Jump to content

Overvågningskamera med alarm i båd

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg tænkte at jeg ville insprirere med en lille løsning, jeg har fixet:

Jeg har indkøbt et lille kamera - dette: http://panasonic.co.jp/pcc/products/en/net...-c20/index.html

Så har jeg forbundet det med mit ICE-modem og sat det op i båden. Kameraet sender nu et billede hvert minut til mit website. Her er billedet: http://www.kroglassen.com/boatcam.jpg

Desuden er der en motion detection i kameraet, der opdager enhver bevægelse. Hvis den registrerer bevægelse, sender den en email til mig og Rederinden med et vedlagt billede fra kameraet. Så nu er det også en slags alarm, der oven i købet sender et billede af en eventuel tyv.

Så har jeg sat vejrstationen tæt på kameraet. Nu kan jeg følge med i indendørs temperatur samt tempen i motorrummet (den øverste) gennem et trådløst termometer. Og uret i bunden af billedet sikrer, at jeg ved hvornår det seneste billede er taget. Hvis billedet ikke er up to date, så er det fordi strømmen til båden er taget! ¨

Endelig kan jeg tjekke det hele fra min mobil via min 3G-forbindelse.

Andy

Interessant løsning.

Lars H hadde noe tilsvarende på sin seilas sist sommer.

Det skal bli interessant å se hvordan vi etterhvert kan sende forskjellig type informasjon om tilstanden ombord til egen web-side.

Er det i prinsippet mulig å sende dette til sin egen blogg her på BP?

Veldig bra løsning. Forhåpentligvis rekker du å motta bilde av innbryterne før de oppdager kameraet.

Det fungerer faktisk rigtig fint! Så snart kameraet opdager en bevægelse reagerer det med at sende en mail. Det betyder, at så snart der kommer en person ind i billedet, så er mailen sendt. Og da den ikke ligge på selve kameraet men i min mailboks, så gør det ikke noget at de stjæler selve kameraet. Billederne er i sikkerhed.

Hvad er jeres opfattelse? Vil det virke præventivt at lægge et skilt i ruden med teksten: "Advarsel: Denne båd er videoovervåget og tilsluttet trådløs alarm"?

Jeg planlægger at erstatte dette kamera med en større version http://panasonic.co.jp/pcc/products/en/net...c111/index.html

Dette har fjerstyret pan og tilt ( men det kræver at man kan sætte en port forwarding op i ICE-routeren) og desuden har den en Sensor, der registerer bevægelse (som en vanlig tyverialarm) i stedet for at det registerer ændringer i billedet. På den måde kan man undgå alarmer hvis både passerer forbi i baggrunden etc. Og så kan man altså logge ind på kameraet hjemmefra og fjernstyre det så man kan se sig omkring.

Bemærk også, at der er tale om at det første kamera er trådløst. Det vil sige, at du ikke behøver at have et ICE-modem. Du kan bruge et andet trådløst net - men du skal kunne logge ind på kameraet gennem dette. Det vil sige, at du fx. kan bruge sejlklubbens trådløse net og ikke har brug for eget net. Hvis du altså har adgang til dette. Kameraet indeholder en wifi-enhed, der kan sættes op med adgangskode mm.

Eller du kan have selve ICE-modemet sikkert låst nede og kun kameraet fremme og altså ingen kabelforbindelse mellem de to enheder. Endelig har jeg nu sat det op så både kamera og modem kører på 12V så det ikke afbrydes hvis en tyv tager landstrømmen.

Mange muligheder... for de lege-lystne.

Andy

Artig løsning!

Jeg så etter en lokal leverandør for kameraet og hos Komplett hadde en kunde lagt inn følgende:

"Kamera har bra WLAN ytelse - den virker fint selv om den står flere rom bortenfor routeren min. Solid produkt som gjør det "enkelt" å overvåke leiligheten. Jeg måtte pirke litt før jeg fikk tilgang via internett - programvaren som følger med er kanskje litt for teknisk i selve oppsettet, men med god vilje og bra manual så ordner det seg. Fikk valuta for pengene mine i dag. Jeg var logget på kamera mitt hjemme i leiligheten. Den lå i en fane i IE og jeg tenkte egentlig på å lukke den - men skulle lese over noe mail. I det jeg skal gå til lunch så hørte jeg glass knuse fra høyttalerene mine - tenkte jeg var innlogget på en teit webside med lydeffekter [hat hat], men så skjønte jeg at det kom fra leiligheten min. Og der inne, midt i stua, stod en ukjent gutt/mann og gikk gjennom alle sakene mine.

