Jump to content

Dybde ved ankring

Guest Sparky

Recommended Posts

Hei!

Enig med Lasse. Med seilbåt har jeg alltid hatt den lengste ankarolinan (som vel er 50m) med 10 meter kjetting ytterst (selvfølgelig ;-)) og et Bruceanker i enden. Har brukt Danforth også, men sverger til Bruce. Poenget er at jeg aldri har hatt problemer med kombinasjonen ankarolina/kjetting/Bruce. Tror aldri jeg har tenkt på dybde.

Guest Sparky

For så vidt, men da får jeg kanskje det svaret du har gitt, som sier meg lite.

Med 50m kan jeg ankre på dybder 50/4 ca12meter.

Jeg har det dobbelte i tankene, men vet fremdeles ikke om dette er tilfredsstillende for de fleste ankringsplasser i vår og våre naboers skjærgård.

Derfor en 'poll'

Takker for din komentar.

mvh jan.

Er det ikke enklere å spørre direkte hva som anbefales da? Ankertau er vel som regel å få i to lenger, 30 og 50 meter

Hvor lang kjetting/tau du skal ha avhenger av hva du skal bruke den til. Skal du fiske på 200 meters dyp, skal du ligge på svai eller skal du ligge inntil land med ankeret ut fra hekken?

Selv har jeg aldri ankret på mer enn 10-12 meters dyp. På større dybde blir 35 lbs anker + vekten av kjettingen for tung å trekke opp med håndmakt. Vanligvis holder jeg meg under 7-8.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har 10meter kjetting og 50 meter tau, ikke fordi jeg ankrer så dybt mren uhellet med motorstans kan være ute og inntil fjell og berg kan det hende at dette også er lite. Dette tauet kan jo også brukes til sleper, hvor lang denne bør være overlater vi til poseidon å svare på eller hva?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

har aldri ankret på mer enn 6 meter, og kun sjelden på mer enn 4-5 meter.

Å ta med ankergods for ankring på dypere vann enn 8-10 meter er etter min mening tullball. Det tar stor plass, det er dyrt, det er vanskelig å sette og enda vanskeligere å berge. Dessuten ligger man som regel bedre beskyttet mot vind om man går nærmere land, der det som regel er grunnere.

Tips Jan Eikeland: kjøp en rull skikkelig bra ankertau på 50 meter. Så kan du ha en rull fra Biltema på 50 meter som back up. Disse kan skjøtes sammen i en krisesituasjon. Det er alltid kjekt å ha "litt ekstra" med seg. Jeg har ankertau på 50 meter x 2, 8m og 10 m kjetting med sjakler som kan "krokes sammen", samt ankorlina-rull på 55 eller 65 meter. Føler jeg har bra da, men det er kjekt å ha. Har f.eks hatt behov for å varpe ut et ekstra anker, når andre båter har "fiska opp" ankeret mitt. Da er det kjekt å ha en taurull eller 2 ekstra.

Biltema tauet er billig, men kinker seg lett. Har allikevel masse av dette ombord, synes det er verdt prisen og vel så det.

Husk; skal du ha flere ankertau, trenger du flere anker. Selv har jeg en 7,5 kg Bruce-kopi, en 7,5 kg DANFORTH og etpar dregger på 7,5 kg og 10 kg. Kunne tenkt meg en Bruce-kopi til, men stians mener jeg kommer til å synke snart, grunnet alt "rælet" jeg drasser på. Og han har vel rett, for å legge igjen et annet anker, blir neppe aktuelt... :cheers:

Suzuki - 999

No boat needed..

For så vidt, men da får jeg kanskje det svaret du har gitt, som sier meg lite.

Med 50m kan jeg ankre på dybder 50/4 ca12meter.

Jeg har det dobbelte i tankene, men vet fremdeles ikke om dette er tilfredsstillende for de fleste ankringsplasser i vår og våre naboers skjærgård.

Derfor en 'poll'

Takker for din komentar.

mvh jan.

Mener 50m er tilfredsstillende for de fleste ankringsplasser i vår og våre naboers skjærgård.

Har aldri hatt behov for mer, og heller aldri hørt fra andre at dette har medført noe problem.

Jeg har 50 meter med kjetting akter. Det pleier å holde. Hadde før dregg med 8 meter kjetting + 50 meter tau. Dette er flyttet til baugen. Har aldri hatt problemer med å ankre på fiskeplasser med dybde opptil 30 meter ihvertfall.  Hadde nok ikke stolt på det hvis jeg skulle sove, men det er utrolig hvordan ankeret kan sitte hvis bunnforholdene er bra.

Jeg ankrer ofte på 15-20 meter om jeg skal til land også. Da pleier bunnen å være så skrå at vinkelen mot kjettingen allikevel blir ganske liten, så ankeret pleier å få feste det. Jeg har aldri følt noe spesielt behov for lengre tau/kjetting ihvertfall. Men hvis behovet en dag skulle melde seg, så kan jeg jo skjøte på det jeg har.  :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...