Bitteliten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Jeg stusset også over den skaden Mulligan. Jeg vet ikke hvordan andre båter med tilsvarende installasjon ser ut - men dette ser i hvertfall ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Synes det så ut som det var lite støp der og mye finer (eller sponplate??, er dette normalt eller er det meg som tolker bildet feil? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
MajorAndy Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Havnerundfartsbådene i København sejler mange, mange timer hver dag i næsten halvplaner-fart. De fleste af dem går med (volvo)drev. Jeg kender ikke økonomien bar, men tænker, at de nok havde valgt en anden løsning hvis det havde været MEGET uøkonomisk? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Jeg stusset også over den skaden Her må noe ha gått svært galt under byggingen. Ser man på avstanden mellom anlegget mot akterspeilen og skiva så er det jo bare 7-8 mm. skrogtykkelse. Og det er alldeles for lite. Det skulle også vært plate på innsiden istedetfor de små skivene. Jeg tror faktisk full fart og fullt ror kunne forårsaket dette. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Så en "mellomløsning" mellom drev og fast aksel i Strømstad i sommer. Båten var lett destruert i em liten kjøl som var laveste punkt sammen med propellene. Ingen synlige forsterkninger i bunnen, bare flerr i hul glassfiber. Motorløsningen var en slags styrbar (tror jeg) "fast aksel" som stakk ut et lengre stykke bak båten. Så ut som en ukomplisert og solid løsning, bortsett fra at de store messing-propellene ble til firkantblader. Så ut til at det var begrenset bevegelse sammenlignet med drev og kun horisontal. Tror jeg kun har sett noe lignende bare på svært hurtiggående båter. Har ingen bilder. Noen som vet hva det er? Linker? Redigert 18.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Så den slik ut? Arnesson drev. De firkanta propellbladene er hva som på norsk heter "Fully cavitating surface piercing propeller". Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Tenkte samme tanke, Mulligan. Her er et foto: Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Ligner nok mest på Mulligans eksempel, bortsett fra at det nok ikke var et ror under (!?) og bladene ble slått/krøllet firkantet, så den opprinnelige fasongen så jeg ikke. Jeg antar at de lå like under vannflaten. Det var en ganske høybygget og stor båt ala Bavaria-sport'ene. Antatt størrelse 35 fot med to drev. De på bildene kan justeres vertikalt også (?) så da kunne nok den jeg så på også det, selv om jeg ikke husker et stempel som her. Hvorfor er ikke denne løsningen mer benyttet? Volvo-hegemoni? Redigert 18.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Klart førstevalget er drev ved enkelinstalasjon ! Alle argument som er gitt allerede taler jo for dette. Dobbelinstallasjon med akslinger gir god manøvrering, og er førstevalget i større båt. Men inntil eg har den økonomiske frihet til å betale folk for vedlikehold, og den enorme avskrivingen, så holder eg meg til aksling Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hvorfor er ikke denne løsningen mer benyttet? Tja si det. Det er mange som leverer løsninger med akslingen gjennom akterspeilet og overflatepropell. I tillegg til Arnesson er det Fabio Buzzis Trimax (laget av ZF som alt annet), ITEC, Levi og avarten SARO. En ulempe er ofte at de trenger ei totrinns gearkasse. Første gear for at motoren skal orke å skyve båten i plan og annet gear for å få opp farta. Propellen er ofte gearet opp slik at den sviver fortere enn motoren. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Fin info, Mulligan! Gleder meg til å se mer på de løsningene. Imidlertid kan jeg ikke skjønne annet enn at når en hurtigroterende propeller slår luft ned i vann så skjer det så fort at det må oppstå mange lokale overlydsfenomener og svært spesielle trykkforhold. Her blir det nok mye fysikk å studere i lange vinterkvelder hvis det ikke er hemmelig, da. I et drev sendes kreftene i to 90-graders vinkler hvilket vel blir noen prosent effekt-tap. Noen som vet om andre semi-stive strake løsninger som ikke inkluderer kavitasjon, dvs. kun vann-propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Denne har overflatepropeller NW 560 byggenr 1. (men ikke Arneson) Pershing bruker mye Arneson drev. Feite greier å se slike propeller på en 60 foter. Overflatedrev gir høy toppfart - men dårlig aksellerasjon. Også kan man få en såkalt spin out i høy fartssvinger om man ikke trimmer drevene inn - da spinner båten rundt sin egen akse og stopper opp. Aldri testet selv - bare lest om det i en test - og han journalisten skvatt litt. Mulligan - jeg skal spørre NordWest om den 355'en. Synes dette her så rart ut. Redigert 18.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Det hadde vært fint. Jeg opplever NW som kvalitetsbåter. Her er det noe som skurrer. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Synes det akterspeilet så skremmende tynt ut. En annen ting er 355 levert både med drev og aksling? Har en bekjent som har en slik, og den mener jeg har drev. Ellers er jo NW en fin innstegbåt. En venn byttet ut sin Hanto 24 i sommer med en ny NW 420 Redigert 18.August.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Per Tore Svart 12.August.2014 Link til dette innlegget Svart 12.August.2014 Har forelsket meg litt i Wellcraft 3300 Martinique. Dette er en 33" med dobbelinstallasjon med strake aksler. Hva er fordeler og ulemper med strake aksler på en slik båt. Er vel mer vanlig med drev på så "små" cabincruisere? Drivstofforbruk, støy, manøvrerbarhet?? (Pluss andre faktorer jeg ikke tenker på) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.