Jump to content

Valg av startbatteri?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Hei.. Ville gått for 65 Amp eller 110 Amp. Alt etter behovet ditt.. Men skal du ha 2 stk 110 Amp som forbruk, bør startbat også være 110 AMp.. Grunnen er at hvis du bare har 1 stk på 65 Amp og 2 stk 110 Amp. Den dagen du vil lade alle sammen samtidig med dynamoen.. vil de 2 store prøve og gi til det lille.. ikke noe god lading.. du oppnår ikke fult på de store da..

Jeg ville ha gått for separat startbatteri og forbruksbank, og heller skiftet ut skillebryteren med et BEP spenningsstyrt rele. Da slipper du å tenke på hvilket batteri som lades når, og startbatteriet er alltid fulladet når du trenger det! Jeg kan garantere at det fungerer, har samme opplegget selv :wink: ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Systemet du har er sikert helt greit bare du bruker det rett. Under start og drift (når motor går) skal bryter stå på begge baterier. Når du har stoppet vendes den til forbruksbatteriet. Når du forlater båten slås en av.

Du har nok rett der ja :wink: kjøpte båten i fjor å har kun hatt en 14" som eg har brukt til fisk tidligere, så de er ting som er nytt for meg. tusen takk for all hjelp.

Den BEP'en virka litt interesant den også :cool:

O Erland

med båtførerbevis

• 3 uker senere...

Den vanligst årsaken til å skille start og forbruksbatterier, er for å unngå spenningsdropp til sensitivt utstyr (kartplottere/laptop/radar o.l.) idet du starter. Hvis den problematikken kan være aktuell for deg, bør du vurdere å ha de adskilt. Noen batterier er konstruert med tanke på høye startstrømmer, andre er konstruert med tanke på kapasitet/forbruk, noen typer fungerer sikkert tilfredstillende til allround bruk også.

Jeg ville vurdert oppsettet (separat/felles bank/BEP rele/skillediode/osv) utifra utstyret du har ombord, og deretter funnet "riktige" batterier ut ifra det..

Hei.. Ville gått for 65 Amp eller 110 Amp. Alt etter behovet ditt.. Men skal du ha 2 stk 110 Amp som forbruk, bør startbat også være 110 AMp.. Grunnen er at hvis du bare har 1 stk på 65 Amp og 2 stk 110 Amp. Den dagen du vil lade alle sammen samtidig med dynamoen.. vil de 2 store prøve og gi til det lille.. ikke noe god lading.. du oppnår ikke fult på de store da..

Hmm vil ike da de 2 store på 110 bli paralellkoblet til ett batteri på 220 amp, og være dobbelt så stort som startbatteriet på 110?. og fortsatt prøve og lade det ene på 110???

Redigert av kællen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...