Jump to content

Tips om hva slags dieseler i en Searay Sundancer 300?


Jan E.

Recommended Posts

Skal ha 2 dieseler i en SeaRay Sundancer 300 2003mod. Men er usikker på hva jeg burde gå for. Så noen som har noen tips?

Det er forøverig en 30 foter på ca 5.5tonn tørrvekt, så ca 6.5tonn+ ferdig på tur, litt avhengig av motorene som kommer inn.

 

Mitt krav er at de har som et absolutt minimum 200hk på hver propell. Penta KAMD43 hadde passet ypperlig, men vanskelig å få tak i 2 til en grei pris.

Har sett at KAMD44 kan også skaffes til en grei pris i Sverige om en skriver en kreativ salgskontrakt for tollen. Men var en som nevnte på at KAMD44 er litt "sluggish" i responsen siden den er elektronisk. Er det noe som er plagsomt?

 

Hadde håpet å holde meg under 250.000 for alt med drev, instrumenter etc. Så da er både 43 og 44 ute av bildet uansett kanskje :sad:

Og motoren bør ikke være noe særlig gamlere en 2001 mod.

 

 

Men hvilken andre motorer kan vurderes?

Yanmar 4LHA/6LPA/4LH/6LP?

Mercruiser D4,2L D Tronic?

 

Andre bra alternativer? Rams opp :fishing:

Jara Wynja

Link to post

Hei, og velkommen til BP.

 

Kjekk båt forresten, har en 240 Sundancer selv :wink:

Hvilke motor og drev har stått i originalt, dersom det har stått Mercruiser Bravo drev fra før så kan det være greit å holde seg til det for å redusere grad av ombygging.

Har tidligere sett dobbelinstallasjon av Mercruiser 4,2 D-tronic 250 HK tilsalgs komplett med drev til omtrentlig den prisen du antyder.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Da har tingene forandret seg ganske mye etter å undersøkt litt grundigere :blush:

Båten er forøverig importert fra USA slutten av 2007.

 

Kom tilfeldig i kontakt med han som har CE godkjenningssaken på den aktuelle båten. Selve CE merkingen på båten er ikke noe problem. Og ofte får en lang tid på å utføre den. Men om det drøyer over 1 års tid bør en søke for å være sikker. Spesielt nå siden denne båten skifter eier uten CE godkjenning. (En har ikke lov til å selge en ikke CE godkjent båt, selv som privatperson). Men dette skulle ikke bli noe problem i følge han.

 

MEN, for å bli godkjent på avgasser må en på 2006mod motor eller nyere (noen 2005 modeller klarer kravene.)

 

Så da utgår diesel for meg pga pris. Og jeg ble overasket over hvor lite bensin de nye motorene bruker :eek:

 

 

Så da blir spørsmålet hvilken BENSIN motor skal jeg gå for?

Må vel opp en del i HK for at den ikke skal slite, og bli dyr i drift. 2x300hk burde være nok?

Er eneste så nye bensinmerket Mercruiser? Og MPI regner jeg med er eneste typen å gå for da?

 

Nye blir for dyre. Men to brukte 350 MAG MPI hekkaggregat skulle la seg gjøre for 250k?

Eller andre typer jeg heller bør lete etter?

MX 6,2 MPI blir kanskje litt dyre selv brukt?

 

 

Hvilke motor og drev har stått i originalt, dersom det har stått Mercruiser Bravo drev fra før så kan det være greit å holde seg til det for å redusere grad av ombygging.

Mener det var Mercruiser der. Eier sa at det var det minste som stod der, så uansett hva jeg skulle sette på så ble nytt hull samme, eller større. Og ville ikke komme i noen konflikter med hullet som var.

Jara Wynja

Link to post

Hei og velkommen til forumet :smiley:

 

Litt nyskjerrig på hva du har fått oppgitt bensinmotorene til å bruke...

 

Lite og litee bensin de bruker...., vel en diesel bruker ca 0,21 liter per hk/time, forgassermotor typisk 0,28-0,29 og innsprøytning typisk 0,25-0,26 (utfra hva jeg har kommet frem til), så med en dieselpris på 6,5 kontra bensin på 10,5 er vel dieselmotoren fremdeles ett godt stykke fremforbi, i tillegg er det jo nettopp dette med dreiemoment. Du konkluderer med 2x300 hk bensin kontra 2x200+ hk diesel? :rolleyes:

Link to post

Har en Sea Ray 290 sundancer 96 modell med 7,4ltr big blokk MPI på 330hk, det er mer enn nok, da denne motoren er uhyre sterk.

