Jump to content

Ja ja om noen timer blir ny HK avgift!


Thorlyn

Recommended Posts

Ja enklete mener en ikke skal klage.. MEN hva med alle løfter at vi skal hjelpe hverandre for at denne krisen skal gå forbi??

Er det og øke avgifter det man gjør for hjelpe importører av varer? Dette hjelper ikke våre bruktimportører ei heller ny båt importører.. og maner heller ikke til byttting av den gamle forurrensene tåkemaskinene.

 

Hvis det er miljøet du tenker på når du snakker om utskifting av gamle maskiner, så gir nok det ingen gevinst. En reduksjon av HK avgiften vil ikke gi noen som helst effekt på finanskrisen :crazy:. Hvis du absolutt skal klage, så klag på det generelle skattenivået på inntekt, det ville nok gitt større effekt både for kjøpekraften som mange er så veldig opptatt av. Mye vil ha mer, og forbruket skal OPP for en hver pris...

Link to post

Så det og skru opp avgifter hjelper på større salg for bedriftene?? :crazy:

Når en bedrift får lavere salg grunnet at prisene øker så er vel det med og gjøre efekten av krisen større?? :confused:

Ekspertene mener at vi vil få et konkursras uten like i 2009.

Klart et lavere skattenivå generelt sikkert vil hjelpe, men avgifter er bare for og melke enda mer kroner til kassa og hjelper ikke bedriftene med stimulering av salg..

Miljøgevinst... Ja et sted må men begynne og øke avgiftene gjør bare at man bytter ut både biler og motorer senere..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Så det og skru opp avgifter hjelper på større salg for bedriftene?? :crazy:

Klart et lavere skattenivå generelt sikkert vil hjelpe, men avgifter er bare for og melke enda mer kroner til kassa og hjelper ikke bedriftene med stimulering av salg..

 

Denne endringen betyr INGENTING for salget av nye båter. For en båt med 500 hk vil denne grusomme økningen bety 2850.- :sleep:

 

Miljøgevinst... Ja et sted må men begynne og øke avgiftene gjør bare at man bytter ut både biler og motorer senere..

 

Den største miljøgevinsten får vi hvis alle beholder sine gamle maskiner og vi stenger ned fabrikkene som produserer nye... :tongue:

Link to post
Skulle gjerne se deg dokumentere akkurat det.

 

Det er da ikke det minste vanskelig, bare les ditt eget og mange av de øvrige innleggene her så har du vel all den dokumentasjon du trenger, og vel så det? :rolleyes:

 

Forumet her er jo fullt av folk, båtfolk såvel som folk i båt, hvis største problem i denne verden synes å være hk-avgift og veiavgift på diesel? Selv om denne veiavgiften ikke eksisterer, men sånne detaljer er da det ikke nødvendig å bry seg med, eller? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Nei, hva er vel livet verdt hvis man ikke har en lang liste med ting man kan klage og beklage seg over! :lol: Og jo bedre vi har det og jo rikere og tykkere vi blir, desto mere klager vi og det kan jeg sågar dokumentere! :wink:

Dette er hva du skriver i ditt forrige innlegg. Her står det RIKERE og TYKKERE....Desto mere klager VI.

 

Det er da ikke det minste vanskelig, bare les ditt eget og mange av de øvrige innleggene her så har du vel all den dokumentasjon du trenger, og vel så det? :rolleyes:

Dette holder ikke Mouche. Jeg krever en skikkelig dokumentasjon for dine påstander. Ellers får du trekke de tilbake.

Og hvis du gidder å lese mitt innlegg tidligere, så skriver jeg ganske klart at jeg IKKE er rik. Og jeg er heller ikke feit. Så her må du nok finne på noe bedre! :smash:

Du får nok heller snakke for deg selv. Og ikke på vegne av andre som du ikke har det minste begrep om.

