Jump to content

Fryser Yanmar'n, tro?

Dix

Recommended Posts

Jeg kommer nå på at jeg har glemt å ha frostvæske på min saltvannskjølte Yanmar 2QM20 snekkediesel. Nå holder det på å bli kaldt, 8-10 grader. Er det krise og sprukken blokk på gang? Lett å være etterpåklok, men jeg er førstesesongsbåteier og ikke særlig rutinert...

Steng bunnventil og tapp av kjølvannet så snart du kan. :fireworks2:

Alle har vært ferske engang. Derfor er dette forumet veldig greit å være innom.

Jeg ville tatt av påfyllings lokket til kjølevæska i første omgang. Da har vannet en mulighet til å ekspandere, ved frysing. Har du mulighet til å helle på frostvæske,så gjør det. Så fort det blir varmegrader, kjører du igjennom ferskvann, kjør motoren en 10 min. Etter det kjører du frostvæske, helt til den spytter væsken ut av eksosen, stopp motoren. Frostvæsken bør holde - 30 gr.

Lykke til!

Alle har vært ferske engang. Derfor er dette forumet veldig greit å være innom.

Jeg ville tatt av påfyllings lokket til kjølevæska i første omgang. Da har vannet en mulighet til å ekspandere, ved frysing. Har du mulighet til å helle på frostvæske,så gjør det. Så fort det blir varmegrader, kjører du igjennom ferskvann, kjør motoren en 10 min. Etter det kjører du frostvæske, helt til den spytter væsken ut av eksosen, stopp motoren. Frostvæsken bør holde - 30 gr.

Lykke til!

Er det ikke like greit å tappe av kjølevann på motoren,iom. den er saltvannskjølt?

Hei Dix!

Jeg tar det som en selvfølge at du mener temperaturen ligger på mellom -8 og -10 grader Celsius og ikke plussgrader slik du har skrevet. :wink:

Ligger båten på sjøen eller på land? Om den ligger på sjøen, er det frosset is rundt båten, og eventuelt hvor tykk er den?

Har du kalesje på båten?

Er motorkassen isolert?

Er båten lagret på land ute med sjøvann på motoren, kan det nok være frosset ved såpass mange kuldegrader som du henviser til.

Dersom båten ligger på sjøen, og du har isolert motorkasse og kalesje på båten, er det etter min erfaring liten sannsynlighet for at sjøvannet i motoren er frosset. Min far har en snekke med kalesje på båten og lydisolert kasse rundt motoren. Han har en flaske med ferskvann liggende oppå motoren for kontroll med eventuell ising. Dette ferskvannet har ennå ikke vist antydning til frostdannelse selv når det har forekommet flere dager med temperaturer rundt -7 - -8 grader Celsius. Denne snekken ligger på sjøen et sted hvor det fryser tynn is med tykkelse på maksimalt 1-2 cm.

I Sogndal er det vel en del brakkvann så jeg ville stengt sjøvannsinntaket og tappet av motorblokken og eksosmanifold for sikkerhets skyld.

Du har ihvertfall veldig dårlig tid! Om den har frosset så har nok bare frostpluggen sprettet ut.

Har den ikke frosset så har du vært heldig. Start opp og kjør den varm først, tillsett så frostvæskeblandingen.Først når den er varm åpner termostaten slik at du får inn frostvæske i blokka. På Yanmarn åpner termostaten ved 42gr. og helt åpen ved 54gr. Gjelder saltvannskjølt.

Får håpe det har gått bra!

:yesnod:

Om den har frosset så har nok bare frostpluggen sprettet ut.

Frostplugger har ikke noe som helst med frost å gjøre! Det er kun en støpeteknisk sak, spesifikt for å få ut sanden fra formen etter støping. Det hender frostpluggene spretter ut om motoren fryser, men det kan like gjerne sprekke 10cm fra pluggen! Så jeg ville ikke stolt på at frostpluggene skal berge motoren, det er i så fall helt tilfeldig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Saltvannskjølte motorer sprekker sjelden. Jeg har hatt snekker som er brukt om vinteren, kaldt som fy. Når motoren stoppes, tømmer som regel vannet seg sakte ut. Den delen av motoren som er avkjølt ligger høyest på motoren, og gjerne over vannlinja.

Er oppvokst ved sjøen og har sett de galmlekara som fisker hver eneste dag, selv med 20 minus. De har saltvannskjølte snekkemotorer, og har aldri sett dem drive konservering eller tømming.

Du har ingen påfylling på en slik motor. Det finnes jo ingen varmeveksler. :smiley:

Det som imidlertid kan sprekke, er ventiler, inntak og vannpumpe. Men da skal det være svinkaldt og rimelig åpent med kaldluft rundt. Som regel er det varmere i vannet enn i luften, og saltvann skal være rimelig kaldt før det blir verre enn sørpe. Inntaket ligger gjerne 20 - 30 cm. under overflaten, og sannsynligheten for at vannet holder plussgrader der er stor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...