Jump to content

Tilkopling av skillerele

kjello

Recommended Posts

Hei alle dere på båtplassen!

Først vil jeg si at jeg er ny her og vil ønske dere all et godt nytt år!

Så til mitt spørsmål: Jeg kjøpte for en tid siden en bruktbåt av typen Scand Atlantic.

Denne er ombygd bode innvendig og utvendig (byggd tett med bakvegg og fly)

I denne båten er det montert en volvo tamd 71a, og i den forbindelse er det montert

inn et skillerele av typen GUEST for å skille mellom batteribank 1 og 2.

I bruksanvisning til skillerele viser ladekabel inn i mitten og batt.1 til venstre og batt.2 til høyre.

Han som har montert dette i min båt har montert ladekabel fra dyn. inn i mitten men har så lagt

batt. 1 inn på samme skrue og batt.2 inn til høyre. dvs. ingen inn på venstre plugg.

Batt.1 lader da med 14.5 volt hele tiden mens batt.2 har jeg alldri fått mer enn ca 13,8 volt på.

Jeg koblet om i dag slik det viser i brugsanv. men da fikk jeg ikke lys i panelet når jeg satte på

tenning og ingen start. Kan noen si meg hva som er galt ?

Er du sikker på at det er et skilleré og ikke skilledioder? For meg høres det ut som å være dioder hvor den ene dioden er defekt, og at det er grunnen til at ladingen er koblet direkte til det ene batteriet forbi den defekte dioden.

Velkommen på forumet, og et Godt Nytt År til deg også.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Spenningsfallet under lading på ca 0,8 volt er typisk for skillediode. Enig med kommentarene ovenfor. Se tegningen nedenfor. Før du endret, målte du 14,4 volt på startbatteriet og maks. 13,8 volt på forbruksbatteriet, dvs. spenningsfall over dioden på 0,8 volt.

Du har altså flyttet kabelen mot startbatteriet fra B til A (på tegningen). Etter endringen skal du får maks. ladespenning på 13,8 volt på begge batteriene, hvis diodene er OK. I minste laget. Dette kan kompenseres, men da må du ha en ekstra "dings" på regulatoren som føler direkte mot batteriet.

Selv om dioden mot startbatteriet er ødelagt, skal du ikke få startproblem. Starteren er vel koblet direkte til startbatteriet som før?

skillediode.gif

Takk for kjappe svar på mitt spørsmål.

Jeg tok det for å være et skillerele for jeg har bare engelsk bruksanv. og i den er det kallt isolator.

Nå er det slik at det er forbr.batt. som er koblet direkte og startbatt. på B. Dette gjør at når jeg slår

på bryter for forbruk på tava mi så kan jeg få på tenningslys på panelet.men jeg kan ikke starte før jeg

har slått på bryter for start på tavla.

Kansje jeg skulle byttet om og latt startbatt. gå direkte og lagt forbr.batt. til B? Får vel aldri ladet opp

startbatt. med ladespenning på ca 13,8 v.

Ps. Har dere adresse hvor jeg kunne få kjøpt en ny?

Hvis det er dette du har, så er det en skillediode. En kabel inn fra dynamo, og de to andre ut til hver av to batteribanker. Hvis det ikke er noen innretning for å kompensere for spenningsfallet, blir ladespenningen ikke høy nok med maks. 13,8 volt.

Du kan teste om diodene er ok med å bruke et ohm-meter.

Hvis du må kjøpe nytt, anbefaler jeg heller å kjøpe et BEP voltsensitivt rele. Dette takler 120 Amp, men 300 Amp kan leveres.

• 2 uker senere...

Hei alle sammen!

ja nå har jeg vert å kjøpt meg BEP voltsensetivt rele hos Maritim, men sammen med releet kommer spørsmålene.

Hvordan kobler jeg dette til hos meg og hvor skal jeg gjøre av ladekabel fra dynamoen?

Jeg har to batteribanker: Startbatt. er to batt. på 95 A koblet sammen til 190A.Forbruk er 3 batt. på 110A

koblet sammen til 330A.

På skillediode har jeg kabel fra dyn. inn i mitten og kabel ut til resp. batt.1 og batt. 2.

På dette releet er det en liten -ledning og to koblingspunkt for batterier.

Lurer på om jeg kan bruke dette hos meg uten å måtte bygge om allt jeg har i dag.

Hvis BEP relèet er dual sense trenger du ikke tenke så mye. Da kan du koble f.eks en 16 kvadrat kabel fra den ene skruen til pluss på startbank og lage tilsvarende kabel som går fra den andre skruen til pluss på forbruk. Den tynne svarte skal på minus. Har du ikke BEP med dual sense skal batteribanken som lades først inn på den skruen på BEP som er malt rød - personlig ville jeg sørget for å sette ladinga fra dynamo inn på startbanken og la den rødmerkede på BEP gå til pluss på startbank. Den andre skruen på BEP skal da kobles til forbruk pluss. Klarer på å sette ledningen som går inn på midten av skillediode ned på pluss startbank - er den lang nok? isåfall er du i mål.

Redigert av fredriko (see edit history)

Takk for svar fredriko. Dette gjør allt så mye enklere for oss som er mere hobbyelektrikere.

Det står ikke dual på releet kun VSR men jeg velger å montere slik som du sier med kabel fra

rød skrue til startbatt. og samtidig kabel fra dynamo til startbatteri. Denne er litt for kort men

det skal vel gå å skjøte på den slik at den rekker. Dei andre kablene til start og forbruk kobler jeg

bare fra skilledioden og over på BEPen.

Takk igjen for hjelp. Dere er kjempegreie her på båtplassen! Jeg skal prøve å bistå dere jeg også

på ting som jeg har erfaring på. Har hatt båt og 3fotsyke siden tidlig på 80 tallet så det er endel

ting jeg også har fått erfare på både godt og vondt.

Takk for svar fredriko. Dette gjør allt så mye enklere for oss som er mere hobbyelektrikere....

Bare hyggelig.. Jeg har koblet opp både med og uten dual på et par båter. Eneste fordelen dual vil gi er at det ikke spiller noen rolle hvor du putter inn ladestrømmen. Noen liker å ha en landstrømslader koblet til forbruksbanken, da vil forbruksbanken lades først. Når du da starter motoren og har koblet dynamoen til å lade startbatteriet vil du lade dette først. Hvis du ikke har dual sense bør du koble landstrømslader på startbatteri. Eneste ulempen er at du må toppe startbatteri før forbruk tar lading. Har det slik selv - det er ikke noe problem da startbatteriet sm regel er lite utladet..

Redigert av fredriko (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...