Har sett 290 og 300 sundancer også med 2x220hk mercruise V6 som innstallasjon. 440 hk burde holde det også, men bør nok undersøkes litt først.

personlig synes jeg 2xV8 tar utrolig mye plass og blir meget trangt ved bytte av f.eks manifolder når den tid kommer.

 

Lykke til med båten.

Link to post

Gå for diesel motor. En V8 bensin motor på 5,7L bruker 80 L eller mer pr time. Og har du to V8 bensin blir det dyrt.

En bigblock motor drar sikkert mer enn 100L pr time.

 

Jeg har nettopp byttet ut to V8 bensin med to 220 hk 4,2L Mercruiser diesel (heloverhalt) på en båt med tilsvarende mål og vekt.

De tar mindre plass i bredden, men er ca 120 cm lange.

Bruker ca 20 L hver pr time på cruise fart.

 

Med Mercruiser Bravo drev som du antagelig har nå, blir det bare å bytte ut motorene, de har samme feste bak.

De fremre festene flyttes 20 cm lengre frem.

Instrumenter følger gjerne med motorene, så det blir å bytte dem og kabel stokk.

 

Du sparer mye tid og penger om du bruker Mercruiser 4,2L, f.eks 250 hk.

 

Om du ser på forumet er det Volvo motorer som har flest innlegg om problem.

 

Mercruiser 4,2L motoren er en motor bygget for marint bruk og er ikke en marinisert bil motor som Volvo, Yanmar, Ford m.fl er.

 

Så et par på finn til 69000,- pr stk. Kan være et godt kjøp om de ikke er solgt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Hei og velkommen til forumet :smiley:

 

Litt nyskjerrig på hva du har fått oppgitt bensinmotorene til å bruke...

 

Lite og litee bensin de bruker...., vel en diesel bruker ca 0,21 liter per hk/time, forgassermotor typisk 0,28-0,29 og innsprøytning typisk 0,25-0,26 (utfra hva jeg har kommet frem til), så med en dieselpris på 6,5 kontra bensin på 10,5 er vel dieselmotoren fremdeles ett godt stykke fremforbi, i tillegg er det jo nettopp dette med dreiemoment. Du konkluderer med 2x300 hk bensin kontra 2x200+ hk diesel? :rolleyes:

 

Har ikke noe båterfaring fra nyere tid. Kun som ungdom for 10-12 år siden med båtturer med kamerater sine smuglere og cigarette. Og en liten time ute kostet fort opp mot 1000kr. Og da var bensinprisen langt lavere en i dag :crazy:

 

Så derfor jeg egentlig bestemte meg for diesel. Men så snakket han som skal tilrettelegge alt for CE godkjenning om hvor lite nye bensinmotorer bruker.

Han hadde en 28foter på ca 4tonn med en ny 260hk (husker ikke merke, men var injection så da kan det ikke være Mercury 5,7).

Og når han sa han lå på ca 8 måtte jeg si "80? det er vel egentlig veldig mye til å være i dag...?""Nei! - 8..."

:eek: tenkte jeg. Da er det jo absolut ikke noen grunn for å gå for en billigere bensin isteden.

Riktignok var det en-motor innstalasjon. Og regnet med at han dro den ganske langt tilbake når den var i plan. Men alikevel. Syntes det var sykt hvor lite de nye da brukte.

 

Har snakket senere med han jeg kjøpte båten av, og han sa at konsulenten hadde sagt det samme til han, men han syntes det hørtes litt snodig ut.

Så ikke vet jeg. Kan umulig være 8l/nm han snakket om. For det er ikke lite.

 

Grunnen til at jeg ser på 200< diesel eller <300bensin er at ut i fra det jeg har lest så bør en legge på en del hk hvis en skal ha bensin i forhold til diesel for at den ikke skal slite og bruke mye bensin. For om 220hk diesel er passe, så vil vel en 220hk bensin ofte bli for lite. Og den vil jobbe tungt?

 

 

Ut i fra bla denne testen ser ikke bensin ut til å gjøre det noe galt heller. Eneste er ettermarkedsverdien:

Bensin vs. diesel test

Men når en tanker opp tenker en vel ikke: "jaja, motorene var billige, så da har jeg råd til bensinen"?

En vil vel kanskje heller tenke:"Hvorfor spyttet jeg ikke i 100000 ekstra for noe som ikke er så dyrt i drift"?

 

Men jeg får bare holde øynene oppe for begge typer, og se hva som dukker opp. Håper fortsatt jeg ender opp med diesel, for jeg kan se alle fordelene.

