Jump to content

Tilrettelegging for båt på tilhenger

Odmar

Recommended Posts

Jeg var for en del år siden i Sydney. Det bor det fire millioner mennesker rundt en naturlig havn. Her er det heller ikke båtplasser til alle.

Jeg mener det er en menneske rett å ha båt, men ikke å ha en båtplass. Det trenger vi heller ikke..

Resultatet er ar at det legges tilrette for at mennesker skal ha båt på tilhenger. Men gjør båten klar hjemme i haven, kjører ned til nærmeste rampe. For der var det plass til at to og to kunne sette båten ut sammtidig. en brygge som en en kunne dra båten utover på så neste båt/henger kunne sette ut. Ikke nok med det var det en stooor parkeringsplass som var forbeholdt biler med tilhenger. For bare biler ble tauet bort.

Det var heller ingen som fortøyde båten sin og gikk sin vei ved rapen, eller den ble fjernet ved at den ble trukket opp på land da uten tilhenger der lå den i ca ett døyn før den ble fjernet helt..

Er dette en løsning som vi kunne legge opp til i Norge? Vil mennesker kunne respektere de reglene som vil være på ett slikt sed....

Jo fler leketøy, jo bedre...

nei, og hvis de kunne respektert det ville staten/komunen bare funnet ut at her var folk fornøyde så her må det melkes penger ut av vært lille MUSEhull

Har desverre opplevd det motsatte, at det har vært tilrettelagt (om men i liten målestokk) for dette i kommunale båthavner, så har dette tilbudet endret seg, når enkelte båtforeninger har tatt over driften, (hvilket har vært tendensen og ønsket fra endel kommuner på østlandet). Resultatet har vært mindere areal for oppstillingsplass for traller, unødvendig stengte ramper, og forslag om å forby oppstilling av traller i båthavnen. Og det har vært sagt rett ut at man ikke ønsker at denne løsningen skal gå utover etterspørselen på båtplasser - helt utrolig :flag:

Men generelt er jeg enig i at det burde legges til rette for dette i større grad!

- men selv, foretrekker jeg å ha båtplass, å kunne hoppe ombord å kaste loss :smiley:

Jeg var en tur i Jåttåvågen ved Stavanger. I båthavna der har de en fin rampe, med brygge ved siden av, slik at man fint kan få båten utpå og så fortøye den mens bilen med hengeren parkeres. Jeg stakk innom og ville bli medlem der slik at jeg kunne betale for meg, slik at jeg støttet de som hadde etablert rampen og anlegget rundt. Da fikk jeg til svar at det var greit nok, men jeg kunne ikke parkere bil og henger på oppstillingsplassen! Kun bilen! Gikk derifra og lurte på hva da vitsen var. Legge en båt igjen ved brygga i en time, mens jeg fant en annen plass til hengeren og så kom tilbake...

Tok en rundtur langs Gandsfjorden og lette etter brukbare ramper, men de som fantes, var ikke så bra. Enten sluttet betongdekket 20 cm under vannlinja, eller så var det ikke brygge i nærheten til å fortøye ved. Man kan jo ikke alltid være to som sjøsetter båten. En som sitter oppi, klar til å slå bakk idet wiren er løsnet fra baugen, for å så ligge å vente til andremann har parkert...

Har funnet to greie. Den ene er Siddis Marine's i Stavanger, og den andre er en i Hafrsfjorden, på Sola...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Da fikk jeg til svar at det var greit nok, men jeg kunne ikke parkere bil og henger på oppstillingsplassen! Kun bilen! Gikk derifra og lurte på hva da vitsen var. Legge en båt igjen ved brygga i en time, mens jeg fant en annen plass til hengeren og så kom tilbake...

Det er vel et spørsmål om plass. Som det står i årboken...

PARKERING PÅ OPPLAGSPLASSEN

Foreningens områder er primært avsatt til opptak og lagring av båter. Foreningen ser det

ikke som sin oppgave å holde parkeringsplass til medlemmenes biler,

PARKERING SKAL KUN SKJE PÅ OPPMERKEDE PLASSER!

HUSK AT DU PARKERER PÅ ET OMRÅDE BEREGNET FOR BÅTPUSS.

PARKER IKKE SLIK AT DU KAN FÅ SKITT, BUNNSTOFF OG LIGNENDE PÅ BILEN.

Oppmerkede plasser som er sperret med skilt og/eller sperrebånd kan ikke benyttes.

Driftsleder har styrets fullmakt til å fjerne biler som er til hinder for eiers regning og ansvar.

Dette vil være biler som står på avsperrede plasser, i kranens kjørebane (se skisse i midten

av heftet), på servicekai, spyleplass og jolleplass samt andre plasser som ikke er avmerket

spesielt for parkering.

PARKERING AV TILHENGERE FORBUDT!

Årsaken til dette er områdets begrensede størrelse. Når dette skal benyttes både til

transport og opplag av båter så vel som parkering av båteiernes biler blir det trangt om

plassen. Parkeres det tilhengere i tillegg, fører dette til at området blir enda mer uoversiktlig

og uframkommelig for kranen og sikkerheten dårligere.

Husk at selv om det er god plass både når du drar ut med båten og kommer tilbake, vet du

ikke hvor god plass det var mens du var bortreist.

Er jo masse plass rundt Stadionparken å parkere på. Nesten alltid tomt på nedsiden mot Hinna Park.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Synes det er veldig bra at mange båtforeninger har en alternativ løsning med såkalt støttemedlemskap eller betalingskasse for å bruke utsettingsramper så lenge det er ledig plass for henger og bil. På den måten kan man føle seg mer velkommen. Litt verre kan det føles når du ikke har en mulighet for å "gjøre opp for deg". På offentlig nye utsettingsramper burde det tas høyde for en mer "sosial profil" ved å tilrettelegge for det enkle båtlivet på henger. Det vil si regulering av parkeringsareal med det formålet. Problemet er kanskje at "hagebåtfolket" ikke er den gruppen båtfolk som er mest aktive i diverse fora?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...