Jump to content

Telemarkskanalen, - tips, råd og erfaringer


Vierskjær

Recommended Posts

Har lenge drømt om en tur oppover i Telemarkskanalen (eller om det heter Bandak-, eller om det bare er en del av den?)

Det er sikker mange her på BP som har vært oppover, og jeg er på jakt etter tips, råd og erfaringer;

 

-Hvor langt er det til h.h.v. Notodden eller Dalen og hva bør man beregne i tidforbruk (jada, jada jeg skal kjøre sakte :smiley: )

- betaler man pr. sluse eller for hele ruten?

- tilgang til marinaer/ drivstoff underveis?

- er farvannet ryddig og greit, eller er det mye ulumskheter under vannflaten? (dårlig med sikt i ferskvann)

- bør det fendres ekstra godt i forhold til slusingen - andre tips her?

- gode/anbefalte ankrings-/fortøyningsplasser?

- øvrige fasiliteter eller attraksjoner man bør få med seg?

 

Er litt usikker på hvordan kartplotteren (G 525 S m/G2) fungerer oppover her, men det finnes sikkert sjøkart for ruten.

 

Øvrige tips taes mot med takk

Link to post
Share on other sites

Har lurt på å ta den turen. Men siden masten min stikker 14-15 meter opp og ikke under 12,8 må den av for en slik tur. Ser det er beskrevet mastekraner i nærområde. Noen som vet om en seilmaker eller lignende man kunne legge masten igjen oss og få overhalt f.eks rullesystemet i rullestorseilet litt mer grundig enn man kan gjøre selv? Mens man er i kanalen? Hadde jo i så fall vært to fluer i en smekk...

Link to post
Share on other sites

-Hvor langt er det til h.h.v. Notodden eller Dalen og hva bør man beregne i tidforbruk (jada, jada jeg skal kjøre sakte smiley.gif )

Fra start og opp til dalen bør du regne en overnatting.

 

- betaler man pr. sluse eller for hele ruten?

Om man skal hele turen er det billigst å betale for hele turen i 1. sluse eller på turistkontoret i Skien

 

- tilgang til marinaer/ drivstoff underveis?

I høysessongen er det tilgang på dette. Utenom sessongen er Esso Marina ved Kulltangenbrua i Porsgrunn siste stopp.

 

- er farvannet ryddig og greit, eller er det mye ulumskheter under vannflaten? (dårlig med sikt i ferskvann)

Ryddig og greit, godt staket opp, men krever sjøkart for kanalen (finnes ikke elektronisk)

 

- bør det fendres ekstra godt i forhold til slusingen - andre tips her?

Kommer ann på sessongen, men ha normalt med fendere og litt godt med tau.

 

- gode/anbefalte ankrings-/fortøyningsplasser?

Kommer godt frem av kartmappen for Telemarkskanalen som du ikke kan reise uten. VisitGrenland (Skien turistkontor) har også noen fine brosjyrer.

 

- øvrige fasiliteter eller attraksjoner man bør få med seg?

Se punkt over.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
Share on other sites

Skal prøve og svare på spørsmålet ditt så godt jeg kan. Når det gjelder tidsforbruket så er det helt klart opp til en og hver hvor lang tid en vil bruke men om vi tar for oss rute 1 som vi kan kalle strekningen Skien - Dalen så seiler Telemarksbåten denne strekningen på ca 11 timer hver vei men så har den fortrinn i slusene , og det er som regel dette som tar tid.

Anbefalt tid på ruta fra Telemarkskanalen er 5-7 dager tur / retur . Da har man god tid til og nyte naturen.

 

Når du på returen kommer ut av slusa i Ulefoss kan du legge turen innom Notodden , også en flott tur , anbefalt tid fra Ulefoss - Notodden ca 1 dag.

 

Når det gjelder betaling av slusa lønner det seg helt klart og betale for turen og ikke for hver sluse , mener prisen i fjord lå på 1500 - 1800 tur/retur.

 

Tillgang til marinaer er forholdsvis grei , du bunkrer ved Down Town i Porsgrunn , etter det finnes det marina med bunkers i Ulefoss mener også at det lar seg gjøre og bunkre i Kviteseid og Dalen.

På ruten mot Notodden kan du bunkre i Akkerhaugen og Notodden.

