Jump to content

Ferskvannskjølt Sabb 22HK går varm

gundersen

Recommended Posts

Dette er er ferskvannskjølt motor og kranen til undervannsrørene er åpen, har også spylt igjennom her. Toppakningen skal være rett skiftet etter håndboka. Har ikke sett på sylinderforingen eller stempelringene. Kan det være lekasje fra veivhus gjennom pakningen i sylinderforingen og videre til kjølevannet?

Hadde samme problemet med min 2G, som er en -79 modell med termostaten i forkant av potta. Dersom tilstanden ellers i motoren er god mht. kjølesystem tror jeg med fordel du kan la motoren gå ei stund før du gir den full last. Jeg har en teori om at termostaten sitter ganske perifert i forhold til områdene på motoren som blir raskt varme, - dermed rekker ikke kjølesystemet å "slå inn" før du opplever en varmgang. Dersom du lar motoren bli jevnt varm før du belaster den mye, gir du iallefall kjølesystemet en sjans til å reagere.

Glemte visst å si noe om olja i kjølevannet... - Er litt usikker på hva du mener her - er det bare en oljeaktig film på kjøleveska i reservoiret, - om så er synes jeg ikke du skal ta det så tungt. Tviler på at det er gummiringene mellom foringa og sylinderblokka som lekker , - da skulle det vel lekket andre veien også, slik at du fikk misfarging på olja i veivhuset. Tok du en titt på membranene når du overhalte vannpumpehusene - dersom disse er dårlige kan det lekke olje fra baksidene av membranene + at det kan forklare den dårlige kjølinga pga. nedsatt pumpeeffekt.

Han skriver at han har overhalt pumpa, så jeg antar han har funksjonstestet den også. Det kan jo også hende den burde vært luftet/primet - det kan gjøres ved å lette på "topplokket" på pumpa til det flommer over/evt. fylle litt vann ovenfra.

Under lydpotta/vanntanken, i bak-kant av sylinderblokka sitter det en avtapningsskrue for kjølevæske. På min 2G var det så fullt av slagg at hullet her var tett. Vil tror at slagget/dritten ristes dit, og blir liggende der å hindre optimal kjøling. Du kan jo prøve å åpne denne skruen å se om det er fullt av dritt der :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...