kjello Startet 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2009 Hei alle dere på båtplassen! Først vil jeg si at jeg er ny her og vil ønske dere all et godt nytt år! Så til mitt spørsmål: Jeg kjøpte for en tid siden en bruktbåt av typen Scand Atlantic. Denne er ombygd bode innvendig og utvendig (byggd tett med bakvegg og fly) I denne båten er det montert en volvo tamd 71a, og i den forbindelse er det montert inn et skillerele av typen GUEST for å skille mellom batteribank 1 og 2. I bruksanvisning til skillerele viser ladekabel inn i mitten og batt.1 til venstre og batt.2 til høyre. Han som har montert dette i min båt har montert ladekabel fra dyn. inn i mitten men har så lagt batt. 1 inn på samme skrue og batt.2 inn til høyre. dvs. ingen inn på venstre plugg. Batt.1 lader da med 14.5 volt hele tiden mens batt.2 har jeg alldri fått mer enn ca 13,8 volt på. Jeg koblet om i dag slik det viser i brugsanv. men da fikk jeg ikke lys i panelet når jeg satte på tenning og ingen start. Kan noen si meg hva som er galt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Er du sikker på at det er et skilleré og ikke skilledioder? For meg høres det ut som å være dioder hvor den ene dioden er defekt, og at det er grunnen til at ladingen er koblet direkte til det ene batteriet forbi den defekte dioden. Velkommen på forumet, og et Godt Nytt År til deg også. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Golden Gate 37 Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 LarsH har nok rett Dette er vel Guest 2501 (for 70 Amp) eller 2530 (for 120 Amp) I såfall er det diode. Disse finner du på nettet for ca 35 dollar... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Zach Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Spenningsfallet under lading på ca 0,8 volt er typisk for skillediode. Enig med kommentarene ovenfor. Se tegningen nedenfor. Før du endret, målte du 14,4 volt på startbatteriet og maks. 13,8 volt på forbruksbatteriet, dvs. spenningsfall over dioden på 0,8 volt. Du har altså flyttet kabelen mot startbatteriet fra B til A (på tegningen). Etter endringen skal du får maks. ladespenning på 13,8 volt på begge batteriene, hvis diodene er OK. I minste laget. Dette kan kompenseres, men da må du ha en ekstra "dings" på regulatoren som føler direkte mot batteriet. Selv om dioden mot startbatteriet er ødelagt, skal du ikke få startproblem. Starteren er vel koblet direkte til startbatteriet som før? Sitér dette innlegget Link to post
kjello Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Takk for kjappe svar på mitt spørsmål. Jeg tok det for å være et skillerele for jeg har bare engelsk bruksanv. og i den er det kallt isolator. Nå er det slik at det er forbr.batt. som er koblet direkte og startbatt. på B. Dette gjør at når jeg slår på bryter for forbruk på tava mi så kan jeg få på tenningslys på panelet.men jeg kan ikke starte før jeg har slått på bryter for start på tavla. Kansje jeg skulle byttet om og latt startbatt. gå direkte og lagt forbr.batt. til B? Får vel aldri ladet opp startbatt. med ladespenning på ca 13,8 v. Ps. Har dere adresse hvor jeg kunne få kjøpt en ny? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Hvis det er dette du har, så er det en skillediode. En kabel inn fra dynamo, og de to andre ut til hver av to batteribanker. Hvis det ikke er noen innretning for å kompensere for spenningsfallet, blir ladespenningen ikke høy nok med maks. 13,8 volt. Du kan teste om diodene er ok med å bruke et ohm-meter. Hvis du må kjøpe nytt, anbefaler jeg heller å kjøpe et BEP voltsensitivt rele. Dette takler 120 Amp, men 300 Amp kan leveres. Sitér dette innlegget Link to post
kjello Svart 3.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 takk for svar på mitt problem og det er nok den zack viser til jeg har. Ikke helt lik men min kan være til 120 amp Går nok for å kjøpe nytt og da blir det gjerne et BEP Voltsensetivt rele etter anbefaling. Jammen er dere kjappe her på forumet! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Viste til feil BEP ovenfor. Her er det riktige releet, som kan kjøpes hos bl.a.: Maritim Sitér dette innlegget Link to post