 

Farvannet er ryddig og greit og seile i sett bort i fra ved kraftige nedbørsmengder da kan elvene ta med seg mye rusk og rask langs elvekantene så da bør en holde skarp utkikk. Ellers er farvannet godt merket.

 

Når det gjelder fendring av båt i slusekammeret så anbefaler jeg at du tar med deg et par gode kulefendere utenom de vanlige fenderene du har ombord. Båten kan fort begynne og jage litt i kammeret , spesiellt hvis sluseoperatøren er litt for utålmodig og slipper opp for fort. Ellers er slusingen enkelt og greit det også.

 

Kartverket i plotteren din virker ikke i dette farvannet men som for Blindleia så får du også kjøpt spes kart for området. Kan kjøpes nærsagt over alt.

Der som for båtsportkartene generellt vil gode ankerplasser vere avmerket.

 

Telemarksreiser i Skien har helt sikkert laget et hefte over hva som er vært og få med seg på turen , forøvrig samme sted hvor du betaler for slusingen.

 

Da gjenstår det bare og ønske Dere god tur , nyt naturen den er virkelig storslått.

Link to post
Share on other sites

Sebaldus: Hvor får du 12,5m fra? Jeg seglet opp der i fjor sommer og min mast er 15m, det var høy vannføring og vi gikk til Notodden uten probl. Det var litt spenende da vi gikk under brua rett etter slusa i Skien. Hadde klar vekt (mann og kvinnskap) for å legge ut bommen, men det gikk fint og med god margin. I slusene bør dere fendre godt, det kommer en god del vann og stri strøm når portene åpner, ellers var det ingen problemer. Jeg fikk lov å ligge med motoren igang og kjøre imot strømmen og underlettet derved mannskapets (kvinnskapets) tauhåndtering. Det var visst ikke vanlig..... Sjømerkene er grønne og hvite!!! staker. i infoen dere får i turistinfoen står allt dere trenger å vite.

Papirkart fås kjøpt sammen med sluseavgiften på turistkontoret i Skien rett ovenfor slusa på høyre side. Bunkers samt fin brygge ved badeland i Akkerhaugen. Vi gikk opp på en litt lang dag (inklusive bunkring og is i Akkerhaugen samt to turer på vannski, wiretrekk som i skiheis, det må dere bare prøve) til Notodden. (5 knop). Litt spennende i strømmen i elva mellom Akkerhaugen og Heddalsvannet. (stor vannføring litt liten propell og dårlig rorvirkning).

Kjempefin tur ANBEFALES!!!!

 

sommer_2007__025.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det er klart, til Dalen hadde ikke jeg hatt sjangs. Det er vel en mastekran i Skien. Min seilmaker i Skien heter TEG seil. (forøvrig meget dyktig, trivelig og serviceinnstilt) Han holder til i et rødt trebygg på elvas høyre side like før du kommer til Skien (slik at du kan se Union fabrikker) Det ligger vanligvis noen skøyter der.

Link to post
Share on other sites

En kommer til Notodden med 16.25 mast, men jeg tror ikke særlig mye mer.

Jeg er nødt til å holde tett oppi bredden flere steder for å komme under høyspenten

og det er en kniveggtur mellom bånn og høy spenning..

 

Den delen av elva opp til heddalsvannet med mest strøm kalles for blodspreng, det var nok ikke lett å ro der før i tida..

Strømmen kan sette i 5-6 knop, det går an å gå tett i bredden mange steder om en har tunga rett i munnen, strømmen er gjerne svakere der.

Dybgående over bråfjorden skal nok ikke særlig over 2.6 før det kiler på kjølen. Setter en seg i gjørma sitter en gjerne godt :)

 

Norsjø er en perle om en tar seg litt tid, Munken har servering og gjestebrygge, Norsjø ferieland det samme.

Flott barnevenlig badeplass på begge sider av Kalvodden, endel tømmer på bunn så bruk tripline på ankeret, det gjelder forsåvidt i hele vassdraget.

I Heddalsvannet er de en fantastisk badeplass for barna, Kreta, ved utløpet av heddøla, lengst vest i vannet.

 

Om noen i båt skulle trenge hjelp til et eller annet på Notodden er det bare å sende en IM eller stikke bortom båten på kastebrygga, vessia,

jeg er som regel der om sommeren når jeg er hjemme.

