gundersen Startet 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2009 Hei, jeg har problemer med en sabb 22Hk som går varm. Har byttet termostat, toppakning, skylt igjennom kjøleannlegg og overhalt kjølevannspumpen. Har også oppdaget at det er olje i kjølevannet, kan dette være årsaken til at den går varm? Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Hvordan står det til med kjølevannsrørene utenpå skroget? Er kranen til disse åpen? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 5.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Er det ferskvannskjøling? Det kan være mye som forårsker dette. Du har skiftet toppakning, sikker at det er gjort riktig? Syliderforing? det sitter en pakning i nedre del av den. Må ha mere opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
gundersen Svart 5.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2009 Dette er er ferskvannskjølt motor og kranen til undervannsrørene er åpen, har også spylt igjennom her. Toppakningen skal være rett skiftet etter håndboka. Har ikke sett på sylinderforingen eller stempelringene. Kan det være lekasje fra veivhus gjennom pakningen i sylinderforingen og videre til kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Hadde samme problemet med min 2G, som er en -79 modell med termostaten i forkant av potta. Dersom tilstanden ellers i motoren er god mht. kjølesystem tror jeg med fordel du kan la motoren gå ei stund før du gir den full last. Jeg har en teori om at termostaten sitter ganske perifert i forhold til områdene på motoren som blir raskt varme, - dermed rekker ikke kjølesystemet å "slå inn" før du opplever en varmgang. Dersom du lar motoren bli jevnt varm før du belaster den mye, gir du iallefall kjølesystemet en sjans til å reagere. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Glemte visst å si noe om olja i kjølevannet... - Er litt usikker på hva du mener her - er det bare en oljeaktig film på kjøleveska i reservoiret, - om så er synes jeg ikke du skal ta det så tungt. Tviler på at det er gummiringene mellom foringa og sylinderblokka som lekker , - da skulle det vel lekket andre veien også, slik at du fikk misfarging på olja i veivhuset. Tok du en titt på membranene når du overhalte vannpumpehusene - dersom disse er dårlige kan det lekke olje fra baksidene av membranene + at det kan forklare den dårlige kjølinga pga. nedsatt pumpeeffekt. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
TMe Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Hva med ventilene i vannpumpa? Burde vel la seg gjøre å koble fra inn og utløp på pumpa og sjekke at denne fysisk pumper. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Han skriver at han har overhalt pumpa, så jeg antar han har funksjonstestet den også. Det kan jo også hende den burde vært luftet/primet - det kan gjøres ved å lette på "topplokket" på pumpa til det flommer over/evt. fylle litt vann ovenfra. Under lydpotta/vanntanken, i bak-kant av sylinderblokka sitter det en avtapningsskrue for kjølevæske. På min 2G var det så fullt av slagg at hullet her var tett. Vil tror at slagget/dritten ristes dit, og blir liggende der å hindre optimal kjøling. Du kan jo prøve å åpne denne skruen å se om det er fullt av dritt der Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Viksund Bravo Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Sikkert lurt å sjekke om det er groe på den utvendige kjølesløyfa? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.