sjonkel Startet 4.Januar.2009 Del på Facebook Startet 4.Januar.2009 Jeg skal se på en meget rimelig Bayliner 3055 (1991 mod) med en Peninsular 6,5 V8 300HK diesel (1996 modell) Båten ser bra ut.. står på land vinterkonservert. Men motoren har Ikke timeteller og selger vet ikke hvor mye den er kjørt (den ble installert i båten i 2006). Selger sier at den må skiftes noen deler på motoren, men at delene er kjøpt inn og følger med. Jeg har absolutt 0 peiling på motor. Noen tips på åssen jeg gjøre dette sikkert? Hva med dette: Jeg betaler for bytting av deler på verksted raskest mulig. Det blir lagt inn et depositum til selger med garanti for kjøp av båt Dersom motoren fungerer 100% og er helt feilfri etter bytting av deler. Er det feil på motoren får jeg depositum tilbake og ingen kjøp. -Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Det beste må vel vere at du og selger blir enig om en pris på båten med ok motor. La selger stå for reperasjon av dette og få kvitteringer på hva som er utført på motor. Betal ikke båten fullt ut før den er sjøsatt og prøvekjørt. Få med deg en båt/motorkyndig person som kan sjekke for deg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Jeg kunne godt ha kjøpt motor med defekter men siden du skriver at du har null peiling på motor er det en langt bedre deal å få selger til å sørge for at motoren er 100% FØR salg. Der skal være og er stor prisforskjell på båt med motor som er 100% og motor som ikke er det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Men motoren har Ikke timeteller og selger vet ikke hvor mye den er kjørt (den ble installert i båten i 2006).Selger sier at den må skiftes noen deler på motoren, men at delene er kjøpt inn og følger med. Hvilke deler er det snakk om? Det kan være en pekepinn på tilstanden til motoren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bossee Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Hej, Kanske säkrast att anlita en besiktningman som får kolla på motorn och ge ett utlåtande om den? /Bo Sitér dette innlegget Link to post
sjonkel Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Prisen på båten er 385.000 så han vil ikke betale for bytting av delene. Skjønner dette til den prisen. Men det forslaget jeg foreslo så betaler jeg ikke før jeg har fått prøvd motoren/båten (tar med en mekaniker for dette). Er motoren defekt etter bytting av deler får jeg dep. tilbake intet salg. -Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Hvilke deler er defekt og skal byttes på motor Sitér dette innlegget Link to post
sjonkel Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Det som skal byttes er: turbo, glødeplugger, startmotor, montere hovedstømsbryter, olje og filtre Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Eg ville bydd 400.000,- for båten ferdig reparert... Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Det som skal byttes er: turbo, glødeplugger, startmotor, montere hovedstømsbryter, olje og filtre Skal i teorien vere grei jobb,men erfaringsmessig så dukker det alltid opp litt underveis som bør byttes samtidig. Greitt forslag fra Eysteind. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Eg ville bydd 400.000,- for båten ferdig reparert... Støtter "eysteind". Hvis kjøper skal reparere, hvem har ansvaret hvis noe går galt under prøveturen? Slik låter den. http://www.youtube.com/watch?v=14LQgkdP6eA Fora for din motor hvert å sjekke. http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...mp;Forum_ID=139 Lynkurs i montering. Slik skal den låte Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alfb Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Det som kanskje er et viktig moment her er om motor er en orginal "marine" motor, eller om det er en "garasje marinisert" bilmotor. Turbo, startmotor og glødeplugger beløper seg ikke til mer en 10-12 tusen tilsammen så det er kanskje ikke det store. Bytting av turbo og glødeplugger (forbruksvare på den jeg hadde) er enkelt og skifte, men startmotoren var iallefall et sant hel...e hos meg. Vi vurderte faktisk å måtte ta ut motoren, men slapp hedigvis unna det. Dette var i en 27 fot Bayliner. Jeg tror jeg ville funnet motornr på den og sjekket dette nærmere med en forhandler av denne motortypen, evnt snakket med Jan Vidar Vestvik v/dp Service i førresfjorden (Haugesund). Han kan disse motorene "inn-ut". Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Hei, Vet du hvorfor turbo, glødeplugger og starter må byttes? Høres liksom lit rart ut at alt dette skal ryke mer eller mindre samtidig. Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at motoren er/har vært tungstartet og at den her blitt "over" glødet og kjørt for lenge på startmotoren slik at den har gått varm og viklingene er brendt. Hva med dette: Jeg betaler for bytting av deler på verksted raskest mulig. Det blir lagt inn et depositum til selger med garanti for kjøp av båt Dersom motoren fungerer 100% og er helt feilfri etter bytting av deler. Er det feil på motoren får jeg depositum tilbake og ingen kjøp. -Rolf Tror jeg vill lagt til at båten skal gå lett i plan og oppnå oppgitt toppfart. Det spørs om ikke denne motoren er for liten til båten, synes å huske å ha lest om flere som har slitt med nettopp dette på mindre båter enn denne og med samme motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alfb Svart 5.Januar.2009 Del på Facebook Svart 5.Januar.2009 Tror jeg vill lagt til at båten skal gå lett i plan og oppnå oppgitt toppfart. Det spørs om ikke denne motoren er for liten til båten, synes å huske å ha lest om flere som har slitt med nettopp dette på mindre båter enn denne og med samme motor. Dem var jeg en av og i min 2655 var den tung å få i plan Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Vis dette er riktig så trur eg at motoren din ikke hadde 300 hk. Eg har en 2855 med same motor og 310 hk og den har ikke noen problemer med å komme i plan med full dieseltank 386 liter full vantank 120 liter 3 stk store forbruks batteri i bauen og med full ferie oppakning. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Vis dette er riktig så trur eg at motoren din ikke hadde 300 hk. Eg har en 2855 med same motor og 310 hk og den har ikke noen problemer med å komme i plan Joda sant nok, den var jo oppgitt til 310 hp, men om en fikk ut det Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg skal se på en meget rimelig Bayliner 3055 (1991 mod) med en Peninsular 6,5 V8 300HK diesel (1996 modell) Sjekk at den Peninsularen virkelig er det da, mange av dem er gamle bilmotorer som er overhalt/overmalt og påmontert marinisering fra Peninsular... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Joda sant nok, den var jo oppgitt til 310 hp, men om en fikk ut det En viktig del av dette er riktig utveksling på drev. Har vel vært montert litt av vert på bruktimport båter. Bensin utveksling på dieselmotor..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
alfb Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Drevet jeg hadde var Bravo 3x -03 mod, samme mod som motor... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Jeg tenkte ikke på ditt, men generelt. Det er ikke alle som kjøper komplett motor/drevpakke Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
trikkern Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Den tidligere utgaven av Peninsular V8 (før 2003) hadde en del svakheter, og glødepluggene røk ofte. Turboene trengte godt stell. Det er iiktig at denne er 300 Hk. Nyere modell har 310 Hk. Ellers er motorene kjent for å være enkle, solide og driftsikre. (Er General Motors blokk). Jeg har en slik motor selv i en 3058 og er svært fornøyd. Men motorer kan skamkjøres hvis de ikke behandles riktig, så prøv å sikre deg en retrett her. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Vær forsiktig. jeg har en storreparasjon gående på min 2005 V8, 310 Penisular. Ny blokk. ny svingjulskåpe.(må bytte drev, da DPS ble for lett) overhaling av dieselpumpe (denne var justert til 225 hk). Det er motorrep. som koster penger Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Har hat båt med denne motoren motoren gikk som en klokke men drevet Bravo 3 røk etter kort tid og selv om jeg skiftet til Bravo 3x sto det bare 60t før det smalt. Bra motor men dålige drev. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 3.Februar.2009 Del på Facebook Svart 3.Februar.2009 Støtter "eysteind". Hvis kjøper skal reparere, hvem har ansvaret hvis noe går galt under prøveturen? Slik låter den. http://www.youtube.com/watch?v=14LQgkdP6eA Fora for din motor hvert å sjekke. http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...mp;Forum_ID=139 Lynkurs i montering. Slik skal den låte Sånn lyd hadde jeg aldri i min "nye" resirkulerte Tahoe motor Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
bayliner2858 Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 På min skal det monteres et Bravo 2x. Dette mener verkstedet holder og er tilpasset dreiemomentet til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.