Link to post
Share on other sites

Jeg var opp slusene i 1997. Hadde gledet meg veldig til denne turen. Et forferdelig vær gjorde turen til en veldig veldig dårlig opplevelse. Flere steder hvor kanalen var smal, opplevde vi kraftige regnbyger. Det regnet så mye at vi ikke kunne se hvor kanalen var. Selvfølgelig var det opphold innimellom, men totalintrykket var og ble negativt! Det ble ikke noe bedre, å høre fra andre båter nedover Sørlandet, som hadde strålende sol.

 

Så mitt råd er sjekk langtidsvarselet så du ikke kommer ut for det samme.

 

Har lyst til å ta Gjøta kanal en gang, men gressallergi setter vel en stopper for det.

Link to post
Share on other sites

Jeg var oppe i sommer, en kjempefin tur for en Bergenser på ville veier...

Dette med å ligge med motoren i gang anbefalles ikke da det er mye blader og skit i vannet som kan samle seg i kjølvannsfilteret.

Ett triks er å trekke fortøyningene gjennom pullertene som vender bort fra veggen. Enklere å holde igjen da. Det er også en fordel å slakke ut akter slik at baugen hviler inn mot veggen.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg og ta turen en gang til , synd dere var uheldig med været men det er nå bare en gang sånn at været kan ikke styres , selv ikke på sørlandet , men jeg anbefaler deg og ta turen en gang til så kansje du forandrer innstillingen din. Velkommen skal du nå være Vidar B

Link to post
Share on other sites

Den delen av elva opp til heddalsvannet med mest strøm kalles for blodspreng, det var nok ikke lett å ro der før i tida..

Strømmen kan sette i 5-6 knop, det går an å gå tett i bredden mange steder om en har tunga rett i munnen, strømmen er gjerne svakere der.

 

Er dette generelt liksom? Da kan fort snekkene slite litt...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke generellt, du kan forvente rundt 3 knop strøm til vanlig opp blodspreng og enkelte steder på bråfjorden, men det er ikke lange stubben det er snakk om. En nautisk mil eller så totalt kanskje.

 

I flommen hender det nok at saktegående båter får litt hjelp med slep, men ikke til vanlig. Snekker og mindre båter klarer seg greit da en gjerne har såpass lite dypgående at en kan holde seg på siden av de sterkeste strømområdene. Seilbåter og skøyter må fort regne litt ekstra tid opp gjennom.

 

Det er gjerne 100+ båter oppover i forbindelse med bluesfestivalen hvert år uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Det er gjerne 100+ båter oppover i forbindelse med bluesfestivalen hvert år uten problemer.

 

SamH, - hvordan er mulighetene for legge til kai, eller tilgang til båtplass i Notodden under bluesfestivalen, ikke alt for langt fra begivenhetene - håpløst ?

Link to post
Share on other sites

Notodden båtforening har båtplasser for alle som måtte komme. Vakthold, servering, brannvern osv.

Vanligvis er havneleie gratis for besøkende men i bluesen tas det betalt.

 

Det er masse folk, musikk, fest og moro ombord i båtene, på brygga, langs veien og ellers overallt.

Gangavstand til sentrum er 5-10 minutter, men festivalen som sådann strekker seg helt ned mot båthavna så du er i smørøyet. Absolutt å anbefale.

 

Bluesfestivalen har vel ikke fått programmet for neste år på plass enda.

Notodden motorbåtforening finner du her.

Link to post
Share on other sites

Fra nettsidene til kanalen...men dette gjaldt inn til Dalen...er bedre høyde til Notodden ser jeg nå. Men er vel helst Dalen jeg kunne tenke meg å gå til. :sailing:

 

Hei Sebaldus,

 

Begrensningen på 12,5m er ved Ulefoss sluser. Du kan jo ta skuta din til Ulefoss, og Victoria eller Henrik Ibsen videre derfra.

Vil tro det er ca 2km å gå fra ulefoss gjestehavn til slusene.

 

Norsjø blir sjelden over 20-21C så om du liker å bade i varmt vann, be noen kjøre deg (dere) til Tvara, et lite tjærn som er populær badeplass ca 4-5 km fra gjestehavna. Det er ikke barnevennlig der. Det varmeste jeg har målt der er 27C.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...