Jump to content

Kjøp av Bayliner 3055 (1991)/Peninsular 6,5 V8 300HK, trenger tips

sjonkel

Recommended Posts

Jeg skal se på en meget rimelig Bayliner 3055 (1991 mod) med en Peninsular 6,5 V8 300HK diesel (1996 modell)

Båten ser bra ut.. står på land vinterkonservert.

Men motoren har Ikke timeteller og selger vet ikke hvor mye den er kjørt (den ble installert i båten i 2006).

Selger sier at den må skiftes noen deler på motoren, men at delene er kjøpt inn og følger med.

Jeg har absolutt 0 peiling på motor.

Noen tips på åssen jeg gjøre dette sikkert?

Hva med dette:

Jeg betaler for bytting av deler på verksted raskest mulig. Det blir lagt inn et depositum til selger med garanti for kjøp av båt Dersom motoren fungerer 100% og er helt feilfri etter bytting av deler. Er det feil på motoren får jeg depositum tilbake og ingen kjøp.

-Rolf

Jeg kunne godt ha kjøpt motor med defekter men siden du skriver at du har null peiling på motor er det en langt bedre deal å få selger til å sørge for at motoren er 100% FØR salg. Der skal være og er stor prisforskjell på båt med motor som er 100% og motor som ikke er det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Men motoren har Ikke timeteller og selger vet ikke hvor mye den er kjørt (den ble installert i båten i 2006).

Selger sier at den må skiftes noen deler på motoren, men at delene er kjøpt inn og følger med.

Hvilke deler er det snakk om?

Det kan være en pekepinn på tilstanden til motoren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Prisen på båten er 385.000 så han vil ikke betale for bytting av delene. Skjønner dette til den prisen.

Men det forslaget jeg foreslo så betaler jeg ikke før jeg har fått prøvd motoren/båten (tar med en mekaniker for dette).

Er motoren defekt etter bytting av deler får jeg dep. tilbake intet salg.

-Rolf

Eg ville bydd 400.000,- for båten ferdig reparert...

Støtter "eysteind".

Hvis kjøper skal reparere, hvem har ansvaret hvis noe går galt under prøveturen?

Slik låter den.

http://www.youtube.com/watch?v=14LQgkdP6eA

Fora for din motor hvert å sjekke.

http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...mp;Forum_ID=139

Lynkurs i montering.

Slik skal den låte

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det som kanskje er et viktig moment her er om motor er en orginal "marine" motor, eller om det er en "garasje marinisert" bilmotor. Turbo, startmotor og glødeplugger beløper seg ikke til mer en 10-12 tusen tilsammen så det er kanskje ikke det store. Bytting av turbo og glødeplugger (forbruksvare på den jeg hadde) er enkelt og skifte, men startmotoren var iallefall et sant hel...e hos meg. Vi vurderte faktisk å måtte ta ut motoren, men slapp hedigvis unna det. Dette var i en 27 fot Bayliner.

Jeg tror jeg ville funnet motornr på den og sjekket dette nærmere med en forhandler av denne motortypen, evnt snakket med Jan Vidar Vestvik v/dp Service i førresfjorden (Haugesund). Han kan disse motorene "inn-ut".

Lykke til :cheers:

Hei,

Vet du hvorfor turbo, glødeplugger og starter må byttes? Høres liksom lit rart ut at alt dette skal ryke mer eller mindre samtidig. Klarer ikke helt å fri meg fra tanken at motoren er/har vært tungstartet og at den her blitt "over" glødet og kjørt for lenge på startmotoren slik at den har gått varm og viklingene er brendt.

Hva med dette:

Jeg betaler for bytting av deler på verksted raskest mulig. Det blir lagt inn et depositum til selger med garanti for kjøp av båt Dersom motoren fungerer 100% og er helt feilfri etter bytting av deler. Er det feil på motoren får jeg depositum tilbake og ingen kjøp.

-Rolf

Tror jeg vill lagt til at båten skal gå lett i plan og oppnå oppgitt toppfart. Det spørs om ikke denne motoren er for liten til båten, synes å huske å ha lest om flere som har slitt med nettopp dette på mindre båter enn denne og med samme motor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tror jeg vill lagt til at båten skal gå lett i plan og oppnå oppgitt toppfart. Det spørs om ikke denne motoren er for liten til båten, synes å huske å ha lest om flere som har slitt med nettopp dette på mindre båter enn denne og med samme motor.

Dem var jeg en av og i min 2655 var den tung å få i plan :yesnod:

Den tidligere utgaven av Peninsular V8 (før 2003) hadde en del svakheter, og glødepluggene røk ofte. Turboene trengte godt stell. Det er iiktig at denne er 300 Hk. Nyere modell har 310 Hk. Ellers er motorene kjent for å være enkle, solide og driftsikre. (Er General Motors blokk). Jeg har en slik motor selv i en 3058 og er svært fornøyd. Men motorer kan skamkjøres hvis de ikke behandles riktig, så prøv å sikre deg en retrett her. Lykke til.

• 4 uker senere...
Støtter "eysteind".

Hvis kjøper skal reparere, hvem har ansvaret hvis noe går galt under prøveturen?

Slik låter den.

http://www.youtube.com/watch?v=14LQgkdP6eA

Fora for din motor hvert å sjekke.

http://boatdiesel.com/Forums/main.cfm?CFAP...mp;Forum_ID=139

Lynkurs i montering.

Slik skal den låte

Sånn lyd hadde jeg aldri i min "nye" resirkulerte Tahoe motor :nonod:

Quicksilver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...