Jump to content

Skeptisk til bud fra utlandet

sol

Recommended Posts

:nonod: godt folk i utlandet ikke er like skeptiske som dere.... Hva er problemet... du godtar kun overførsel via bank.. varen leveres selfølgelig ikke før pengene er mottat. Hollendere er glad i norske båter.. og den norske krona er lav så klart han vil handle her og spare penger.. Norske båter er meget høyt priset i europa og han sparer sikkert en god slump. nei gå i dialog med kjøperen du.. :yesnod:

du får mest sannsynlig solgt til prisant også.. stå på :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg solgte en gammel bil for en tid tilbake, og fikk en mail fra noen som var "veldig interessert". Mailen var på dårlig engelsk, et klassisk svindeltegn. Og bilen var absolutt ikke spesiell og var noe å hente for utlendinger. Jeg så med en gang at det var noe muffens, men jeg tenkte jeg skulle se hvor tåpelige de var i andre enden. Jeg sendte en mail tilbake om at jeg foretrakk kontanter og solgte kun til reelle personer, så ville han ha bilen, måtte han få mellommannen sin til å komme med kontanter. Da kom det en ny mail om at han kun kunne betale via konto og masse annet tull. Så er du i tvil, sender du en testemail. Hvis det er en reel kjøper, vil du finne ut av det i løpet av noen mailer fram og tilbake. Du kan tilogmed informere om svindelforsøk og forklare din skepsis. Er det svindel, avslører de seg ofte fort, eller mister interessen...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det har vel vært en del svindelforsøk med dette. De forløper seg slik: Selger betaler med en sjekk på et langt høyere beløp enn det du forlanger, og ber der overføre det overskytende beløp tilbake til sin konto. Du gjør dette, og et par uker etterpå finner din bank ut at det ikke er dekning for sjekken! Du taper det du har tilbakeført, kjøper er umulig å få kontakt med og båten blir aldri hentet! Så det er grunn til å være på vakt, selv om du ikke trenger avskrive utenlandske kjøpere av den grunn! Men med tanke på problemer med EU godkjenning etc. virker det jo litt rart at en EU borger vil importere båt fra et land utenfor EU da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har solgt utallige biler vogner og båter oppgjennom tidene.

Spesielt da jeg bodde i bergen og stod oppført som hovedaksjonær i et selskap (helt annen bransje) ble jeg bombardert med nigeriabrev og annet svindel. Deriblant engelskmenn og hollendere (angivelig) som skulle handle biler og vogner av meg. Historien var alltid den samme; skal betale forskudd og hente senere. Så var det spørsmål om kontonummer for overføring. Deretter måtte de ha fullt personnummer fordi banken ikke kunne overføre uten. Da de ikke fikk det av meg, begynte historier om at de hadde overført for mye og måtte ha noe tilbake, alt fra 1000 til 100000 euro.

Andre varianter har også blitt forsøkt.

Hver gang har jeg kontaktet Politiet og Økokrim som bekrefter at dette er kjente fremgangsmåter, men da det er stort omfang blir det lagt i bunken blant andre saker.

Sist gang sjekket jeg opp selv. Tracket da IP adressen tilbake til Holland hvor mailen kom fra. Men der var mailen bare routet videre fra. Når alt kom til alt befant vedkommende seg i en leilighet på Manhattan USA. Sendte all info vedrørende trackingen til Økokrim, men som vanlig intet hørt.

Har selv aldri gått på limpinnen, men vet det er mange andre som har gjort det kunststykket. Problemet er at for mangen er det flaut å innrømme et slikt nederlag, og derfor er mørketallene store.

Man kan lese mye om ulike typer svindel på Scotland Yard sine nettsider....

Et salg er aldri et salg før man har pengene i hende. Om du selger båten til utlandet, så sørg for at du har pengene før du foretar deg noe annet. Om disse skal overføres, så kontakt din mann i banken å rådfør deg, eventuelt; Cash is king..!

Jeg solgte faktisk snekka mi for noen år siden til en hollender. Jeg satt som betingelse at han måtte komme å hente den og betale den kontant. Det var ingen problemer og han kom å hentet den med henger og jeg fikk betalt for båten også. Så lenge de kommer å henter båten selv og du får oppgjør i kontanter ville jeg ikke vært så skeptisk, men sjekk ville jeg aldri tatt sjansen på.

Han skulle se på bilen han og reiste ned med cash.. selgern hadde ordnet hotell og henting på flyplass (feil nr 1 la aldrig selger ordne noe som helst) dagen etter ble han hentet på hotellet av selger.. han satt seg inn i bilen o de kjørte av gårde for og se på bilen(2 feil.. bilen kunne jo blitt vist på hotellet hvis den hadde eksistert) Under kjøreturen så dukket det en opp i fra baksetet.. ( det var en kar som min kompis hadde sett sjekke inn på naborommet) pistolen kom fram og bilen ble kjørt inn i en trang bakgate.. penga eller livet.. han hadde penga på seg.. hvis ikke hadde de trua han til og ta ut.. de knuste brillene hans for og forvirre(han er svaksynt).. etter de hadde loppet han for en sum av en nyere bruktbil så kastet de han ut av bilen :nonod: Han kom seg til politiet og ble tatt meget seriøst der men pengene er vekk for alltid.. dette er en måte som de hadde begynnt og opperere på siden lure annonser med overførsel av penger ikke funket så bra lengre.. kompisen min kom seg heldigvis unna med knekt syke for alltid.. skumle greier :eek:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...