Jump to content

Sammen på langtur med båt

Helårsbåtmann

Recommended Posts

Hei og godt nytt båtår til dere alle

Jeg har fast tilholdsted på Østlandet. Men har fått mer og mer lyst på en skikkelig langtur med båten.

Er det noen som kan tipse meg om det er noen organiserte turer i år? Det behøver ikke å være noe stort opplegg, men det bør være minst 3 båter.

Selv har jeg en Targa 27.1

Ser frem til gode tips

:yesnod::smiley:

Ups, det var virkelig ikke meningen å være så "krass" som det ble seende ut. Beklager dette. Jeg så heller ikke at medlemmet var nytt i første omgang.

Velkommen til Nordens beste forum. Uansett hva du lurer på får du svar på dette utmerkede forumet. Og de aller fleste er hyggelige mennesker selv om mitt førsteinntrykk muligens viser noe annet.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Velkommet til ett vanedannede og for det meste unyttig forum for båtfolk :wink: Det er både sosialt, betryggende og hyggelig å dele opplevelse med andre ved å være flere båter sammen. Men jeg tror som tom-ass at du må beskrive hva du tenker på som langtur. En båtkompis og jeg har holdt følge i mange år på tur til Sverige, Danmark, Tyskland og sør & vestlandet. Har du ingen du kjenner der du bor er det sikkert mulig å få kontakter her.

Det hender det slenger noen hyggelige folk her også :lol:

Hei, Godt nyttår!

For det første vil jeg annbefale å fylle ut bosted på DENNE siden.

Hva mener du med langtur? Her på forumet er en langtur 20 nautiske mil for noen, mens andre seiler 500 nautiske mil i løpet av en tur.

Snakker vi Oslofjorden, svenskekysten, norskekysten, Danmark, Tyskland, Tromsø?

Hei

Har tatt poenget ditt, er Telemarking

Med langtur mener jeg noen hundre nautiske mil, f,eks Tyskland, Norskekysten +++

Ups, det var virkelig ikke meningen å være så "krass" som det ble seende ut. Beklager dette. Jeg så heller ikke at medlemmet var nytt i første omgang.

Velkommen til Nordens beste forum. Uansett hva du lurer på får du svar på dette utmerkede forumet. Og de aller fleste er hyggelige mennesker selv om mitt førsteinntrykk muligens viser noe annet.

Hei igjen

Oppfattet ikke dette som krasst, vi er mer tykkhudet enn som så.

Velkommen til forumet, Helårsbåtsmann. Her er det samlet en betydelig ekspertise, og man kan få svar på det meste, også ting som ikke er direkte relatert til båt (jeg fikk f. eks. nylig svar på hvilken vei egget bør stå i eggeglasset)!

Undertegnede vurderer sterkt langtur Bergen - Lofoten til sommeren. 600 nm hver vei full av kystnatur og -kultur. Snadder! Vi er foreløpig to båter som planlegger dette, og regner med avgang fra Bergen ca St. Hans. Dette blir kanskje i lengste laget for deg som har Telemark som utgangspunkt. Men mulighetene er utallige, det er bare å planlegge det som passer deg og din båt best!

Jeg hadde først tatt en svipptur til Skagen i litt dårlig vær. Det er rimlig trygt uansett.

Gjør du det lærer du mye om båtens og egne sjøegenskaper.

Legg gjerne inn 6 timer for drivanker. (sjøsyke)

Gå 6 - 8 timer mot vær og vind (uansett rettning) Velg det minst behagelige.

Tren MOB (med jolle på slep for sikkerhets skyld) i høy sjø. MOB øvelse på flatt vann er det samme som å lese en bok. Bruk et par 20 liter kanner, fulle av vann inne i en overlevelses drakt, hvis ingen tør hoppe overbord.

Dynk dere med sjøvann og stå et par timer til rors før dere skifter til tørt tøy. (hypotermi)

Og når dere har det som verst, kok litt suppe og lær hvor viktig det er og hvor godt det hjelper med noe varmt.

Jeg garanterer at ankerdrammen i Skagen havn kommer til å smake himmelsk.

Velkommen til forumet, Helårsbåtsmann. Her er det samlet en betydelig ekspertise, og man kan få svar på det meste, også ting som ikke er direkte relatert til båt (jeg fikk f. eks. nylig svar på hvilken vei egget bør stå i eggeglasset)!

