Jump to content

Innfelling av glassplate i motorkasse!


SeaMaster175

Recommended Posts

Har tenkt til å felle inn en gjennomsiktig plate av et eller annet slag på siden av motorkassa, fordi da slipper vi å løfte opp lokket hele tiden når det står forskjellige ting der.

Rundt motoren er det en kasse av lakkert treverk.

Bilde

 

Hvilket materiale er det lurt å bruke til å felle inn her? Hvordan skal vi gjøre det( jeg tenkte på å bruke sikaflex), men det er sikkert mange andre gode råd?

 

mvh

jonhei

Link to post

Nå ble jeg nysgjerrig :smash:

 

Hvorfor må du ha GJENNOMSIKTIG lokk over motoren? Det er neppe for å kunne se om motoren går rundt :smash:

Jeg burde kanskje ha forklart det litt bedre...Det er på siden jeg ska ha det og det er fordi at da slipper vi å løfte opp hele lokket hver gang vi skal sjekke temperatur og oljetrykk. Vis det for eksempel står en del ting på lokket vil det være mye enklere å bare se gjennom glasset i steden for å lokke opp lokket....  :smash:

Link to post

Så flott som den motoren er forstår jeg godt at du vil ha glassplate til motorlokk. Du kan bruke vanlig glass, helst herdet. Fres ned fals og fest glasset med sikaflex el. Dersom du fester stort glass til treverk bør du være klar over at spenninger oppstår ettersom treverket arbeider (tørker/trutner) Glasset kan da i verste fall knekke. Vær klar over problemstillingen, la glasset ha litt klaring/vandring mot treverket så går det bra.

Du kan selvsagt også bruke plexiglass men dette blir jo lett ripete/matt.

Lykke til.

Link to post

Tror jeg ville tatt av "klokka" for oljetrykk på motoren, satt på en forlengelse (kobberrør?) og hatt selve klokka på utsiden, mot den faste lemmen, den med alle instrumenter på. Samme med temp.måleren / termometer. Da kan du bare snu hodet og avlese trykk / temperatur. Muligens kommer du til å bli lei av å vaske / tørke dette vinduet ditt for hver gang du skal ut med båten?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Så flott som den motoren er forstår jeg godt at du vil ha glassplate til motorlokk. Du kan bruke vanlig glass, helst herdet. Fres ned fals og fest glasset med sikaflex el. Dersom du fester stort glass til treverk bør du være klar over at spenninger oppstår ettersom treverket arbeider (tørker/trutner) Glasset kan da i verste fall knekke. Vær klar over problemstillingen, la glasset ha litt klaring/vandring mot treverket så går det bra.

Du kan selvsagt også bruke plexiglass men dette blir jo lett ripete/matt.

Lykke til.

Jeg mente ikke at lokket skulle være av glass, men det skal felles inn en liten glassrute på siden.... :smash:

Link to post

Tror jeg ville tatt av "klokka" for oljetrykk på motoren, satt på en forlengelse (kobberrør?) og hatt selve klokka på utsiden, mot den faste lemmen, den med alle instrumenter på. Samme med temp.måleren / termometer. Da kan du bare snu hodet og avlese trykk / temperatur. Muligens kommer du til å bli lei av å vaske / tørke dette vinduet ditt for hver gang du skal ut med båten?

Vi tenkte det samme som deg, Walter_S, men etter at vi forhørte oss litt, fant vi ut at det vil bli en unormalt vanskelig jobb...husker dessverre ikke grunnen. :smash:

Link to post

Ok, trodde du ville beundre vidunderet jeg.

Fordelen med å ha instrumentene inne i kassa er at kassa da enkelt kan taes av i sin helhet.

Et glass i sideveggen løser du ved å skjære ut ønsket hull, frese fals for glass, ev. legge lister på baksiden av kassa for så å lime inn glass med sikaflex.

Synes dette glasset var en smart løsning jeg.

Link to post

Vet at silikon er fy fy i båten; også hos meg  :nono:. Men for å lime glass trodde jeg at det var det eneste saliggjørende (er også akvarieeier). Og så får du pga fleksibiliteten også gjort noe med spenningene.

 

Med andre ord: funker sikaflex tilfredsstillende på glass?

Link to post

Jepp

Sikaflex fungerer svært så godt på glass. Dersom du kjøper et hus-vindu av den gamle typen (koblet) er som oftes kittet byttet ut med Sika. Jeg har brukt Sikaflex til å feste et anseerlig antall vinduer også i båt.

Imidlertid fungerer også silicone på glass, men er som kjent dårlig på tre. Dessuten skal motorkassa lakkeres; silicone + lakk = problemer.

Jeg er imidlertid enig i at silicone tar opp noe mer vandring en sikaflex. Derfor er det som jeg skrev viktig å legge inn litt fuger/plass for jobbing. Dette blir neppe noe problem i dette tilfellet da glasset er relativt lite.

Link to post

Motoren er nymalt og fin, men opplegget med oljetrykksmanometeret er ikke noen god løsning. Kan tenke meg at dette "daldrer" og vibrerer når motoren går og kan i ytterste konsekvens falle av. Dette vil resultere i at all motoroljen pumpes ut på "no time" med motorhavari som resultat.

 

Gjør som Walter S. foreslår og flytt manometeret. Bruk mykglødet kobberrør eller slange.

Link to post

Motoren er nymalt og fin, men opplegget med oljetrykksmanometeret er ikke noen god løsning. Kan tenke meg at dette "daldrer" og vibrerer når motoren går og kan i ytterste konsekvens falle av. Dette vil resultere i at all motoroljen pumpes ut på "no time" med motorhavari som resultat.

 

Gjør som Walter S. foreslår og flytt manometeret. Bruk mykglødet kobberrør eller slange.

Oljetrykkmanometeret har stått der i all tid, så jeg tror at det vil gå fint å ha det der som det står. Som sagt litt over så er det en eller annen grunn at det vil bli veldig vanskelig å flytte  og heller være enklere å finne en annen løsning(fikk sagt det av motorkyndige). :fishing:

Link to post

Vet at silikon er fy fy i båten; også hos meg  :nono:. Men for å lime glass trodde jeg at det var det eneste saliggjørende (er også akvarieeier). Og så får du pga fleksibiliteten også gjort noe med spenningene.

 

Med andre ord: funker sikaflex tilfredsstillende på glass?

Silikon i akvariet er der fordi at du kan få en type som ikke avgir skadelige stoffer, her er det lite bevegelse i "godset".

Sikafleks er mye mere fleksibel og MYE mere holdbar.

Men til problemet. Gå til Biltema el.l. og kjøp en giver,noen instrumenter, strekk noen greie kabler, lag deg et instrumentpanel og vips du har full oversikt over oljetrykk og motortempratur ................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

:nono: Styr klar av silikon! Silikon er ikke er overmalbar. Slipes silikon med sandpapir drars silikonstøv utover treverket og det vil oppstå "torskeøyne" når det lakkes/males. Dette er små punkter hvor lakk/maling ikke vil feste seg. Å fjerne silikon fra treverk er vanskelig og tidkrevende!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hvis du bestemmer deg for ikke å bruke glass må du for alld el styre unna plexi. Bruk heller Lexan, som tåler mer uten å sprekke. Du har helt sikkert sett gamle plexiglassruter som er blitt helt vite og ugjennomsiktige? Lexan blir like fort ripete, men hvor ripete blir et lite vindu som står horisontalt? Hadde det vært på toppen hadde saken vært en annen (man legger ting oppå osv)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...