Hobby 430 Sport Startet 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2009 Var i båten i dag skulle starte den så viser de seg at batteriene er ødelagt har dere noen gode tips på hvilke batterier eg bør kjøpe, de står ein 2 syl VolvoPenta i båten!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
nimbuster Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Hvor mange, og hvilke batterier har du hatt i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Sånn som de er i dag så er de et forbruk å et start, men tror eg skal øke til 2 stk på forbruk. de er vender mellom disse så alle blir brukt til start, så når motoren går så vender eg over til forbruk huske ikkje merke, men de er på 125 ah.. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Sollux 27 Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Hei.. Ville gått for 65 Amp eller 110 Amp. Alt etter behovet ditt.. Men skal du ha 2 stk 110 Amp som forbruk, bør startbat også være 110 AMp.. Grunnen er at hvis du bare har 1 stk på 65 Amp og 2 stk 110 Amp. Den dagen du vil lade alle sammen samtidig med dynamoen.. vil de 2 store prøve og gi til det lille.. ikke noe god lading.. du oppnår ikke fult på de store da.. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Om du vender over til forbruk når motoren går får du jo aldrig ladet startbatteriet. Da nytter det ikke uanset hvilket batteri du kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Sånn som de er i dag så er de et forbruk å et start, men tror eg skal øke til 2 stk på forbruk. huske ikkje merke, men de er på 125 ah.. Da ville jeg kjøpt to 125Ah og laget en bank med tre batterier og glemt startbatteri. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Hmm... ja, eg er enig med BMP. Trur nok at dette er sjølforskyldt, prøv å ladd opp batteriene og start opp og la batterivelgeren stå på alle batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Enig med roger-jo, du trenger ingen vender. Men, kjøp like batterier... Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 5.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Heisann, tusen takk for hjelpen. då får eg kjøpe meg noen batterier Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
index Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Jeg ville ha gått for separat startbatteri og forbruksbank, og heller skiftet ut skillebryteren med et BEP spenningsstyrt rele. Da slipper du å tenke på hvilket batteri som lades når, og startbatteriet er alltid fulladet når du trenger det! Jeg kan garantere at det fungerer, har samme opplegget selv ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hobby 430 Sport Svart 5.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 hvor kan eg få tak i noe sånn? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
BMP Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Systemet du har er sikert helt greit bare du bruker det rett. Under start og drift (når motor går) skal bryter stå på begge baterier. Når du har stoppet vendes den til forbruksbatteriet. Når du forlater båten slås en av. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 hvor kan eg få tak i noe sånn? Jeg prøvde søkeordet BEP i titler her på BP og fikk følgende svar: BEP. Her finner du bl.a. info om spenningsstyrt rele som brukes mellom start- og forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 hvor kan eg få tak i noe sånn? klikk HER hos butikken Maritim, så får du et slikt rele for bare kr.535,.!!! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Systemet du har er sikert helt greit bare du bruker det rett. Under start og drift (når motor går) skal bryter stå på begge baterier. Når du har stoppet vendes den til forbruksbatteriet. Når du forlater båten slås en av. Du har nok rett der ja kjøpte båten i fjor å har kun hatt en 14" som eg har brukt til fisk tidligere, så de er ting som er nytt for meg. tusen takk for all hjelp. Den BEP'en virka litt interesant den også Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hobby 430 Sport Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Takker for svar men, kan eg bruke startbatteri som forbruksbatteri?? grunne til at eg spør er at då har eg 2 batterier til start, isteden for et som eg har i dag. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Cerveza Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 Den vanligst årsaken til å skille start og forbruksbatterier, er for å unngå spenningsdropp til sensitivt utstyr (kartplottere/laptop/radar o.l.) idet du starter. Hvis den problematikken kan være aktuell for deg, bør du vurdere å ha de adskilt. Noen batterier er konstruert med tanke på høye startstrømmer, andre er konstruert med tanke på kapasitet/forbruk, noen typer fungerer sikkert tilfredstillende til allround bruk også. Jeg ville vurdert oppsettet (separat/felles bank/BEP rele/skillediode/osv) utifra utstyret du har ombord, og deretter funnet "riktige" batterier ut ifra det.. Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 24.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2009 (redigert) Hei.. Ville gått for 65 Amp eller 110 Amp. Alt etter behovet ditt.. Men skal du ha 2 stk 110 Amp som forbruk, bør startbat også være 110 AMp.. Grunnen er at hvis du bare har 1 stk på 65 Amp og 2 stk 110 Amp. Den dagen du vil lade alle sammen samtidig med dynamoen.. vil de 2 store prøve og gi til det lille.. ikke noe god lading.. du oppnår ikke fult på de store da.. Hmm vil ike da de 2 store på 110 bli paralellkoblet til ett batteri på 220 amp, og være dobbelt så stort som startbatteriet på 110?. og fortsatt prøve og lade det ene på 110??? Redigert 24.Januar.2009 av kællen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.