Mariell Startet 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2009 Siden moderator er i det strenge hjørne i dag. så forsøker jeg å starte ett emne for ett nytt medlem som 2 ganger idag har fått sitt emne stengt. Skarpnes 28 spør. Hvordan beregne stigning og størrelse på propellen? Ekspertene trenger nok litt mer info Skarpnes28.. bla. hvilken motor har du. Type gear og utveksling. Skroglengde i vannlinjen, tror jeg også er viktig. Jeg har ikke peiling selv, ble bare litt provosert av de "gule lappene". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
roaldbj Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Vi var et par stykker som for noen år siden fikk beregnet optimal propell av Radice, Italia via Sleipner Motor, Fredrikstad. Det var en ganske omstendig prosess. Vi måtte veie båtene (det viste seg at båtene var atskillig tyngre enn oppgitt fra produsent), oppgi eksakt lengde og bredde, motorstørrelse, motortype, turtallsområde, tegne skrogform med avstand mellom aksel, ror og skrogbunn. Dette første til at vi fikk en spesialtilpasset Radice S8-90 Skew-back som ga en fartsøkning på omlag 5 knop i forhold til standard Mikadopropellen som båtprodusenten hadde montert orginalt. (Fartsøkningen skyltes også annen plassering av ror og propell i forhold til orginalleveransen). Sitér dette innlegget Link to post
MB/WINNIE Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 beregne propellstørrelse og stigning på skarpnes28. takker mariell for starthjelpen, er ny bruker i dag så litt start vansker til å begyne med, takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Svenske Bob Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Hei "Gubbar", Jag fann en gammel formel, den er ikke så veldig 101%. Mest for displacement båt. Omdreining ganger stigning ganger tid i sekunder deler med 1852 = propellerstrålens hastighet i knop. Så blir det "slipforlust". Finns en formel for det og. Tror ikke det hjelper så mycket for Viksnes men nån kan har intresse av det. mvh S Bob. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Skarpnes 28` spurte også om han trengte å bytte motor for å oppnå større hastighet - det kommer jo an på Siden båten din er såpass stor som 28 og farten så lav som 8knop antar jeg at du har ca 50hk motor? Det er flere ting som kan gi større fart: 1 Montere steglister, disse presser baugbølgen under båten og gir løft til hekken, noe som gir mer plan gange. Kan oppnå opptil 2knop fartsøkning. Andre fordeler er at hekkbølgen reduseres kraftig og at du får litt slingrekjøleffekt. 2 Innbygging av hylsa, dette leder mer vann inn mot propellen slik at den får bedre tak i vannet 3 Sjekke tilstanden under vann, er det noe som gir motstand for vannstrømmene? Unødvendige monteringer, eller grove ujevnheter? Trimplan er en stor synder for deplasementsbåter! 4 Groe (skjøllru) og ujevnheter i propellen kan ta ned farten 5 Oppnås turtallet motoren er oppgitt å skulle yte? 6 Sjekk vekta ved opptak / utsetting, større vekt enn normalt kan tyde på vann i plasten 7 Fjerne vekt, vær kritisk til hva som "må" være med på turen. Riktig plassering kan også være med på økning i farten. Eksempelvis er det bra at båten ligger litt "på nesa" før du starter fordi den vil da reise seg litt når du speeder opp - og dermed ligge mer plant under gange Skarpnes er ellers en velkjent båt for mange, oppgi hvilken motor du har så er jeg sikker på at mange her på BP kan gi råd om motoren også:-) Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Fjordutsikt Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Jeg låner denne tråden. Min Marex 32 Friendship har en Ford 590E som yter 80 HK, max turtall på denne motoren er 2250 (2350) rpm. Giret har utveksling på 2,10:1 Proppellen har 4 blader og er 20 tommer og har en stigning på 19. Båtens lengde ved vannlinja er ca 9,5 mtr. Når jeg kjører med turtall på ca 2300 gjør båten ca 6,5 knop! Nå har det seg slik at motoren med fullt pådrag gjør ca 3800 rpm., men jeg kjører ikke med høyere turtall enn ca 2200 - 2300 og ønsker ikke å overstige dette, men ønsker noe større fart. Jeg har ikke plass til større propell enn 21 - 22 tommer, med 22 tommer blir det kun 5mm - 10mm klaring til flyndra - til skroget i overkant er det god plass. Basert på overstående - er det noen som kan beregne hvor stor propell (max. 21 tommer?) og stigning jeg kan ha? Håper på snarlig tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 PS! Jeg har dobbelsjekket turtelleren mot en digital turteller som viser korrekt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Vestfold Maritim beregner propellstørrelse for 150,- hvis det er av noe hjelp. http://www.maritim.no/propellberegning_1 Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.