BMP Startet 1.Januar.2009 Del på Facebook Startet 1.Januar.2009 Har akurat skiftet radio i båten fra en JSB-196GM til en IC-M802. Skulle teste herligheten i dag men ble mektig flustrert og skuffet. Det later til at den kun oppererer med ferdigprogrammerte kanaler og da ikke på de frekvensene jeg vil sende. På min gamle radio var det bare og trykke inn frekvensen og tjune opp enkelt og greit men denne nye Icomen sjønner jeg ikke noe av. Skiftet radio fordi icomen er mye lettere og plasere men det kan jo se ut til at jeg har gjort noe dumt. Er det noen som kjenner denne icome og kan fortelle meg hvordan jeg kan sette frekvensen direkte op den uten og plundre med disse kanalene? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 N-n-n-not so fast SAILOR !! Du har fått deg en knallbra radio. Jeg har den samme ombord hos meg sammen med 14m strekkantenne (akterstag) og AT-130/E tuner. Du kan bruke alle frekvenser på MF og HF og alle modes. Men du må gjøre dette først: - Slå av radioen. - Hold inne 2-tallet, MODE og TX mens du slår på radioen. Nå er radioen åpen for alle frekvenser. Vil du stenge igjen går du frem på samme måte som ovenfor. For å bruke VFO funksjonen trykker inn CLAR/RX knappen og du får frevensvisning. Legg merke til hvilket siffer som er understreket og du kan sku opp/ned med CH hjulet, som ved et vanlig VFO hjul. Ønsker du å flytte streken til ett annet tall gjør du dette med GRP hjulet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
BMP Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Tak for det. Denne innformasjone burde jo ha ståt i brukerhandboken men det gjør det ikke. Har forøvrig montert stasjonen med en AT-140 tuner og en 16m lang strekkantenne som heises opp med bomløftet når jeg skal bruke stasjonen. Får teste dette på søndagskvelden eller mandag. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 en 16m lang strekkantenne som heises opp med bomløftet når jeg skal bruke stasjonen. De fleste produsenter lager tranceivere som dekker alle MF/HF frekvenser. Men pga. forskjellige lands lover og regler leveres disse med mer eller mindre blokkerte områder. På enkelte modeller må man frem med loddebolten å fjerne dioder/strapper - mens på andre ordnes dette med noen tastetrykk (som på IC-M802). Måten å gjøre dette publiseres ikke i manualene, da de da hadde stått i fare for å ikke få tranceiverne godkjent i flere land. Jeg benyttet samme antenneløsning som deg tidligere. Antennen fungerte kjempefint men det var litt bal med å rigge opp/ned. Jeg ville derfor skifte ut til isolert akterstag. Jeg bestemte meg for å beholde det gamle - i fall jeg bytter båt, og å bestille et stag med de-monterbare terminaler slik at dette kan forlenges på en evt. større båt. Gikk også litt opp i wire dimensjon i forhold til det originale staget. For å ta mål på en enkel måte tredde jeg en passende sjakkel rund staget der jeg festet storseilopphal og ringen på et langt målebånd. Målte mellom innfestning i mast og blokka på hanefoten akterut. Bestillte deretter nytt isolert akterstag fra Southerncross Spars i Oslo. Rask og grei levering. En annen sak er at du må ha god HF jording, men det hadde du vel fra før. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
BMP Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Ja det blir vel et isolert akterstag med tiden men foreløbit funker oppleget fint da jeg strengt tatt ikke trenger bomløftet til bommen. Jeg har jordet antenetuneren med koberband i en dynaplate bak den er videre forbundet med koberband forover til kjølen med en avstikker opp til selve senderdåsen. men jeg har alikevel en del Hf i båten ser indikatorlysene på bryterpanelet fungerer som lysotgel når jeg sender med ful efekt. Må vel til med en del ferit runt noen kabler. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Diodene på panelet lyser her også men det gjør ikke noe. Har ikke lagt merke til at noe viktig utstyr forstyrres. Jeg har satt på ferritter på alle kablene som er koplet på radioen. Det blir av og til støy på radio/CD og TV, men det kan ikke unngås. Lykke til med testen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Jeg har jordet antenetuneren med koberband i en dynaplate bak den er videre forbundet med koberband forover til kjølen med en avstikker opp til selve senderdåsen. Hei BMP...jeg kjör oxo med en 802a....kan bare instemme med vad GeirT skrivet tidl i tråden. jeg har isolert akterstag men jordningen av AT'n har jeg gjort så her så slipper jeg elektrisk kontakt med vannet.... radiojord funker enda! radio-enheten behöver du ikke jorde, det håller med ATn Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.