Jump to content

Rustfjerning og lakking av motor

Yankee

Recommended Posts

Vil absolutt anbefale Owatrol penetrerende olje. Brukte denne når jeg malte min sabb 2G for snart 2 år siden. Først 1 strøk ren olje, så blandet jeg med lakken 50/50 på andre strøk.

Jeg børstet av det jeg nådde med stålbørste, så vasket jeg med motorvask og høytrykksspyler. Sikkert ikke slik man bør, men det var effektivt :smiley:

Lakken sitter like fint, men motoren står fortsatt i naustet...så jeg vet ikke hvordan det vil være etter bruk.....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Owatrol olje på motoren har jeg ikke noen tro på. Egenskapen til denne er at den ikke tørker helt ut. Det er derfor den har så god rusthindrende egenskap. Tipper det blir en stor nedtur å starte en motor som er behandlet med dette.

Sandblåsing av motorblokk er effektivt, men sanden trenger inn alle veier. Skal du bruke denne metoden så må du være særs nøye med rengjøringen etterpå. Blokka bør også være fullstendig demontert, slik at du kan bruke luftsprøyte med White Sprit og trykkluft til rengjøringen. Det er sånn at når du tror du er ferdig, så finner du en nye koloni med sandkorn inni en ny krok.

Jeg har god erfaring med bruk av Ferro-bet på motorblokk. Pensle på, la tørke. Rusten blir hvit og du kan børste det av. Du må gjenta prosessen flere ganger. Vask med lynol etterpå. Jeg har brukt et par strøk lynolbasert grunning og toppet med to strøk Bengalack. Dette tåler varmen og du har en fin motor i mange år.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...