kjello Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Hei alle sammen! ja nå har jeg vert å kjøpt meg BEP voltsensetivt rele hos Maritim, men sammen med releet kommer spørsmålene. Hvordan kobler jeg dette til hos meg og hvor skal jeg gjøre av ladekabel fra dynamoen? Jeg har to batteribanker: Startbatt. er to batt. på 95 A koblet sammen til 190A.Forbruk er 3 batt. på 110A koblet sammen til 330A. På skillediode har jeg kabel fra dyn. inn i mitten og kabel ut til resp. batt.1 og batt. 2. På dette releet er det en liten -ledning og to koblingspunkt for batterier. Lurer på om jeg kan bruke dette hos meg uten å måtte bygge om allt jeg har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 (redigert) Hvis BEP relèet er dual sense trenger du ikke tenke så mye. Da kan du koble f.eks en 16 kvadrat kabel fra den ene skruen til pluss på startbank og lage tilsvarende kabel som går fra den andre skruen til pluss på forbruk. Den tynne svarte skal på minus. Har du ikke BEP med dual sense skal batteribanken som lades først inn på den skruen på BEP som er malt rød - personlig ville jeg sørget for å sette ladinga fra dynamo inn på startbanken og la den rødmerkede på BEP gå til pluss på startbank. Den andre skruen på BEP skal da kobles til forbruk pluss. Klarer på å sette ledningen som går inn på midten av skillediode ned på pluss startbank - er den lang nok? isåfall er du i mål. Redigert 12.Januar.2009 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Hei , driv med same jobben skifter ut diodeskiller og monterer inn BEP Voltsensetivt rele. Jeg har en sense ledning fra dynamo til batteribank, er det nok å koble den fra på batterisiden og blende den, eller må den frakobles på dynamo også? Sitér dette innlegget Ares Link to post
OT-flyktning Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 Senseledning må forbli tilkoblet det batteriet hvor ladestrømmen går inn i først. Derfra sørger BEP-releet for at (en del av) ladestrømmen går videre til det andere batteri. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 12.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2009 takker for svaret Sitér dette innlegget Ares Link to post
kjello Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Takk for svar fredriko. Dette gjør allt så mye enklere for oss som er mere hobbyelektrikere. Det står ikke dual på releet kun VSR men jeg velger å montere slik som du sier med kabel fra rød skrue til startbatt. og samtidig kabel fra dynamo til startbatteri. Denne er litt for kort men det skal vel gå å skjøte på den slik at den rekker. Dei andre kablene til start og forbruk kobler jeg bare fra skilledioden og over på BEPen. Takk igjen for hjelp. Dere er kjempegreie her på båtplassen! Jeg skal prøve å bistå dere jeg også på ting som jeg har erfaring på. Har hatt båt og 3fotsyke siden tidlig på 80 tallet så det er endel ting jeg også har fått erfare på både godt og vondt. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Merkelig. En tråd om strøm og kranklefantene har ikke oppdaget den enda, eller er de for opptatt med å finne argumenter å kranle om. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Merkelig. En tråd om strøm og kranklefantene har ikke oppdaget den enda... - Bare vent! - spørs om ikke det kommer noen kommentarer på hvor hovedstrømsbrytere skal stå - foran eller bak osv!! Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Takk for svar fredriko. Dette gjør allt så mye enklere for oss som er mere hobbyelektrikere.... Bare hyggelig.. Jeg har koblet opp både med og uten dual på et par båter. Eneste fordelen dual vil gi er at det ikke spiller noen rolle hvor du putter inn ladestrømmen. Noen liker å ha en landstrømslader koblet til forbruksbanken, da vil forbruksbanken lades først. Når du da starter motoren og har koblet dynamoen til å lade startbatteriet vil du lade dette først. Hvis du ikke har dual sense bør du koble landstrømslader på startbatteri. Eneste ulempen er at du må toppe startbatteri før forbruk tar lading. Har det slik selv - det er ikke noe problem da startbatteriet sm regel er lite utladet.. Redigert 13.Januar.2009 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.