Link to post
Denne endringen betyr INGENTING for salget av nye båter. For en båt med 500 hk vil denne grusomme økningen bety 2850.- :sleep:

Men hvorfor øke istedet for å droppe avgiften?

500 hk skulle gi samlet avgift på kr. 92 500 inkl. MVA. For meg og de fleste andre er nok det mye mer enn INGENTING.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Men hvorfor øke istedet for å droppe avgiften?

500 hk skulle gi samlet avgift på kr. 92 500 inkl. MVA. For meg og de fleste andre er nok det mye mer enn INGENTING.

 

Det er viktig å lese hva som skrives før man hiver seg innpå. (akkurat som det er lurt å tenke før man snakker). Jeg sier at denne ENDRINGEN ikke har noen som helst betydning for nybåtsalget eller importen for den saks skyld. Det er en ENDRING på 2 % som utgjør 2850.- for 500 hk. De fleste av oss har ingen pigger ute når det skal betales for all verdens duppeditter til båten, men får panikkangst når uttyrkk som avgifter og skatt blir nevnt.

Link to post
Det er godt vi er forskjellige hva skulle vi ellers diskutert. :confused:

 

Det er ikke sikkert vi er så forskjellige, men vi er kanskje opptatt av litt forskjellige ting. Poenget mitt var at en økning på 2% er en vits at noen irriterer seg over. Vi snakker om en regulering av en vedtatt avgift som er under indeksreguleringen. At det skal være en egen motoravgift som er direkte linket mot antall hestekrefter er jeg ikke uenig i, men jeg syns det er mye mer suspekt at det er merverdiavgift på en skatt.

Link to post
Det er viktig å lese hva som skrives før man hiver seg innpå. (akkurat som det er lurt å tenke før man snakker).

Hva er det jeg ikke har lest? Og hvorfor så sarkastisk?

Det er helt klart for meg at du snakker om endringen. Likevel må jeg vel få lov til å si at det er avgiften som helhet som svir og ikke bare endringen.

Selv om endringen er relativt liten er dette en kjempestor avgift som svir hardt. Og da behøver man ikke å snakke om 500 hk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Man kan, og skal, selvfølgelig kunne diskutere om det er riktig å ha en hk-avgift, eller ikke. Å beklage seg over at denne øker når økningen er mindre enn prisstigning/lønnsøkning synes jeg blir noe rart. At en større motor avgiftsbelegges høyere enn en liten motor er jeg for og tror sågar at der vil ha en slags sosial profil for det er mere uvanlig enn vanlig (?) at de med lavest inntekt har de største motorene. Alle er vel enige i at staten bør/må ha noen inntekter og stort sett alle (?) synes at det er for lite av alt og det som er er for lite/for dårlig/for gammelt, men de færreste, om noen, mener at de selv skal bidra i større grad enn idag. Ganske morsomt å høre på sånt, etter mitt syn! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Lurer på hvordan svenskene klarer seg, de som nesten ikke har avgifter på noen ting ( I forhold til oss) :yesnod:

 

For å sammenligne skattenivået er det derfor hensiktsmessig å se de totale innbetalte skatter og avgifter i forhold til all verdiskaping i samfunnet. Sverige og Danmark ligger da på topp. Halvparten av deres verdiskaping innbetales til det offentlige. Norge, Finland, og Frankrike ligger i neste pulje.

 

Kilde; http://www.nho.no/oekonomisk-politikk-og-a...le19014-86.html

 

og en liten kuriositet;

 

http://www.hardware.no/artikler/avgiftssjokk_i_sverige/16281

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Eg må vere sjuk.

Trass i at inntekta mi er i beste fall middels, at båten er av femsifra verdi med god margin til sekssifra og at det er lite håp om å få kjøpt seg noko dyrare, at eg framleis har "fat-screen"-TV i stova og ikkje har råd til sydenturar, så meiner eg at eg har det bra, og at skatte- og avgiftsnivået er til å leve med.

 

Kan nokon hjelpe meg?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...