Skvulpen Startet 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2008 Har bestilt og mottatt ny kalesje til båten min. Produksjonsdato iflg. merkelapp på kalesjen er 2003. Leverandøren sier at så lenge en kalesje er lagret skikkelig, så har det ingenting å si om kalesjen er produsert i 2003 eller 2008. Er det riktig? Selvsagt er det sol, sjøsalt, regn, måkedritt, m.m. som sliter mest på en kalesje, men vil ikke tråder i sømmer eldes og svekkes, plastvinduer hardne, osv. etter fem år på lager? Hva hvis jeg skal videreselge båten og annonsere bl.a. med "ny kalesje", når ev. kjøper tydelig kan se produksjonsdato 2003 på merkelappen, da får jeg et forklaringsproblem og et svekket salgsargument? Jeg fikk riktignok en liten "julerabatt" på kalesjen, men hva mener båtfolket? Har jeg her fått en "ny" kalesje, og bør slå meg til ro med at produksjonsdato er uvesentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Det har mye å si hva du betalte for den mot prisen på den i dag. Betalte Du nesten 2008 pris da har ikke jeg godtatt det Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Selv om kalesja er forsvarlig lagret så er IKKE en 5 år gammel kalesje NY. Vil tro at spessielt tråden i sømmene er "ferskvare". Er vel en grunn til at kalesjer er stemplet med produksjonsår? Du har som du sier også ett forklaringsproblem hvis du selger båten. At kalsejen var "NY" 5 år etter produksjonsdato, er det ikke lett å få kjøper til å tro. Hjelper vel med kvittering fra produsent, men alikevell. Så Julerabatten burde være betydlig før jeg hadde godtatt det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
shark1 Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 I min båt er kalesjen produsert i 2006 og solgt som ny i 2007, dette er vel greit syns jeg, men hadde ikke godtatt en nesten 6 år gammel kalesje til full pris, da måtte man fått en god deal er jo ikke sikkert at kalesjen er noe dårligere kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Takker for innspill. Kalesjen ville til full pris (inkl. targatrekk) koste kr. 11.000 + frakt, jeg fikk 1000 kroner i avslag hvis jeg handlet før årsskiftet, for da ventes prisene å stige ble det sagt. Så jeg betalte 10.000 kroner + 210 kroner i frakt. Båten det gjelder er en Skibsplast 660. Har jeg fått tilstrekkelig rabatt, eller bør jeg returnere kalesjen og kreve en nyere? Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Returner!! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 10% er vel vanlig vinterrabatt. så du har ikke fått noe som helst i avslag for at det var en årgangs kalesje du fikk. ville nok tatt det opp med selger og hvis ikke ett par lapper til i avslag returnert kalesja. Blir jo mye ball for deg da, men mener at her har produsent. Solgt deg ett produkt som senere muligens vil vise seg å ikke holde så lenge som man kan forvente av en NY kalesje. Og at du derfor bør få en betydlig rabatt for det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tom-ass Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Send den tilbake, betal 1000 kr mer og få en ny. Pluss at du bør få fraktkostnadene i rabatt, det blir 210 x 3 = 630 kr! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Los Endos Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Hvis jeg oppfattet deg riktig så bestilte du ny kalesje, og fikk en hyggelig pris. Hvis du fikk opplyst at kalesjen var produsert i 2003, og derfor fikk rabatt, har du godtatt dette. Men du oppdaget vel dette med 2003 i ettertid? Du bør enten kunne returnere den, eller forlange ytterligere rabatt. Jeg tror en riktig lagret kalesje er i praksis like god selv om den er lagret i noen år... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Jeg tror en riktig lagret kalesje er i praksis like god selv om den er lagret i noen år... Enig, men det er et vanskelig salgsargument om man skal selge båten neste år, og si man har 1 år gammel kallasje, og det står 2003 på den... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Pelle Parafin Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Takker for innspill. Kalesjen ville til full pris (inkl. targatrekk) koste kr. 11.000 + frakt, jeg fikk 1000 kroner i avslag hvis jeg handlet før årsskiftet, for da ventes prisene å stige ble det sagt. Så jeg betalte 10.000 kroner + 210 kroner i frakt. Båten det gjelder er en Skibsplast 660. Send den i retur,alt for mye for en gammel kalesje,ikke ett øre over halv pris. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Hvis jeg oppfattet deg riktig så bestilte du ny kalesje, og fikk en hyggelig pris. Hvis du fikk opplyst at kalesjen var produsert i 2003, og derfor fikk rabatt, har du godtatt dette. Men du oppdaget vel dette med 2003 i ettertid? Du bør enten kunne returnere den, eller forlange ytterligere rabatt. Jeg fikk 1000 kroner i avslag kun for å bestille ny kalesje før årsskiftet, alder på kalesjen var ikke noe tema da. Først når jeg mottok kalesjen, i dag, ser jeg at produksjonsdato er 12.12.2003. Gjennom mail har leverandøren tidligere skrevet at kalesjer er lagervare, ikke ferskvare, de sender det de har, og produksjonsår spiller ingen rolle så lenge kalesjen er skikkelig lagret. Nå er det jo nyttårshelg og diverse helligdager, men jeg skal kontakte både kalesjeprodusent (Jens Sagen) og selger (Skibsplast) over helga, og så vurdere hva jeg videre skal foreta meg. Returnere og be om en nyere produsert, eller få mer avslag ... Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Vist du skulle finne på å selge båten om 1-2 år så vil nok den som ser dette ikke være helt enig. Nei kjøper man nytt så skal det ikke ha ligget på lager i årevis. Da må de komme med en skikkelig rabatt for det vil jo si det samme som at de ikke får solgt den. Merkelig at så "gamle" kalesjer ikke er solgt. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Bestilte "ny" kalesje til scand classic`n fra Alf Hansen her før jul og fikk en rykende fersk nylaget en minus hyggelige 10% vinter rabatt uten at jeg spurte... Fekk også med ekstra strikker og knapper! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2008 Kjøpte selv ny kalesje til en tidligere båt jeg hadde. Nå er dette noen år tilbake, men jeg husker at den også var produsert en del år tidligere i forhold til det året jeg kjøpte den. Etter det jeg husker betalte jeg samme fulle prisen på den, selv om den var lagret i noen år, der var ingen rabatt der og komme etter. Nå tror jeg imidlertid at produksjonsåret på kalesjen har ingen betydning så lenge den er lagret tørt og mørkt som det heter. Kalesjeduken med diverse tilbehør som vinduer og knapper etc. er vel av slik god kvalitet at det har vel praktisk talt null betydning om den har vært lagret forsvarlig noen år.Det er jo tross alt først når den monteres på båten at forfallet starter, og da skjer det fort også. Etter ett år eller to er det jo utrolig og fort at sol ,salt, måkeskitt ,forurensing og falming har satt sine spor, så det er jo ikke lenge herligheten med "ny" kalesje varer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.