Jets Startet 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2009 Har en kad 44 som er treg å starte hver gang den er kald. Har en formening om at det kan være fødepumpen, men er ikke sikker. Når jeg starter mororen etter 2 til flere døgn så sliter jeg å få start på den.. Har dere en viss peiling på det jeg må skjekke ut? Sitér dette innlegget Link to post
meto Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Mulig fødepumpe problem men sjekk om dieselfilteret på motoren renner tomt etter stillstand. Evt kjør motoren fra egen kanne og forsøk start fra denne. Hvis ikke resultat : 1 kontroll tenning (som sjelden er feil) 2 innsprøytingspumpe må av og inn for kontroll. Typisk symptom ved vann i diesel feks. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Når du sier kald, Er det vinterkald du mener?? Jeg vet ikke om du har gløding?? på mine KAD 32 er det ikke gløding( det er ekstra utstyr) så mine er veldig treg startet når det kryper ned mot null.. Kjenner flere som har sliti med dette. Kansje det er likt for dine? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SvartRøyk Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Etterhvert som dysene blir dårligere blir kad motorene mer og mer tungstartet. Spesiellt merker du det når den er kald som nevnt over siden du ikke har gløding. De har sk 2-stegsdyser som forstøver såpass godt at du slipper glødning .....en stund. Hvis motoren nærmer seg 1000 timer ville jeg overhalt dysene. Selvom 1000 timer høres lite ut er det desverre slik med enkelte motorer. Selvfølgelig ville jeg sjekket alle dieselkoplinger slik at du vet det ikke kommer luft til osv. Er fødepumpen ok ved varm motor og ellers ville jeg ikke begynt med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Er nok et godt tips svartrøyk Syns mine var trege i høst når det var rundt null.. Men mine er kun ruslet 290 timer og er i topp form.. Nå skal det nevnes at jeg kun har hatt yanmar tidligere og er kanskje bortskjemt med rask start Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Jorg-1 Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Etterhvert som dysene blir dårligere blir kad motorene mer og mer tungstartet. Hei og velkommen til oss på Baatplassen, Jets. Har hatt KAD44 selv med nettopp samme problem. Det var nettopp dysene som var årsåken. Timeantallet var 750 timer og nye spisser gjorde susen. Årsaken er at når spissene er slitne så lekker de også luft tilbake i rør /dieselpumpe når motoren ikke går. Da må man dra motoren mye på starteren før man får diesel ut av dysene for å få startet motoren. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Windy37GM Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Jeg byttet dysespissene på vår forrige KAD44EDC med 850 timer og motoren ble sterkere, raskere i plan, litt høyere toppturtall. Noe roligere gange også. På verksted ordren sto det:" Pisser og lekker i alle bauger og kanter...." :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
henboe Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Jeg byttet dysespissene på vår forrige KAD44EDC med 850 timer og motoren ble sterkere, raskere i plan, litt høyere toppturtallBavaria32sport Var dette dyrt?? Mvh Henboe Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Hei og velkommen til oss på Baatplassen, Jets. Har hatt KAD44 selv med nettopp samme problem. Det var nettopp dysene som var årsåken. Timeantallet var 750 timer og nye spisser gjorde susen. Årsaken er at når spissene er slitne så lekker de også luft tilbake i rør /dieselpumpe når motoren ikke går. Da må man dra motoren mye på starteren før man får diesel ut av dysene for å få startet motoren. Hei. På Volvo sine motorer med EDC kad 44 og 300 er det laget slik i programvaren (EDCen) at motoren må drages noen ganger rundt på starteren når det er kalt, for at det skal komme varme i sylinderene (friksjonsvarme) før programvaren åpner dielsel tilførselen til dysene slik at motorene starter. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
gsg Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Hei. Du sier at det dysene lekker slik at de kommer luft inn i diesel tilførselen, men hvor lekker den dieselen hen? For det er tilbake slagsventil i dieselpumpen og vanligvis i filterhuset. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Hadde samme symptomet på bilen nylig. Byttet startbatteri, og nå starter den bare jeg viser den nøkkelen! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
GM37 Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Har hatt KAD44 selv med nettopp samme problem. Det var nettopp dysene som var årsåken. Timeantallet var 750 timer og nye spisser gjorde susen. Årsaken er at når spissene er slitne så lekker de også luft tilbake i rør /dieselpumpe når motoren ikke går. Da må man dra motoren mye på starteren før man får diesel ut av dysene for å få startet motoren. Jeg byttet dysespissene på vår forrige KAD44EDC med 850 timer og motoren ble sterkere, raskere i plan, litt høyere toppturtall. Noe roligere gange også.På verksted ordren sto det:" Pisser og lekker i alle bauger og kanter...." :-) mvh Bavaria32sport Hei Jorg-1 og Bavaria32sport Hvilke symtomer hadde dere før dysespissene ble byttet. Bare treg start eller svartrøyk etc.? Mvh W32 Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Jo flere dager motoren stod jo verre var den å starte. Stod den natta over så var det 5-7 sekunder på nøkkelen før start. Stod den 2-3 dager...så ble det fort 10-15 sekunder. Stod den ei uke eller mer så ble det 15-20 sekunder i kanksje 2 omganger før den hosta igang. Dieselen rant rett og slett tilbake etter "hevertprinsippet" da dysene ikke var tette lengre. Da dysene er koblet sammen med returforbindelse så var det her bl.a. at luft og diesel bytta plass.... Nye spisser=ny motor. Av svartrøyk kom det jo alltid en gufs når man omsider fikk start men ikke noe nevneverdig. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Windy37GM Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Symptomene merket jeg ikke fordi svekkelsen i ytelse foregår over så lang tid. Dysene skal ettersees hver 600 time, så derfor gjorde vi det som vanlig vedlikehold. Byttet turbo i samme slengen, den var også helt nederst på spec. Om den røyk mer eller mindre før/etter spissbytte tenkte jeg ikke noe over.. Oppstart merket jeg ikke noe på, den startet alltid etter 1-3 sekunder. Startet den aldri i kuldegrader mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hifo Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 har ikke slik en motor tilbakeslagsventil i utg på pumpen? slik som mange rekkepumper har ved dyseinnfestningen? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jorg-1 Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Dieselen rant rett og slett tilbake etter "hevertprinsippet" da dysene ikke var tette lengre. Da dysene er koblet sammen med returforbindelse så var det her bl.a. at luft og diesel bytta plass.... Joda det er nok tilbakeslagsventil i pumpa men ikke på retur siden. Når dyser er slitne så holder den ikke på trykket/dieselen. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.