Stordabu Startet 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2009 Vi er ein gjeng grunneigarar som ønsker å bygge båthamn på tomta vår i indre del av Hardangerfjorden. Om nokon har nyttige innspel til denne prosessen, blir vi glade. Særleg økonomiske spørsmål er viktige i startfasen. Bør vi selge eller leige ut båtplassar? (Er det i det heile tatt vanleg at båteigarar kjøper båtplass?) Kva er akseptabel pris for ein plass pr. år? (Båtlag vil vel vanlegvis jobbe for så låge prisar som råd; ein grunneigar vil tena seg rik ...) Andre ting ein bør tenka over? Og ikkje minst: er interessa /behovet for fleire båtplassar der, i desse krisetider? Takk! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Hei og velkommen til Båtplassen Priser kan variere ganske mye fra sted til steg og fra havn til havn men et eksempel finner du på Storesund Båtforening, Prisliste. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
elfranse Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Heisann. Prisen kommer vel helt ann på kostnader ved utbyggingen. Er med i en nystartet forening, fikk lagt ut bryggene forsommeren 2008. Se link: http://picasaweb.google.com/neverdalskolek...620810070435586 Prisene er som dette: 2,5m = 20000,- i depositum og 2500,- i årlig leie, 3m = 25000,- og 3000,- osv. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 selv om man eier grunnen er det kansje ikke fritt frem å gjøre som man vil??? må man søke komune osv osv ?? jeg ville leid ut - bedre med kroner rullende inn fast en store kjappe penger?? easy come - eaysy go - skatter etc ..... hvis man fikk lov til og lage brygger og moloer og båthavner bare man eier grunnen tror jeg det hadde vært myyyyye flere slike tiltak rundt om?? hadde vel ikke vert manko på båtplasser som det er nå?? og disse nedganstider har vel alerede snudd - båtplaser er det vel alltids marked for vil jeg tro Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
avsluttet Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Bør vi selge eller leige ut båtplassar? Hva om dere leier ut tomta til båthavna som dere etablerer selv. Så selger dere plassene og etablerer båtforening. For fremtiden får dere leieinntekter på tomta. Hvis havna kun er basert på leie må dere også ta vedlikeholdet og den administrative biten. Og jeg innbiller meg at det kan være vanskeligere å få til en fungerende båtforening. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 6.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2009 Havna "vår" har 25 plasser og er bygd på dugnad med fin bred flytebrygge, utstikkere på 6 og 9m ca 1/2m bred på begge sider av båtene. Depositum 10000,- og 2500,- pr år. strøm og vann, båtutsett+ tilgang til båtvogn (5 tonn) i tillegg har vi tilgang til verdens fineste skjærgård, og den er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hei, velkommen til forumet. Kor vil indra Hardangerfjord sei, eg bur der og er kjempeinteressert i båtplass. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Stordabu Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Kjekt å vite! Det er faktisk i heimkommunen din: Kvanndal. Takk for øvrige innspel om drift og prisar - dei vil sjølvsagt variere. Men stemmer det ikkje likevel at det ofte stor prisforskjell mellom å leige plass i privateigde/-drivne hamner og i hamner drivne av båtlag? Altså er det vanlegvis meir attraktivt med "båtlaghamer" for båteigarar. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 I Kvanndal ja, men då vett eg ca kor den blir. Kor mange og kor store plasser blir det da? Er vel interesse fra vossingane og ulvikingane og tenke eg. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
JanS/EIR Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Svoger'n og jeg laget vår egen havn (på egen grunn) for 4-5 år siden. Sprenging, mudring, molo, kai og flytebrygge med strømopplegg og lysmast kom på ca 60 K. To og en halv båtplass. Og myyye egeninnsats! Tror kanskje vi kom heldig ut av det. Men kostnadene vil sjølsagt variere veldig med de lokale forhold på plassen. Lykke til i alle fall! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
sodne Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Ta ein runde med båtimportører/selgere i området, disse kan være intresert i å være med å finansiere flyetbrygger viss dei f.eks får bruksrett de første årene Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
JGH Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Ja her har me jo enormt mange som selger båter i nærheten. Trur nok det at det må bli på privatmarkedet satsinga må fokuseres på. Er nok ikkje mer enn 3-4 stk i Granvin, men har iallefall 3-4 seilbåter i Ulvik, som jo er håplaust langt å seile fra om ein skal noken plass. Sjøl så vil eg spare 45 min for motor ved å ha plass i Kvanndal. Mange vossingar som har båten i Nordheimsund og Øystese vil kanskje flytte båten sin til Kvanndal for å ha båten tilgjengelig med 1t mindre kjøring. Håper dette blir noke av da me har alvorlig manko på båtplasser her inne i fjorden, samt at me ikkje har skikkelige forhold for båtturister. Mange som har vore innom i sommer, men går igjen fordi me ikkje har plasser. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.