Undertegnede vurderer sterkt langtur Bergen - Lofoten til sommeren. 600 nm hver vei full av kystnatur og -kultur. Snadder! Vi er foreløpig to båter som planlegger dette, og regner med avgang fra Bergen ca St. Hans. Dette blir kanskje i lengste laget for deg som har Telemark som utgangspunkt. Men mulighetene er utallige, det er bare å planlegge det som passer deg og din båt best!

Takk for tilbakemelding.

Bergen - Lofoten høres fristende ut, hvor lang tid regner dere med å bruke på turen? Vi måtte lagt til et par dager ekstra begge veier med mitt utgangspunkt.

Bergen - Lofoten høres fristende ut, hvor lang tid regner dere med å bruke på turen? Vi måtte lagt til et par dager ekstra begge veier med mitt utgangspunkt.

600 nm og 17-18 knop gir ca 35 timers kjøring. Man kan f. eks. gå gjennomsnittlig 7 timer pr dag i 5 dager. Da kan man bevilge seg to liggedager, og likevel gjennomføre turen oppover på en uke. Ideelt sett regner vi en uke hver vei, og 1,5 - 2 uker i området Bodø - Lofoten. Men dette er jo fleksibelt. Man må også være forberedt på dårlig vær, slik at turen kan bli lenger enn beregnet.

Norskekysten er fantastisk,

Det er vel smak og behag , jeg synes Norskekysten mellom Sørtrøndelag og Lofoten er et eneste stort gjesp med få lyspunkter , joda det er fine plasser der også men det er så himla langt mellom dem. Hadde jeg skullet dratt på langtur så hadde jeg ihvertfall ikke dratt den veien , da heller motsatt vei evnt mot Øst

Da må du ha vært svært trøtt da du seilte der Enzo, eller prøver du å til en diskusjon? :wink: Jeg har seilt denne strekningen mange ganger, riktig nok i arbeidssamme, og denne delen av kysten regnes både av meg og mange kjennere, dvs. Helgelandskysten, som en av verdens vakreste kyststrekkninger. Seiler du østover (fra Tønsberg) kommer du til Valer - også en perle, men i langtursammenheng er det vel ikke det du mener?

Diskusjon og diskusjon fru blom :smiley: det er jo det forumet er til for , men jeg skal være ærlig å si at jeg kun har seilt det stykket der en eneste gang men vi hadde 3,2knop i gjennomsnittshastighet så jeg fikk da sett meg litt rundt , mulig det er øynene som ser men personlig må jeg si at det ikke er rare greiene det stykket der.

Hva er egentlig det store med det stykket der , Hvaler , sørlandet , Svenskekysten osv er mange ganger finere og stykket fra Vestfjorden og oppover er også greit men at folk synes det er så voldsomt fint der det kan jeg ikke være enig i , nå er jo jeg en raring som synes å ligge ved en brygge er like fint som å ligge i naturhavn så det går vel på smak og behag. Dermed ikke sagt at det ikke finnes lyspunkter på det stykket der men det blir som stykket fra Stavanger til Hidra . et eneste stort gjesp.

Langtur østover som gjennom Gøta kanal og opp mot Riga ,Tallin, Finnland eller over til Scotland håper jeg er mer spennende.

Kunne godt tenkt meg en tur over til "søta bror" :flag_sw: og et stykke nedover kysten hans i løpet kommende sommer. Aldri vært der før, altså ikke kjent. 7-8 knop som marsjfart, og ikke bare innom de "store" turiststedene. Om noen skulle være interessert, så holder vi kontakten utover våren.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Kunne godt tenkt meg en tur over til "søta bror" :flag_sw: og et stykke nedover kysten hans i løpet kommende sommer. Aldri vært der før, altså ikke kjent. 7-8 knop som marsjfart, og ikke bare innom de "store" turiststedene. Om noen skulle være interessert, så holder vi kontakten utover våren.

Svenskekysten fra Strømstad til Gøteborg er som en motorvei for fritidsbåter, og det kan bli rimelig trangt om plassen i de fleste havner,- og også på sjøen. Allikevel kan man alltid finne seg en fredelig plass for seg selv. Selv synes jeg det er en del av sjarmen med båt og sjø. De aller fleste båtfolk er utrolig hyggelige, vennlige og hjelpsomme, og da spiller det liten rolle hvor trangt det enn kan være...

Godt valg Danemann. Svenskekysten er helt topp.

Har de siste 20 årene nesten utelukkende vært på Svenskekysten, de siste årene også med en avstikker over til Læsø/Fr. havn/Skagen.

Har prøvd sørlandskysten også, men Svenskekysten er no1 for meg.

Men om mulig ikke reis nedover mitt i Juli.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...