Guest Sparky Startet 4.Mai.2004 Del på Facebook Startet 4.Mai.2004 Er litt usikker på dybden ved diverse ankringsplasser langs norske/danske og svenske skjærgård. Derfor denne undersøkelse før kjøp av tau og kjetting til ankeret. mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Er det ikke enklere å spørre direkte hva som anbefales da? Ankertau er vel som regel å få i to lenger, 30 og 50 meter Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Jeg tilhører en gruppe som kun har kjetting mot dreggen. Her kan man fritt velge den lengden man ønsker. Har selv 30 meter som jeg mener burde holde, selv om jeg mange ganger hadde ønsket 10 meter til når jeg ligger ute å fisker. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Brum Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Hei! Enig med Lasse. Med seilbåt har jeg alltid hatt den lengste ankarolinan (som vel er 50m) med 10 meter kjetting ytterst (selvfølgelig ;-)) og et Bruceanker i enden. Har brukt Danforth også, men sverger til Bruce. Poenget er at jeg aldri har hatt problemer med kombinasjonen ankarolina/kjetting/Bruce. Tror aldri jeg har tenkt på dybde. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 For så vidt, men da får jeg kanskje det svaret du har gitt, som sier meg lite. Med 50m kan jeg ankre på dybder 50/4 ca12meter. Jeg har det dobbelte i tankene, men vet fremdeles ikke om dette er tilfredsstillende for de fleste ankringsplasser i vår og våre naboers skjærgård. Derfor en 'poll' Takker for din komentar. mvh jan. Er det ikke enklere å spørre direkte hva som anbefales da? Ankertau er vel som regel å få i to lenger, 30 og 50 meter Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 I Danmark må du inn i havnebassengene for å ankre. Neppe mer enn 5-7 meter noe sted. I Sverige kan det selvfølgelig være langt dypere i uthavnene, men erfaringen er vel at det sjelden er mer enn ti-tolv meter her heller. På svai er det jo en helt annen historie, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Hvor lang kjetting/tau du skal ha avhenger av hva du skal bruke den til. Skal du fiske på 200 meters dyp, skal du ligge på svai eller skal du ligge inntil land med ankeret ut fra hekken? Selv har jeg aldri ankret på mer enn 10-12 meters dyp. På større dybde blir 35 lbs anker + vekten av kjettingen for tung å trekke opp med håndmakt. Vanligvis holder jeg meg under 7-8. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jon-Kåre Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Jeg har 10meter kjetting og 50 meter tau, ikke fordi jeg ankrer så dybt mren uhellet med motorstans kan være ute og inntil fjell og berg kan det hende at dette også er lite. Dette tauet kan jo også brukes til sleper, hvor lang denne bør være overlater vi til poseidon å svare på eller hva? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
klk Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Har 50m kjetting, elektrisk spill. Ankrer nødig på mer enn 12 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 har aldri ankret på mer enn 6 meter, og kun sjelden på mer enn 4-5 meter. Å ta med ankergods for ankring på dypere vann enn 8-10 meter er etter min mening tullball. Det tar stor plass, det er dyrt, det er vanskelig å sette og enda vanskeligere å berge. Dessuten ligger man som regel bedre beskyttet mot vind om man går nærmere land, der det som regel er grunnere. Tips Jan Eikeland: kjøp en rull skikkelig bra ankertau på 50 meter. Så kan du ha en rull fra Biltema på 50 meter som back up. Disse kan skjøtes sammen i en krisesituasjon. Det er alltid kjekt å ha "litt ekstra" med seg. Jeg har ankertau på 50 meter x 2, 8m og 10 m kjetting med sjakler som kan "krokes sammen", samt ankorlina-rull på 55 eller 65 meter. Føler jeg har bra da, men det er kjekt å ha. Har f.eks hatt behov for å varpe ut et ekstra anker, når andre båter har "fiska opp" ankeret mitt. Da er det kjekt å ha en taurull eller 2 ekstra. Biltema tauet er billig, men kinker seg lett. Har allikevel masse av dette ombord, synes det er verdt prisen og vel så det. Husk; skal du ha flere ankertau, trenger du flere anker. Selv har jeg en 7,5 kg Bruce-kopi, en 7,5 kg DANFORTH og etpar dregger på 7,5 kg og 10 kg. Kunne tenkt meg en Bruce-kopi til, men stians mener jeg kommer til å synke snart, grunnet alt "rælet" jeg drasser på. Og han har vel rett, for å legge igjen et annet anker, blir neppe aktuelt... Suzuki - 999 Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 For så vidt, men da får jeg kanskje det svaret du har gitt, som sier meg lite. Med 50m kan jeg ankre på dybder 50/4 ca12meter. Jeg har det dobbelte i tankene, men vet fremdeles ikke om dette er tilfredsstillende for de fleste ankringsplasser i vår og våre naboers skjærgård. Derfor en 'poll' Takker for din komentar. mvh jan. Mener 50m er tilfredsstillende for de fleste ankringsplasser i vår og våre naboers skjærgård.Har aldri hatt behov for mer, og heller aldri hørt fra andre at dette har medført noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Jeg har 50 meter med kjetting akter. Det pleier å holde. Hadde før dregg med 8 meter kjetting + 50 meter tau. Dette er flyttet til baugen. Har aldri hatt problemer med å ankre på fiskeplasser med dybde opptil 30 meter ihvertfall. Hadde nok ikke stolt på det hvis jeg skulle sove, men det er utrolig hvordan ankeret kan sitte hvis bunnforholdene er bra. Jeg ankrer ofte på 15-20 meter om jeg skal til land også. Da pleier bunnen å være så skrå at vinkelen mot kjettingen allikevel blir ganske liten, så ankeret pleier å få feste det. Jeg har aldri følt noe spesielt behov for lengre tau/kjetting ihvertfall. Men hvis behovet en dag skulle melde seg, så kan jeg jo skjøte på det jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Pleier å ha 30-50 meter klart på dreggen til en hver tid. Har selvsagt et tau på en 100 meter i tilegg til nødbruk. Burde egentlig hatt enda mer så en dugelig kveil skal handles inn neste gang jeg er i nærheten av en garnbøtesjappe som selger tau til ok pris. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Sliter litt her i Trodheim innimellom.. 600 meter dypt innimellom ,,,, Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Gunga Din Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Sliter litt her i Trodheim innimellom.. 600 meter dypt innimellom ,,,, Pjolter Hej Pjolter ! 600m * 3 = 1800m 10 mm kjetting har du det i ankerboxen då henger vel propellen i luften! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.