Jara Wynja

Link to post

kan det være 8 gallons pr time som blir drøyt 30 liter pr time (med ganske mye avdrag på gassen) ? :smiley:

8 liter pr time passer vel bedre til en 4-takt 40 hk påhenger...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Får jeg spørre hva slags max og cruise fart du har?

Drevtype på det oppsettet?

 

OK ... ikke meg, men en nabobåt...

 

V gir og strak aksling ..... nettopp installert og ikke helt innkjørt (ny overhalte, brukte maskiner)... litt feil propeller, men indikasjon er at de kommer til å treffe 30 tallet på WOT, når alt er på plass.....

 

Går fint i vannet og mye mindre baug opp enn tilsvarende Engelske Produksjonsbåter

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 2 uker senere...

 

Hadde vært drømmemotorene det (om de ikke er trege i responsen?). Men desverre må de klare EU kravene til utslipp som kom i 2006.

Noen motorer som kom før 2006 klarer vist kravene, bla noen Penta. Men kan bli knot å få utslipspapirer på de fra produsentet. Men en skal lete litt før en finner 2 brukte til salgs uansett :cryin:

 

Men er ikke så fryktelig mye prisforskjell på nye bensin og diesel egentlig. Så har innsett at det er Diesel jeg må satse på.

Så får jeg heller innse at båten kanskje må ligge på land en sesong før den kommer på vannet :sweat:

Jara Wynja

Link to post
  • 2 uker senere...

Det har dukket opp noen -06 Cummins 4,2l m. bravo3 og propeller :smiley:

De har gått under 200 timer. De hadde rundt 230hk. Så vil tro det er snakk om MS230 på 220hk?

Men var snakk om at de var litt strupet. Så er jeg heldig er det snakk om ES250 på 239hk som er strupet litt?

 

De står i en pram på nærmere 9tonn som de mente de hadde hatt oppe i over 40knop :eek: Det hørtes utrolig høyt ut om en ikke snakker om godt med medstrøm?

Var til salgs for det viste seg å bli alt for kraftige i den prammen. Eneste uvisse var at under frakt av prammen hjem hadde alarmen gått på ene motoren. Den ble stengt ned, og resten av turen (ca 1døgn) ble tatt på andre motoren.

 

Hvis det viser seg at alarmen ikke var noe å bry seg om, og motoren er helt fin. Så er vel ikke 350.000kr så galt?

Om motoren har rast må prisen nesten bli 350.000kr minus verkstedskostnadder. Minus eventuelt for usikker tilstand på motoren når den er reparert?

Jara Wynja

Link to post
  • 3 måneder senere...
Svart (redigert)

Da var 2 nye QSD 2.8 DTS 220HK med Bravo3 bestilt. Utrolig hvor lett en har for å spore av når båtdeler skal kjøpes inn :giggle:

 

 

Men vet ikke helt om jeg bør ha dårlig samvittighet for å si fra meg de Cummins 4.2L 230HK fra 2005 :blush:

Vi var 2 stk som skulle kjøpe motorene, og prammen de står i sammen. Motorene skulle jeg få for 300.000kr. Og han andre skulle betale resten for prammen.

 

Så han andre blir nok glad om det er noen her som har lyst på disse motorene.

Det er som nevnt snakk om 4.2L 230 HK fra 2005. Men det har tatt litt tid å få tak i avgasspapirer på de. Så hvis de skal inn i en båt importert etter 2006 er det fortsatt en liten jobb igjen med å skaffe disse pairene. Det finnes mange papirer på at denne typen motorer klarte kravet. Men jeg er såpass sær at jeg ville ha papirer linket direkte opp til serienr på motorene, og det kunne ta tid å skaffe.

Den ene motoren starter og går utrolig stille og fint. Den andre har fått vann i en sylinder. Mest sansynelig toppakningen som har gått. Lagergjennomføringen på den ene transomen må også byttes pga rustskader etter saltvann har liggi i belgen. Det kan følge med Bravo2 m. store "industripropellere". Eller Bravo3 uten propellere. Motorene har gått 233 og 274 timer.

 

Skulle gjerne kjøpt de selv. For ble overasket over hvor billig deler det var til disse motorene. Kjekt med 1 topp til hver sylinder.

Sjekket ut delepriser hvis værs tenkelige med at blokken var sprekt, og rust i flere sylindere, hadde skjedd (Norsk forhandler):

1 Sylinderforing m.stempel: 2261kr+moms

Topp: 4621kr+moms

Blokk: 12804kr+moms

Så for under 350.000 har en 2 nesten nye motorer.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...