Jump to content

Reparasjon av VP MD11C, ryker og tungstartet

tom-ass

Recommended Posts

Hei igjen.

Jeg har en VP MD11C rundt 80 modell sikkert i en sollux 24. På våren hadde jeg tenkt å se over motoren litt.

1. Motoren har hele tiden vært tungstartet, og må kjøre startmotoren rimlig lenge for å få liv i den. Jeg bruker kaldstart men den er alikevel utrolig treg. Jeg trodde at dieselpumpa slapp dieselen tilbake, men brukte skuta hele sommern 2008 med ekstern dieseltank som står på dørken, altså høyere enn motoren. Dette hjalp ikke. Filtere er byttet, slanger er byttet, tanken var ny i 08, så den skulle være ren.

2. Motoren ryker en del, blå/grå røyk, og den ryker mye rett etter start, blir litt bedre etterhvert, men jeg synes det ryker for mye sammenlignet med andre båter. Hva kan være årsaken til dette?

Jeg har planer om å ordne dette hjemme/i båten uten spesiell verkstedhjelp, er middels motorinteresert og har flere mekanikkere i min vennekrets som jeg kan rådføre meg med.

Åpen debatt!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Muligens slitte stempelringer og/eller slitte ventilseter.. Bruker motoren olje?

Ja, bruker litt olje, fyllte på et par liter i ferien (180 nautiske mil gikk vi da). vet ikke om det er mye jeg. Ellers her oppe i innsjøen går ikke motoren så mye, her er det strot sett å gå ut, ligge der, og gå inn igjen. Har aldri fyllt olje mellom skiftene før jeg var på fjorden i sommer.

Antar du har kontrollert at det ikke er gjennomslag.

Kan da være greit å begynne med dysene.

Demonter disse og få de kontrollert, eventuelt overhalt, hvis behov.

Gjennomslag?? Forklar det, jeg vet ikke!

Med gjennomslag tenker jeg på at det ikke lekker uforholdsmessig mye kompresjon forbi stempel og ned i veivhuset.

Tror du har en slange fra oljepåfyllingslokket som går inn på luftinntaket.

Ta av denne mens motoren går, det skal ventileres ut noe her, men hvis det blåser friskt tyder det på gjennomslag.

Dekomprimer en og en sylinder, så får du en ide om den ene lekker mer enn den andre.

Stort gjennomslag kan ulike årsaker, alt fra utslitte\defekte stempelringer, sprekk i stempel +++

Men i og med røyken du beskriver tror jeg dysene er en god start.

Jeg har lagt ut dette i tidligere innlegg om diesel og røyk. Dette er noe jeg sakset fra en håndbok en gang i tiden. Dette er noen mulige "diagnoser" basert på eksosfarge, antagelig de mest opplagte.

Hvit eller gråhvit røyk:

• Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Sort eller mørk grå røyk:

• Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

• For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

• Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Om motoren er tungstartet har det mest sannsynlig med en av tre årsaker å gjøre:

1. Dårlig forstøving fra dysene. (Slitte spisser eller lavt trykk)

2. Dårlig kompresjon (Slitte stempelringer/foringer eller utette ventiler)

3. Feil tenningstidspunkt. (Kalfstarten på denne motoren gir vel mer fortenning mener jeg)

Det enkleste og billigste du kan gjøre for å lokalisere feilen er vel å skru ut dysene. Koble til en dyse i slengen til høytrykksrøret som for anledningen løsnes og vris til en annen posisjon enn den normale. Plasser en liten flaske eller glass under dysen og kjør starteren med full throttle og kaldstarten på. Dysen skal da sprute en fin forstøvet sky. Dersom det mer ligner en pissestråle så har du nok lokalisert feilen. Bytt dysespisser.

Dersom dysene ser fine ut låner du en kompresjonsmåler (eller kjøper en billig en) og måler kompresjonstrykket i begge sylindrene. Dette skal være ca.20bar (sjekk med verkstedet eller verkstedhåndbok) Det skal også være tilnærmet likt på begge sylindrene.

Hvis trykket er for lavt har du mest sannsynlig lokalisert feilen. Sjekk at ventilene har korrekt klaring. Mest Sannsynlig årsak er brent eksosventil eller slitte ringer evt. riper i sylinderveggene som følge av varmgang e.l.

Hvis alt dette er greit så sjekk at innsprøytningstidspunktet er riktig. Dette er litt vanskeligere da du må koble et stigerør på pumpen. Det er også usannsynlig at dette er feil da tenningstidspunktet på denne pumpa justeres vha avstandsskims mellom pumpen og blokka ved montering. Det er svært usannsynlig at dette vil endre seg umotivert dersom ikke selve kammen på pumpa er slitt ned.

Mest sannsynlig årsak er nok dysene grunnet din beskrivelse av svart/grå røyk og vanskelig start. Oljeforbruk og blåaktig røyk indikerer imidlertid også slitte oljeringer og da sannsynligvis også kompresjonsringer.

Lykke til !

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Gjør gjerne som foreslått, er det i hovedsak br.ventilene er det overkomelig. Vi vil imidlertid ha lever inn ventilene på et bra motorverksted dersom du ikke spesielt motorkyndig. Jeg har selv hatt 3 MD11, samt skrudd på kompismotorer og det kan sies en del om MD11 som ikke egner seg på trykk. Det vil derfor være dårlig økonomi mener jeg, å spandere noe særlig kronasje på denne motoren utenom det som kan gjøres enkelt som f.eks dysene i br.ventiler.

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Da er båten tatt frem, og hadde første start i dag. Jeg lærte i fjor at jeg skulle løfte ventilløfterene før oppstart etter en lang tid uten bruk. (Jeg knakk en ventilløfter-stag i fjor).

Jeg sjekket olje, så jeg løftet ventilene og kjørte startmotoren i ca 30 sekunder, sjekket olje på nytt og kjørte startmotoren med ventillene nede, og sannelig startet den umiddelbart. Jeg har aldri hatt en enklere start av denne VP med kald motor.

Men røyk, det er det.

Tror du har en slange fra oljepåfyllingslokket som går inn på luftinntaket.

Ta av denne mens motoren går, det skal ventileres ut noe her, men hvis det blåser friskt tyder det på gjennomslag.

Dekomprimer en og en sylinder, så får du en ide om den ene lekker mer enn den andre.

Stort gjennomslag kan ulike årsaker, alt fra utslitte\defekte stempelringer, sprekk i stempel +++

Det blåser noe, men jeg vet ikke om det er for mye. Det er ingen forskjell på den ene eller den andre sylinderen.

Blå eller gråblå røyk:

• Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.

Se video nedenfor og bedøm:

Yanmar ryker og litt, etter 5300 driftstimer.

Skal ikke si hvor lett den startet i tråden din, blir bare sure miner av sånt. :lol:

Her er bilde tatt 30 sekunder etter første oppstart på sjøen.

Smoke on the water...

IMAGE_601.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...