Jump to content

Kjøp av Bayliner 3055 (1991)/Peninsular 6,5 V8 300HK, trenger tips


sjonkel

Recommended Posts

Jeg skal se på en meget rimelig Bayliner 3055 (1991 mod) med en Peninsular 6,5 V8 300HK diesel (1996 modell)

 

Båten ser bra ut.. står på land vinterkonservert.

 

Men motoren har Ikke timeteller og selger vet ikke hvor mye den er kjørt (den ble installert i båten i 2006).

Selger sier at den må skiftes noen deler på motoren, men at delene er kjøpt inn og følger med.

 

Jeg har absolutt 0 peiling på motor.

 

Noen tips på åssen jeg gjøre dette sikkert?

 

Hva med dette:

Jeg betaler for bytting av deler på verksted raskest mulig. Det blir lagt inn et depositum til selger med garanti for kjøp av båt Dersom motoren fungerer 100% og er helt feilfri etter bytting av deler. Er det feil på motoren får jeg depositum tilbake og ingen kjøp.

 

-Rolf

Link to post

Det beste må vel vere at du og selger blir enig om en pris på båten med ok motor.

La selger stå for reperasjon av dette og få kvitteringer på hva som er utført på motor.

Betal ikke båten fullt ut før den er sjøsatt og prøvekjørt.

Få med deg en båt/motorkyndig person som kan sjekke for deg.

Link to post

Jeg kunne godt ha kjøpt motor med defekter men siden du skriver at du har null peiling på motor er det en langt bedre deal å få selger til å sørge for at motoren er 100% FØR salg. Der skal være og er stor prisforskjell på båt med motor som er 100% og motor som ikke er det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Men motoren har Ikke timeteller og selger vet ikke hvor mye den er kjørt (den ble installert i båten i 2006).

Selger sier at den må skiftes noen deler på motoren, men at delene er kjøpt inn og følger med.

 

Hvilke deler er det snakk om?

Det kan være en pekepinn på tilstanden til motoren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Prisen på båten er 385.000 så han vil ikke betale for bytting av delene. Skjønner dette til den prisen.

 

Men det forslaget jeg foreslo så betaler jeg ikke før jeg har fått prøvd motoren/båten (tar med en mekaniker for dette).

 

Er motoren defekt etter bytting av deler får jeg dep. tilbake intet salg.

 

-Rolf

Link to post
Eg ville bydd 400.000,- for båten ferdig reparert...

 

Støtter "eysteind".

Hvis kjøper skal reparere, hvem har ansvaret hvis noe går galt under prøveturen?

 

Slik låter den.

 

http://www.youtube.com/watch?v=14LQgkdP6eA

 

Fora for din motor hvert å sjekke.

http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...mp;Forum_ID=139

 

Lynkurs i montering.

 

Slik skal den låte

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det som kanskje er et viktig moment her er om motor er en orginal "marine" motor, eller om det er en "garasje marinisert" bilmotor. Turbo, startmotor og glødeplugger beløper seg ikke til mer en 10-12 tusen tilsammen så det er kanskje ikke det store. Bytting av turbo og glødeplugger (forbruksvare på den jeg hadde) er enkelt og skifte, men startmotoren var iallefall et sant hel...e hos meg. Vi vurderte faktisk å måtte ta ut motoren, men slapp hedigvis unna det. Dette var i en 27 fot Bayliner.

 

Jeg tror jeg ville funnet motornr på den og sjekket dette nærmere med en forhandler av denne motortypen, evnt snakket med Jan Vidar Vestvik v/dp Service i førresfjorden (Haugesund). Han kan disse motorene "inn-ut".

 

Lykke til :cheers:

Link to post

Hei,

 

Vet du hvorfor turbo, glødeplugger og starter må byttes? Høres liksom lit rart ut at alt dette skal ryke mer eller mindre samtidig. Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at motoren er/har vært tungstartet og at den her blitt "over" glødet og kjørt for lenge på startmotoren slik at den har gått varm og viklingene er brendt.

 

Hva med dette:

Jeg betaler for bytting av deler på verksted raskest mulig. Det blir lagt inn et depositum til selger med garanti for kjøp av båt Dersom motoren fungerer 100% og er helt feilfri etter bytting av deler. Er det feil på motoren får jeg depositum tilbake og ingen kjøp.

 

-Rolf

 

Tror jeg vill lagt til at båten skal gå lett i plan og oppnå oppgitt toppfart. Det spørs om ikke denne motoren er for liten til båten, synes å huske å ha lest om flere som har slitt med nettopp dette på mindre båter enn denne og med samme motor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Tror jeg vill lagt til at båten skal gå lett i plan og oppnå oppgitt toppfart. Det spørs om ikke denne motoren er for liten til båten, synes å huske å ha lest om flere som har slitt med nettopp dette på mindre båter enn denne og med samme motor.

 

Dem var jeg en av og i min 2655 var den tung å få i plan :yesnod:

Link to post

Vis dette er riktig så trur eg at motoren din ikke hadde 300 hk. Eg har en 2855 med same motor og 310 hk og den har ikke noen problemer med å komme i plan med full dieseltank 386 liter full vantank 120 liter 3 stk store forbruks batteri i bauen og med full ferie oppakning.

Link to post
Jeg skal se på en meget rimelig Bayliner 3055 (1991 mod) med en Peninsular 6,5 V8 300HK diesel (1996 modell)

Sjekk at den Peninsularen virkelig er det da, mange av dem er gamle bilmotorer som er overhalt/overmalt og påmontert marinisering fra Peninsular...

Link to post

Den tidligere utgaven av Peninsular V8 (før 2003) hadde en del svakheter, og glødepluggene røk ofte. Turboene trengte godt stell. Det er iiktig at denne er 300 Hk. Nyere modell har 310 Hk. Ellers er motorene kjent for å være enkle, solide og driftsikre. (Er General Motors blokk). Jeg har en slik motor selv i en 3058 og er svært fornøyd. Men motorer kan skamkjøres hvis de ikke behandles riktig, så prøv å sikre deg en retrett her. Lykke til.

Link to post
  • 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...