Jump to content

kad 44 treg å starte når den er kald

Jets

Recommended Posts

Etterhvert som dysene blir dårligere blir kad motorene mer og mer tungstartet. Spesiellt merker du det når den er kald som nevnt over siden du ikke har gløding. De har sk 2-stegsdyser som forstøver såpass godt at du slipper glødning .....en stund.

Hvis motoren nærmer seg 1000 timer ville jeg overhalt dysene. Selvom 1000 timer høres lite ut er det desverre slik med enkelte motorer.

Selvfølgelig ville jeg sjekket alle dieselkoplinger slik at du vet det ikke kommer luft til osv.

Er fødepumpen ok ved varm motor og ellers ville jeg ikke begynt med denne.

Etterhvert som dysene blir dårligere blir kad motorene mer og mer tungstartet.

Hei og velkommen til oss på Baatplassen, Jets.

Har hatt KAD44 selv med nettopp samme problem. Det var nettopp dysene som var årsåken. Timeantallet var 750 timer og nye spisser gjorde susen. Årsaken er at når spissene er slitne så lekker de også luft tilbake i rør /dieselpumpe når motoren ikke går. Da må man dra motoren mye på starteren før man får diesel ut av dysene for å få startet motoren.

Jeg byttet dysespissene på vår forrige KAD44EDC med 850 timer og motoren ble sterkere, raskere i plan, litt høyere toppturtall. Noe roligere gange også.

På verksted ordren sto det:" Pisser og lekker i alle bauger og kanter...." :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei og velkommen til oss på Baatplassen, Jets.

Har hatt KAD44 selv med nettopp samme problem. Det var nettopp dysene som var årsåken. Timeantallet var 750 timer og nye spisser gjorde susen. Årsaken er at når spissene er slitne så lekker de også luft tilbake i rør /dieselpumpe når motoren ikke går. Da må man dra motoren mye på starteren før man får diesel ut av dysene for å få startet motoren.

Hei.

På Volvo sine motorer med EDC kad 44 og 300 er det laget slik i programvaren (EDCen) at motoren må drages noen ganger rundt på starteren når det er kalt, for at det skal komme varme i sylinderene (friksjonsvarme) før programvaren åpner dielsel tilførselen til dysene slik at motorene starter.

Jeg byttet dysespissene på vår forrige KAD44EDC med 850 timer og motoren ble sterkere, raskere i plan, litt høyere toppturtall. Noe roligere gange også.

På verksted ordren sto det:" Pisser og lekker i alle bauger og kanter...." :-)

mvh

Bavaria32sport

Hei Jorg-1 og Bavaria32sport

Hvilke symtomer hadde dere før dysespissene ble byttet. Bare treg start eller svartrøyk etc.?

Mvh

W32

Jo flere dager motoren stod jo verre var den å starte. Stod den natta over så var det 5-7 sekunder på nøkkelen før start. Stod den 2-3 dager...så ble det fort 10-15 sekunder. Stod den ei uke eller mer så ble det 15-20 sekunder i kanksje 2 omganger før den hosta igang. Dieselen rant rett og slett tilbake etter "hevertprinsippet" da dysene ikke var tette lengre. Da dysene er koblet sammen med returforbindelse så var det her bl.a. at luft og diesel bytta plass....

Nye spisser=ny motor.

Av svartrøyk kom det jo alltid en gufs når man omsider fikk start men ikke noe nevneverdig.

Symptomene merket jeg ikke fordi svekkelsen i ytelse foregår over så lang tid. Dysene skal ettersees hver 600 time, så derfor gjorde vi det som vanlig vedlikehold. Byttet turbo i samme slengen, den var også helt nederst på spec. Om den røyk mer eller mindre før/etter spissbytte tenkte jeg ikke noe over..

Oppstart merket jeg ikke noe på, den startet alltid etter 1-3 sekunder. Startet den aldri i kuldegrader

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...