Jump to content

Gir langvarig bruk av Webasto Thermo 90 S koksdannelse?

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har en Webasto Thermo 90 S vannvarmer ombord. Jeg har i løpet av en tre års periode latt den brenne relativt lenge sammenhengende (opp til 3 uker i strekk). I utgangspunktet er den vel konstruert for kjøretøy på landeveien og senere tilpasset båter. Jeg har en ganske omfattende teknisk manual for varmeren. Varmeren har en relativt avansert funksjonssekvens bestående av 23 faser.

thermo90sfunksjonssekvens.jpg

Her er beskrivelse av fasene.

thermo90sfunksjonssekvensb.jpg

Her er et flytdiagram som viser hvorledes vermeren styres i forhold til temperatur.

Så til spørsmålet:

I noen innlegg er det antydet at denne varmeren vil produsere koks når den går med nedsatt effekt. (Effekten på vareren er automatisk justert fra en maks booster effekt på 9.1 kW til en automatisk variabel effekt mellom 1.8 kW til 7.6 kW).

Jeg har hittil ikke erfart koksdannelse i denne varmeren. Er det noen som har erfart koksdannelse?

Har 0 erfaring med Thermo 90S.

Men når jeg skulle ha ny varmer(Luftvarmer) så ble jeg anbefalt av Kolberg Kaspary og IKKE kjøpe Webastoen på 5 kw.

Men nøye meg med den på 4kw, som senere viste seg å være på 3,5 kw.

De begrunnet dette med at varmerene ikke hadde godt av å tusle for lenge på lav effekt.

Samme sa han som hjalp meg med instalasjon, ikke kjør varmeren på under 50% effekt, den vil da sote ned. Var beskjeden han ga meg.

Så hvis vannvarmer tusler og går på lav effekt i ukesvis så skal du ikke se bort fra at soting/koksing kan forekomme.

Merklig har ikke hørt at dette er tilfelle med Eber.... varmere. Som jeg har mer erfaring med og helst ville ha.

Men pga. omstendigheter så insisterte selger av båten, at han skulle kjøpe en Webasto til meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 8 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden igjen da jeg gjerne vil høre andres erfaringer med webasto termo 90!

Jeg har hatt en 5 kw Eber vannvarmer i båten min (48 fot), og den har vært tilstrekkelig til å holde hele båten gjennomvarm selv på de kaldeste vinterdagene, men jeg har hatt små problemer med den jevnt og trutt, stort sett pga. idiotisk elektronikk (f.eks. at den låser seg etter 5 mislykkede startforsøk og da må tilkobles diagnoseverktøy (må inn på verksted hvis man ikke har slikt utstyr) for å kunne startes igjen. har skjedd et par ganger ifm bytte av dieselfilter, og litt luft i systemet). Nå er varmeren halvannet år og nå har angivelig hjernen på varmeren gått fyken (etter ca. 1500 timers drift) og importøren forsøker å løpe fra garantiansvaret.

Jeg kan få en webasto 9 kw vannvarmer for en veldig bra pris og vurderer derfor å sette inn denne istedet. Hva er erfaringene med denne når det gjelder punktlighet og støynivå? Denne er jo laget for lastebiler osv., og skulle derfor tro at den er beregnet for forholdsvis røff og langvarig bruk, mens eber sin D5WS er kompakt utformet for å passe inn i motorrom i små personbiler. Har du hatt noe trøbbel med din varmer roald?

Vi har hatt Webasto som har stått på stort sett vinteren igjennom ,det er flere andre i havna som lar dem gå hele tia i vinterhalvåret . Hørt endel klager på Webasto ,har aldrig hatt noe tull med dem jeg har hatt.En ting som er viktig er å la dem gå på full guffe siste 10-15 minuttene før den blir slått av , en annen ting som jeg har lært meg er .Etter endt vintersesong , med mye kjøring av varmeren .Så har jeg kjørt et par kanner med lampeolje ,dette brenner renere å brenner ut mye sot og møkk .Har idag en Ardic vannvarmer som står nu,men da jeg overtok båten i vinter var det lite futt i den .Kjørte 2-3 kanner med lampeolje , å den økte fra ca 23 grader på motoren til ca 53 grader .Så tydelig at det hjelper ,etter feilmedinger med for mange startforsøk så lærte jeg et trix . Den behøver ikke inn ,eller det må komme en fagmann å restarte den . Du starter varmeren på vanlig måte ,men tar ut hele kontakta ved varmeren så den stopper (før den har fått startet opp helt ) så slår du av den igjen på panelet . Setter isammen kontakta igjen og den er restarta . Dette funker på Ardic , mener det funker på dem andre også .Men dette er hva jeg har erfart etter mange vintere på vannet ,håper bare jeg får igang min egen igjen snart .Største problemet mitt der , det er å få den ut .Den sitter mildt sagt noe trangt plassert ,men haster nu da vnteren nærmer seg . Har jo agregat slik at jeg skal få det varmt ombord ,men dieselvarmeren er litt greiere sånn .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...