Jump to content

Automatiske trimtabs/trimplan, fungerer det ?

Brodern

Recommended Posts

Som overskriften sier, vil disse automatiske ikke elektriske trimplanene fungere, eller er det mest tull slik at jeg bør kjøpe "vanlige" elektrisk/hydrauliske trimplan, noe jeg vet fungerer.

Trenger de kun for å ev rette opp båten sideveis. Har powertrim på motoren.

Skal brukes på en Nordkapp 17

Føkk deg...

Ja smart tabs var det :)

Kikka på de i dag i båtsjappa, men de hadde bare for motorer opp til 25hk. Ellers er det vel fare for at det hadde blitt med ei pakke ja.

Men hvis de funker så er det jo bare å bestille opp et sett da. :flag:

Føkk deg...

Nå var vel spørsmålet ditt om de ville rette opp båten sideveis? Det vil de ikke. Du får kun en ekstra powertrim.

Jo, eg mener at man kan rette opp båten sideveis med desse. Har ikkje sett dei i "real life", men har lest litt om dei og meiner at dei blir justert uavhengig av hverandre ved å stramme ei fjør. Men til gjengjeld så kan man ikkje justere desse under fart, så når man har lastet båten så må man på prøvetur for å kontrollere hvordan båten trimmer og deretter stoppe opp og justere trimflapsene, og man blir også då våt på hendene :crazy:

Du får kun en ekstra powertrim.

Ekstra powertrim? Den skjønte jeg ikke.

Slike trimplan gir deg raskere planing, lavere min. planingsfart, mere stabilitet i fart og det påstås en liten reduksjon i forbruk og litt høyere toppfart.

Hvis du har en båt som ligger litt til ene sia hele tiden kan Smarttabs justeres så de hjelper til med å rette opp båten. Du får imidlertid ikke muligheten til å justere i forhold til skjev lastfordeling/folk i båten.

Jeg hadde el-hydrauliske trimplan på min forrige båt men ærlig talt så ble de fleste båtturene så korte at jeg ikke gadd å sitte å styre med trimmingen, det ble til at de ble stående i en høvelig posisjon hele tia.

.

.

bmhe

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...