Nøttlending Startet 1.Januar.2009 Del på Facebook Startet 1.Januar.2009 Jeg vurderer å sette inn et ekstra batteri rett ved siden av baugpropellen siden jeg har batteribanken bakerst. Kan jeg sette inn batteriet ved å koble polene direkte på kablene som går der idag? da vil jo det nye batteriet være koblet på samme krets som batteribanken bak i båten, og også bli ladet opp av dynamoen. Kan det gjøres så enkelt eller må det monteres noen duppeditter? Takknemlig for alle råd Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Jeg planlægger det samme og ville være meget taknemmelig hvis en af de elektrisk begavede personer herinde kunne tegne et diagram med tværsnit på ledninger mm. Eller kunne pege mig i den rigtige retning hvor der allerede er et sådant diagram. Jeg er fx i tvivl om de nuværende tykke ledninger, der fører strøm fra de nuværende batterier frem til bovpropellen kan bruges som "ladekabler", så jeg slipper for at trække nye kabler til dette formål. Help, please..... Andy Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Ja her kan det nokk komme mange synspunkter. Men kort forklart handler det jo om og utvide eksisterende batteribank med et ekstra batteri som er plasert foran i båten. Har set det på flere båter og har ikke hørt at det har medført noen problemer. Men det er noen tig man bør ta med i betraktningen før man gjør dette. Baterier som skal være koblet parralelt bør være av samme type og helst av samme lot. Videre er det ikke alle batterityper som vil trives freme i baugen på en hurtiggående båt med alle de slagene de vil bli utsatt for der. Når det kommer til kablingen er det vel bare og si jo tykkere kabel desto bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Plassering av batteri til baugpropell diskutert X antall ganger her på BP. Bl.a. her: Lading av batteri til baugpropell Baugpropell - batt. foran eller bak Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Hei Kan iallfall forklare hvordan jeg gjorde det i min båt: Jeg monterte inn et ekstra 90Ah batteri ved baugpropellen, og koblet det til de eksisterende kablene(2x70mm2) kun for lading. Ny hovedbryter monterte jeg mellom batteri og baugpropell. Den gamle hovedbryteren bak i båten har jeg koblet slik at baugpropell batteriet kan brukes til nødstart av motor(Dette siden de tykke kablene allerede lå der fra før). Ladingen foregår automatisk, da jeg har en skillediode med 3-uttak, og denne forsyner altså startbatteri, forbruksbank samt batteriet fremme i baugen. Min grunn til å gjøre det på denne måten, var at jeg først hadde koblet baugpropellen til forbruksbatteri og dette var ikke særlig lurt, da det ble blackout på kartplotter og radar ved kjøring av baugpropell. Startbatteriet er i bruk for hekkthruster, samt ankerwinch(bak) så det hadde nok jobb. Slik jeg har det nå, fungerer det 100%. Det eneste problemet er at jeg må fram i baugen for å slå på hovedbryteren til baugpropell, så det har medført at den nå står på konstant. Har vurdert å montere inn en fjernstyrt hovedbryter, men det er muligens ikke nødvendig, da det ikke har medført noen problemer med at bryteren er konstant tilkoblet. Propellen er en Sleipner SP55 4hk. mvh John Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Kan jeg sette inn batteriet ved å koble polene direkte på kablene som går der idag? da vil jo det nye batteriet være koblet på samme krets som batteribanken bak i båten, og også bli ladet opp av dynamoen. Kan det gjøres så enkelt eller må det monteres noen duppeditter? Dette vil fungere helt utmerket. Etter monteringen er det lurt å sjekke om batteriet forut får samme ladespenning som de andre. Er ladespenningen mindre enn 14,4 Volt, vil ikke batteriet bli 100 % ladet, men skulle dette bli et problem på sikt, er det mulig å gjøre noe med det. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Her finner du nødvendig tverrsnitt på kabel.kabelkalkulator Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Jeg har aldri hatt baugpropell, men..... Hvor lenge kan den vanligvis drives uten lading? Hvor mange sekunder er den vanligvis i bruk? Tenker.... Hva med et selvstendig batteri, og en 220v lader. Vil det gjøre jobben? Det er i alle fall enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Og her ei annen side som kan være til nytte.Det gjelder å ta seg tid til å lese alt,men det er først på slutten det handler om båt.Batteri, lading osvIkke la deg villede av overskriften.Det handler om langt mer enn bare startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Jeg har et 120 W AGM-batteri montert under køya o forkabinen...til baugthrusteren på 6 hk. Dette fungerer helt utmerket, og ladespenningen måles til 14,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 NB Marine sine Ardea 38 bruker jo også dette som standard. Vet ikke størrelse på de, men det går de sikkert an å spørre de om. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Fusebox Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Om alt går som planlagt, så blir baugpropellen installert hos oss ca. påsketider. I den forbindelse har jeg tenkt meg et Optima Red Top batteri på ca. 55Ah, og bruker ca. 50 mm2 kabel til forsyning av dette fra startbatteri, som også er av samme type. Sikringen som følger med i settet fra Sleipner (SP60) monteres like ved batteriet til baugpropellen. Forbruk- og start batteri er sikret med hver sin sikring (hhv. 80A og 500A) like etter batteriene. Lading av batteriet vil ikke bli påvirket nevneverdig av hverken lavt kvadrat eller lengde, da baugpropellen blir relativt lite brukt og batteriet er lite. Ladespenningen vil bli lav med en gang, men økes fort da ladestrømmen blir mindre og mindre og fylling av lite batteri går fort. Evt. lav ladespenning vil da kun forårsakes av dårlig kontaktflater underveis til batteriet. Håper jeg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 En kommentar: Fikk råd av Sleipner om å bruke minst 110 Ah timers batteri for en SP60 for å få maks effekt... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
SeaRaymond Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Min SP40 på beskjedne 3 hk (2,2 kw) anbefales også minst 110 Ah batteri ifølge instruksjonen.... Redigert 17.Mars.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Det der blir berre lekkert Fusebox. SE/SP 60 må ha minimum 350 CCA. Optima Redtop gir 800-900 CCA. Det er ikke ampertimene som er det viktigste her. Jeg har selv Redtop fremme i baugen som mater SE/SP 80 via startbatteri til baugtruster. Redigert 17.Mars.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.