var rustet istykker. Det ble en helt annen og bedre verden, avleser dybden på ekkoloddet og kjører ut 1,5 - 2 ganger dybden. Er da sikker på at ankeret får bra tak. Vinsjen har innebygd magnet og føleren er vel et reed-rele. Monterte sist sommer en Lambertseter-vinsj (med blytau) akter og så her ikke behovet for telleverk.

Takker for en mange flotte innspill og ideer.  Kjettingen min løper fritt gjennom kabularet så det hadde antagelig vært mulig å få til en teller løsning, men kostnaden virker preventiv.  Kjettingen min er merket hver 5m, ideen med å trene på å ta tiden er god og vil bli utprøvd iløpet av sommeren.  Har forøvrig trådløs fjernkontroll på vinsjen.  Denne fungerer greit å kjøre ankeret ut og inn, men stopper ikke frifall (må stoppes på hovedbryteren) - Noen med en forklaring på hvorfor ? - Vinsjen er forøvrig en Lofranz Kobra med instilling for både frifall og motor utkjøring.

Jeg synes ikke det høres ut som noen god ide å basere seg på å ta tiden. Det betyr da at du må la kjettingen rause ut helt til den når bunnen. Mens du driver og roter med sekundviseren har det rast ut 5 meter til. Dette legger seg i en haug på bunnen :cheers:

Ja, du kan sikkert lære deg til å telle sekunder i hodet. Uansett, det er ETTER at ankeret har nådd bunnen at du vil vite hvor mye ekstra kjetting du har lagt ut (3-4 ganger dybden) Den lengden skal ligge langs bunnen, og det klarer du ikke vha fritt fall. Jeg ville basert meg på merking av kjettingen hvis du er ute etter enkel løsning.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...