Breezita Startet 4.Mai.2004 Del på Facebook Startet 4.Mai.2004 Heisann, jeg vet at det er mange dyktige "strøm-folk" i forumet. Her er et problem: Opp til signalhornet får jeg bare 10.5 V! -og hornet vil ha 12V for å gi lyd i fra seg. Hva skyldes dette? Jeg har fulgt kabel og fant en skjøt som jeg skiftet kabelsko på, men det hjalp ikke. Kan det være feil med noe spenningsrelé?. Takknemlig for gode tips.. Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Faxen Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Sjekk alle tilkoplinger, har noe irret? Japsledninger har dårlig kopper, så de kan irre lett. Har du nok tykkelse på ledningen? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arvid_A Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Hvis dette problemet har oppstått i år, er nok feilen å finne i et eller annet kontaktpunkt. Her er det bare å ta "556"-boksen og voltmeteret og gå systematisk "på jakt". Jeg går ut fra at du har relé som driver hornet. Da er det tilførselskretsen for plussen til relékontakten og forbindelsen videre til hornet som må sjekkes, samt jordingsforbindelsen. Feilen kan selvfølgelig også ligge i brente/irrede kontakter på reléet. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Hvis du måler 10.5V ubelastet, altså uten at hornet er på, har du en alvorlig dårlig kontakt et eller annet sted. Selve horn-knappen er en typisk feil-kilde. Da finner du feilen ved å måle seg frem langs ledningene, start et sted der du vet du har 12V og mål ved strategiske punkter på vei mot hornet. Er målingen under belastning er det også en mulighet at selve kablingen er for spinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 4.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 ............... Er målingen under belastning er det også en mulighet at selve kablingen er for spinkel. Dersom jeg kopler på hornet og måler på kontaktpunktene viser voltmeteret 0,01V når jeg trykker inn hornknappen!! hvor blir det av spenningen Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Arejane Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Mål spenningen over knappen, og se om den endrer seg når du trykker inn knappen. Blir spenningen "0" når knappen er trykket, er denne ok. Det kan også være "kortslutning i hornet. Demonter hornet og prøv med ny ledning fra batteriet. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Breezita Svart 4.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Mål spenningen over knappen, og se om den endrer seg når du trykker inn knappen. Blir spenningen "0" når knappen er trykket, er denne ok. Det kan også være "kortslutning i hornet. Demonter hornet og prøv med ny ledning fra batteriet. Hornet virker direkte på batteriet (13,7V). Har tilogmed kjøpt nytt horn da jeg trodde det gamle var i stykker -men det nye hornet oppfører seg på samme måte. (Skal det forresten ikke virke på 10,5V?) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
-Luna- Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 For meg virker det helt tydelig at hornet ditt ikke får nok strøm. Høyere spenning gir høyere strøm. Som andre sier her ville jeg kontrollert ledninger og brytere på veien. Er det andre ting som er koblet til samme strøm tilførsel? Desto mere strøm som skal gå i en kabel desto tykkere må kabelen være for at du ikke skal få tap / spenningsfall på kabelen. Hvis kabelen din hadde vært tykk nok ville du hatt samme spenning på enden din som på batteriet. Hadde det samme problemet i min båt. Når vindusviskerene gikk ble spenningen trukket ned. Dette førte til at Ekkoloddet streiket. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Mr_J@n Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Prøv å mål strømmen før og etter(hold inne bryteren) bryteren, vanlig feil er dårlig kontakt i bryteren!! har hatt det samme problemet jeg. det ble ny bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hvis du får 10,5 V på hornet ubelastet, betyr det at det går krypstrømmer fra denne kursen. Du kan ikke få et spenningsfall på kabel eller kontaktpunkter uten at det går en strøm gjennom dem. Deler hornet denne kursen med noe annet utstyr, kan strømtrekket fra dette andre utstyret forårsake spenningsfallet. Er dette tilfellet, bør du opp med tverrsnittet på kabelen. 0,01V over kontakten når du aktiverer hornet er OK, fordi dette da er en ren kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Horn trekker en del strøm,om det er orginalopplegg til hornet så er den kabelen mest sansynlig av for lite kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 5.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Takk for gode tips. Har funnet feilen! Målte meg fram via horn-knappen til sikringsboksen. Der satt det en 60 A sikring som skulle vært 8 A! Byttet sikring og vips - 12 V fram til hornet.... Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Trond M. Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Med et spenningsfall på 3,2V over en 60A sikring - ubelastet, er det nok noe som ikke helt stemmer. Men, er problemet løst, så er det bare å tute i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hei, Bare til orientering så har nok feilen ingenting med 60 amp versus 8 amp sikring å gjøre. Alt tyder på at du hadde en alvorlig dårlig kontakt mellom sikringen og sikringsholderen som igjen gav det store spenningsfallet. Når du skiftet til ny sikring fikk du samtidig god kontakt - og dermed forsvant også spenningsfallet. Husk: 1 kort støt = jeg forandrer min kurs til sb 2 korte støt = jeg forandrer min kurs til bb 3 korte støt = min maskin arbeider akterover 5 eller flere korte støt = "hva i hæl#%¤&"#¤# holder du på med?" Lykke til med desibjellene! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanisian Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hei! Har samme båt som Cita, og eg vil tru at det orginale sikringspanelet er det samme. Har gjennom årene vert mye plaget med dårlig kontakt mellom sikringer og sikringsholder. For meg ser det ut som p.g.a. det er liten kontaktflate mellom sikringen og holderen oppstår det lett eiring på kontaktpunkta, og dårlig kontakt. Så eg sprayer hver høst og vår med 5-56, og det har fungert bra i dei seinare år. Vær også oppmerksom på dei store "sukkerbitene" som er i orginalopplegget og ligg inne i sikringsskapet, Disse og kan skape problemer, så eg bruker også der 5-56. Så til Poseidon. På sjøen og ellers er vi blitt opplært til å opptre med høflighet. Så huskeregelen din blir litt feil når det gjelder 5 eller flere korte støt i fløyta. I min tid ble dette kaldt for oppmerksomhetssignal. Men det er jo lenge siden! Steinar Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 På sjøen og ellers er vi blitt opplært til å opptre med høflighet. Så huskeregelen din blir litt feil når det gjelder 5 eller flere korte støt i fløyta. I min tid ble dette kaldt for oppmerksomhetssignal. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Så til Poseidon. På sjøen og ellers er vi blitt opplært til å opptre med høflighet. Så huskeregelen din blir litt feil når det gjelder 5 eller flere korte støt i fløyta. I min tid ble dette kaldt for oppmerksomhetssignal. Men det er jo lenge siden! Steinar Hei igjen Steinar, Ja du har selvfølgelig helt rett; høflighet og hensyn bør være en selvfølge på sjøen, og jeg regner med at du la merke til at "oversettelsen" var gjort i spøk Tingen er bare at i mine mange båtførerkurs må jeg prøve å legge inn noen små elementer av spøk og moro for å hjelpe til å huske regler som ofte kan virke tørre. Derfor ser jeg at når de første tre støtene er tatt helt seriøst, da "skvetter" kursdeltagerne nå jeg gir dem en frisk oversettelse av de fem støtene - og jeg regner med at de husker den hvis noen klemmer til med 5 korte støt I praksis er det nesten bare yrkesfartøyer som ferjer og lokalrutebåter som sender ifra seg "oppmerksomhetssignalet", ofte overfor en eller annen liten lystbåt som har forvillet seg innunder baugen på dem - og da er betydningen veldig nær det som jeg antydet Men la oss allikevel være enige om utgangspunktet; høflighet og hensyn bør være en selvfølge! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanisian Svart 7.Mai.2004 Del på Facebook Svart 7.Mai.2004 Hei Poseidon! Jau, eg skjønner at du ønsker å sette det på spissen, og svaret frå meg var også meint som ein fleip. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Jeg skifter signalhorn, og ser at det ikke er markert pluss og minus på kablene. ( 2 sorte kabler på 20 cm som stikker ut fra signalhornet ) Betyr det at signalhornet virker uansett hvilken vei strømmen går ? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Er det et membran horn spiller det neppe noen rolle. Er det noe roterende involvert (kompressor) spiller det en rolle. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
lano2 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Det er et billig membranhorn fra http://www.cal.no ( De har det ikke i katalogen på internetsiden, så jeg får ikke linket til det ) Samme konklusjon hadde jeg, men siden det nye ikke virket, så var jeg redd jeg hadde kortsluttet noe.... Takk for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 For meg virker det helt tydelig at hornet ditt ikke får nok strøm. Høyere spenning gir høyere strøm. Dette stemmer vel ikke helt. Når spenningen går ned, går strømmen opp. Og vis-a-versa. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Nytt er montert. Det første jeg fikk virket ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.