Jump to content

Montering av ekstern regulator på dynamo.

Danemann

Recommended Posts

Har en 24 V Valeo 65 A 2-polet dynamo med regulator. Mye arbeid/dyrt å bygge om til ekstern regulator? Har laaaange ledninger til batteribankene, så det hadde vært deilig å få minket strøm-tapet. Hvordan blir dette med BEP voltsensitivt relè, hvor skal regulatoren monteres da?

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Det er avhengig av hva ønsket regulatoren kan.

Men en sake har alle til felles: Alle "vanlige" dynamoer blir styrt via felt.

Og dit må man, dvs at man må lage en tilkobling på feltkoblingen.

Hvis du har en Valeo da er det vanligvis ikke noe problem.

På "vanlige" Valeo er standardregulatoren tilgjengelig fra baksiden.

Det du da må er å skjønne hva du gjør og å kunne arbeide med verktøy og loddebolt.

Alt annet er bare tilkoblinger som er avhengig av regulatoren som du velger.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg vil ha batteriene fulle, og det har jeg forstått at ikke vil skje med den originale, i dynamoen monterte regulatoren. I flg. Jon Winge sin "Strøm ombord" mister man så mye strøm fra dynamo til batteri, at batteriene kanskje ikke blir mer enn 50% ladet,kanskje 75%. Derfor leser jeg meg til at en regulator montert på batteriene vil gi full lading, og kutte ladinga før de begynner å koke. Sånn vil jeg ha!!!

I tillegg vil jeg bruke BEP-relèet sånn at når startbatt. er fulle begynner forbruksbatt. å lades. Er dette mulig? Hvordan gjør jeg evt.dette i kombinasjon med ekstern regulator? På forhånd takk!!!

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...