Jump to content

Syrefaste skruer i plastbåt

barentz

Recommended Posts

Men hvordan skal han komme til med denne klossen hvis han ikke kommer til med mutter?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg holdt på å miste et av juksahjulene på båten, da festet kun var skrudd i laminatet med rustfrie karosseriskruer. Klarte å fange den like før den gikk under. Min løsning ble som følger: En bit rustfritt flattjern ble borret og gjenget med holl som passet til festet. Detetter tredde jeg en gjengestang ned gjennom hullet og helt ned i bunnen av båten. gjenget på flattjernbiten og dro denne opp på plass. Festet ble tredd på fra oversiden, den andre skrue skrudd i og strammet til. Deretter fjernet jeg gjengestangen og satte inn den siste skruen. Den fisken som klarer å dra dette løs nå bør være rimelig stor :wink: .

Jeg prøvde først å finne noe ala gipsanker i rusfritt, men fant ingen som hadde dette. Men det gikk fint på denne måten også, bare litt mer arbeid....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for svar så langt.

Som sagt, dette må festes blindt. Det er ikke på noen måte mulig å komme til på baksiden hverken med muttere, treklosser eller flatjern.

Syrefaste "gipsanker" hadde vært tingen, men jeg har leita tidligere uten resultat.

Kan nok ikke lime fast treklosser rundt om. Det blir seende litt klossete ut med klosser under juksahjul, syrefaste rekker og bordfot...

Trenger rett og slett tips om noen har funnet / brukt syrefaste skruer med eminent evne til å feste ting i plastbåter... om noe slikt finnes da?

Hei,

Har bare positve erfaringer med syrefaste skruer i glassfiber. Om folk opplever at de løsner, gjør man noe feil under montasjen. Bruk så grov skrue du kan. Bor skruehullene med samme diameter på borret, som de innvendige gjengene på bolten har. For en 4,2 mm skrue borrres det med ca 3,2 mm bor. Derrettet anvendes senketapptil å fjerne gelcoaten. Bruk sikaflex i skruehullet. Dette sitter! Jeg er ihverfall helt sikker på at dette sitter bedre en gipsplugg eller poppnagler.

Om man skal feste tunge ting som teinehaler, kan det være lurt å få laget noen ekstra mellomfester. La oss si at teinehaleren skal festes med 4 grove skruer. Da vil jeg ha laget en liten festeplate til hver av disse, med hver sine 2-4 skruer. Dette kan være en firkantet plate for hvert hull i teinehaleren, Ett hull i mitten som man skrur teinehaleren fast til, og 4 mindre hull som man skrur fast i glassfiberen

Som det nevnes over, må du forborre, og du må også fjerne gelcoaten over et slik område at gjengene ikke treffer gelcoaten. Gjør du ikke er 99% sikkert at gelgoaten krakelerer rundt skruehullene. Snakker av egen erfaring.

Jeg vil også føye til at skal du belaste festepunktene mye, må du ha gjennomgående bolter med mothold på andre sia. Det ville hjelpe stort med sikaflex eller teck 7 i kombinasjon med skruer, men skal du feste det slik at du kan stole på det, må du ha noe på baksida. Ellers ryker hele greia over bord når storkveita biter på.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har aldri sett et syrefast eller rustfri gipsanker - men kan seff ta feil.
Ja det gjør du, AEO har ensats hylser til plast. Dei fleste båtfabrikanter bruker popnagler. ingen bruker treskrue limt fast med sikaflex. Båten har også forsterkede felter der produsenten fester ting. Det beste er gjennomgående bolter m. skive og mutter, går ikke dette sørg for at tykkelsen på laminatet der du skal feste er tykk nok til å tåle det du setter fast, for eks. dyprigg. Brekker du av en del av innerliner, dollbord etc. så har du en stor jobb, som er vanskelig å få fin igjen.

stå i ro båt!

Hei.

Slike "pop muttere" i 4 - 5mm, kan en bruke vanlig "Biltema-type" poppnagletang til å feste slike? Og hvor godt sitter de i 3 - 6mm glassfiber, bør en ha litt epoxy i hullet ved montering?

pop_mutter.gif

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En KMV With 528 som trådstarter har, er vel neppe en Pioner av "bøtteplast"?

Så, her snakker vi vel om glassfiberarmert polyester, "glassfiberbåt"?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Slike "pop muttere" i 4 - 5mm, kan en bruke vanlig "Biltema-type" poppnagletang til å feste slike? Og hvor godt sitter de i 3 - 6mm glassfiber, bør en ha litt epoxy i hullet ved montering?

pop_mutter.gif

Lars H. :newyearsign:

Nei, du kan ikke bruke "vanlig" popnagletang, men spesial for popmuttere. Biltema har den også, billig og brukbar.

Da kan du bruke bolter opp til 6 m/m. Trenger du større og kraftigere, snakk med "varebilinnredere"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...