Først trodde jeg at jeg så feil - kunne jo ikke stemme dette? Jeg kastet meg på telefonen til politiet for å melde et innbrudd som pågår. Mens jeg snakker med politiet kunne jeg fint gi fullt signalement av vedkommende. Ikke at det var nødvendig for 2 minutter etter dette løper en politimann gjennom stua og roper "Hei du! Stopp".

Fem politimenn senere ser jeg tyven ekskorteres gjennom stua i håndjern. Dette var bedre enn noen "Detektimen" jeg har sett tidligere... Dette var LIVE i min egen stue - bilde og lyd fylte kontoret der jeg jobbet.

Kanskje flaks dette da - men sparte fort inn det kamera kostet i hvert fall!"

Jeg har satt opp skilt på båten med videoovervåking. Jeg benytter V900-overvåkningskamera som sender bilde pr. sms/mms så snart noen er innenfor feltet som kamera har detektor i mot. Virker helt opptimalt sett fra mitt ståsted. Jeg kan også få bilde til e-post, men for meg er sms absolutt best. Ingen feilmeldinger så langt. Det å sette temperatur i det ene hjørne er jo glimrende. Dette skal jeg også teste ut.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Astor

Jeg bruker V900-overvåkningskamera til også å ta bilder av termometer display i båten. Siffer høyde 12 mm, ca 50 cm fra kamera. Dette virker OK på dagtid, men på kvelden overeksponerder det infrarøde lyset så mye at man ikke kan se tallene.

Sender bilder i morgen.

:headbang:

I går begyndte det at blæse. Og når båden bevægede sig frem og tilbage i fortøjningerne så udløste det alarmen. Ikke om dagen, men om natten, når gadelamperne blev tændt. På kort tid fik jeg 25 mails..

Jeg udskiftede derfor kameraet til et med sensor i stedet http://panasonic.co.jp/pcc/products/en/net...c111/index.html

Det fungerer fint - og min anbefaling er derfor, at andre, der vil forsøge sig med en alarm-løsning med netkamera køber et kamera med sensor i stedet for. Det er kun marginalt dyrere anyway.

Nu skal jeg bare have løst port forwarding-problemet på routeren så kan jeg fjernstyre (pan+tilt) kameraet hjemmefra og desuden have mikrofonen tilkoblet...

Andy

Astor

Jeg bruker V900-overvåkningskamera til også å ta bilder av termometer display i båten. Siffer høyde 12 mm, ca 50 cm fra kamera. Dette virker OK på dagtid, men på kvelden overeksponerder det infrarøde lyset så mye at man ikke kan se tallene.

Sender bilder i morgen.

Topp. Jeg skal også teste ut dette.

Når det gjelder falske meldinger har jeg forhindret dette ved å blende for persiennene rundt i styrhuset. Jeg lar nesten alt lys falle inn bak kameraet slik at man slipper sidelys som forstyrrer.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Her kommer bildene:

Første bildet er tatt på dagtid. Instrumetet til venstre viser øverst temperaturen under taket, under viser fuktigheten. Instrumentet til høyre viser temperaturen under taket, under vises temperaturen på laveste punk på dørken.

part12.jpg

Bilde under viser bruk av det infrarøde lyset som overeksponerder bildet så mye at man ikke kan se tallene. Har prøvd å justere følsomheten på kameret,

men det ser ikke ut til å hjelpe.

part6.jpg

Finnes det noen enklere installasjoner - feks kameraer med innebygd mobil slik at man slipper router - om man feks ligger i en havn uten wlan?
Det kinkige med endel av de systemene jeg har forsøkt - og jeg har nå permanet to uavhengige mobilalarmsystemer - er at du må vurdere nøye hvilket abonement du benytter i forhold til seilingsområde.

Dersom du gjør som meg og anvender Telenor mobil kontantkort, kan du ikke anvende overvåkingssystemene utenfor Norge.

Jeg har valgt Telenors system og familie. Dette innebærer at jeg kostnadsfritt får så mange meldinger jeg ønsker fra båten. Jeg har nå et system hvor jeg mottar 6 bilder fra salongen hvert døgn. Dette er helt kostnadsfritt. Skal du seile ut av landet må du vurdere alternative mobilkortsystemer. Jeg har et eget opplegg når jeg seiler til Danmark og Tyskland.

Jeg vurderer å montere et system hvor jeg kan motta kamerabilder fra opp til 16 ulike områder i båten og jeg vil i en periode fortsette å benytte Telenor mobil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...