Jump to content

Strømproblem - signalhorn


Breezita

Recommended Posts

Heisann, jeg vet at det er mange dyktige "strøm-folk" i forumet.   :fishing:

 

Her er et problem:  

Opp til signalhornet får jeg bare 10.5 V! -og hornet vil ha 12V for å gi lyd i fra seg.  

 

Hva skyldes dette?  Jeg har fulgt kabel og fant en skjøt som jeg skiftet kabelsko på, men det hjalp ikke.  

 

Kan det være feil med noe spenningsrelé?.   :sailing:

 

Takknemlig for gode tips..

 

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Hvis dette problemet har oppstått i år, er nok feilen å finne i et eller annet kontaktpunkt. Her er det bare å ta "556"-boksen og voltmeteret og gå systematisk "på jakt". Jeg går ut fra at du har relé som driver hornet. Da er det tilførselskretsen for plussen til relékontakten og forbindelsen videre til hornet som må sjekkes, samt jordingsforbindelsen. Feilen kan selvfølgelig også ligge i brente/irrede kontakter på reléet.

 

Lykke til!

Link to post

Hvis du måler 10.5V ubelastet, altså uten at hornet er på, har du en alvorlig dårlig kontakt et eller annet sted. Selve horn-knappen er en typisk feil-kilde.

 

Da finner du  feilen ved å måle seg frem langs ledningene, start et sted der du vet du har 12V og mål ved strategiske punkter på vei mot hornet.

 

Er målingen under belastning er det også en mulighet at selve kablingen er for spinkel.

Link to post

...............

 

Er målingen under belastning er det også en mulighet at selve kablingen er for spinkel.

Dersom jeg kopler på hornet og måler på kontaktpunktene viser voltmeteret 0,01V når jeg trykker inn hornknappen!! hvor blir det av spenningen :cheers:
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Mål spenningen over knappen, og se om den endrer seg når du trykker inn knappen. Blir spenningen "0" når knappen er trykket, er denne ok.

 

Det kan også være "kortslutning i hornet. Demonter hornet og prøv med ny ledning fra batteriet.

Hornet virker direkte på batteriet (13,7V).  Har tilogmed kjøpt nytt horn da jeg trodde det gamle var i stykker -men det nye hornet oppfører seg på samme måte.  (Skal det forresten ikke virke på 10,5V?)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

For meg virker det helt tydelig at hornet ditt ikke får nok strøm. Høyere spenning gir høyere strøm. Som andre sier her ville jeg kontrollert ledninger og brytere på veien. Er det andre ting som er koblet til samme strøm tilførsel?

 

Desto mere strøm som skal gå i en kabel desto tykkere må kabelen være for at du ikke skal få tap / spenningsfall på kabelen. Hvis kabelen din hadde vært tykk nok ville du hatt samme spenning på enden din som på batteriet.

 

Hadde det samme problemet i min båt. Når vindusviskerene gikk ble spenningen trukket ned. Dette førte til at Ekkoloddet streiket.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hvis du får 10,5 V på hornet ubelastet, betyr det at det går krypstrømmer fra denne kursen. Du kan ikke få et spenningsfall på kabel eller kontaktpunkter uten at det går en strøm gjennom dem. Deler hornet denne kursen med noe annet utstyr, kan strømtrekket fra dette andre utstyret forårsake spenningsfallet. Er dette tilfellet, bør du opp med tverrsnittet på kabelen.

0,01V over kontakten når du aktiverer hornet er OK, fordi dette da er en ren kortslutning.

Link to post

Hei,

 

Bare til orientering så har nok feilen ingenting med 60 amp versus 8 amp sikring å gjøre.

 

Alt tyder på at du hadde en alvorlig dårlig kontakt mellom sikringen og sikringsholderen som igjen gav det store spenningsfallet. Når du skiftet til ny sikring fikk du samtidig god kontakt  -  og dermed forsvant også spenningsfallet. :confused:

 

Husk:

1 kort støt = jeg forandrer min kurs til sb

2 korte støt = jeg forandrer min kurs til bb

3 korte støt = min maskin arbeider akterover

5 eller flere korte støt = "hva i hæl#%¤&"#¤# holder du på med?"

 

Lykke til med desibjellene!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei!

 

Har samme båt som Cita, og eg vil tru at det orginale sikringspanelet er det samme.

 

Har gjennom årene vert mye plaget med dårlig kontakt mellom sikringer og sikringsholder.

For meg ser det ut som p.g.a. det er liten kontaktflate mellom sikringen og holderen oppstår det lett eiring på kontaktpunkta, og dårlig kontakt. Så eg sprayer hver høst og vår med 5-56,

og det har fungert bra i dei seinare år. Vær også oppmerksom på dei store "sukkerbitene" som er i orginalopplegget og ligg inne i sikringsskapet, Disse og kan skape problemer, så eg bruker også der 5-56.

 

Så til Poseidon.

 

På sjøen og ellers er vi blitt opplært til å opptre med høflighet. Så huskeregelen din blir litt feil

når det gjelder 5 eller flere korte støt i fløyta. I min tid ble dette kaldt for

oppmerksomhetssignal.

 

Men det er jo lenge siden!

 

Steinar

Link to post

Så til Poseidon.

På sjøen og ellers er vi blitt opplært til å opptre med høflighet. Så huskeregelen din blir litt feil

når det gjelder 5 eller flere korte støt i fløyta. I min tid ble dette kaldt for

oppmerksomhetssignal.

Men det er jo lenge siden!

Steinar

Hei igjen Steinar,

 

Ja du har selvfølgelig helt rett; høflighet og hensyn bør være en selvfølge på sjøen, og jeg regner med at du la merke til at "oversettelsen" var gjort i spøk  :lol:

 

Tingen er bare at i mine mange båtførerkurs må jeg prøve å legge inn noen små elementer av spøk og moro for å hjelpe til å huske regler som ofte kan virke tørre. Derfor ser jeg at når de første tre støtene er tatt helt seriøst, da "skvetter" kursdeltagerne nå jeg gir dem en frisk oversettelse av de fem støtene   -   og jeg regner med at de husker den hvis noen klemmer til med 5 korte støt  :lol:

 

I praksis er det nesten bare yrkesfartøyer som ferjer og lokalrutebåter som sender ifra seg "oppmerksomhetssignalet", ofte overfor en eller annen liten lystbåt som har forvillet seg innunder baugen på dem   -   og da er betydningen veldig nær det som jeg antydet  :lol:

 

Men la oss allikevel være enige om utgangspunktet; høflighet og hensyn bør være en selvfølge!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...