Jump to content

Telemarkskanalen, - tips, råd og erfaringer


Vierskjær

Recommended Posts

Norsjø blir sjelden over 20-21C så om du liker å bade i varmt vann, be noen kjøre deg (dere) til Tvara, et lite tjærn som er populær badeplass ca 4-5 km fra gjestehavna. Det er ikke barnevennlig der. Det varmeste jeg har målt der er 27C.

 

 

Det merket vi også sist vi gikk opp Telemarkskanalen. Dette var siste uka av juni og vannet i vassdraget var iskaldt, mye kaldere enn sjøtemperaturen. regner med vannet blir varmere uti juli/august?.

Ellers en fin tur bortsett fra at vi ikke gadd gå helt inn til Dalen. Langt strekk i relativt ensformig natur.....

Etter 20 min. snudde vi og returnerte til slusa.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Har nylig tatt turen opp Telemarkskanalen fra Skien til Dalen med vår Scand Atlantic. Vi reiste før sesongen begynte og da godværet var på sitt beste nå i siste halvdel av juni. Overnattet i Ulefoss, Lunde og Dalen. Vi var to par som reiste ifølge i hver vår båt.

Jeg har aldri i all min tid på sjøen ( ca. 40 år) opplevd maken til serviceinstillte mennesker som de som betjente slusene. Allerede fra første sluse følte man seg virkelig velkommen med hyggelig slusepersonell som ordnet alt hva angår slusing videre oppver. Det bare gikk en " tam-tam " som sørget for at alt var klart når vi kom fram til neste sluse enten det var samme personer som forrige sluse eller det var nye . Det eneste de ønsket å vite var beregnet ca. tidspunkt ved ankomst neste sluse. Dersom vi ikke visste nøyaktig når dette ville bli kunne vi bare ringe en stund i forveien eller avtale et tidspunkt. Vi opplevde kun et sted vi måtte vente på "Telemarken" i 10min ellers ingen venting verken på opp-eller nedoverturen. ( Riktignok var dette utenom sesongen så det var dog lite trafikk ). Men allikevel vil jeg rose slusebetjeningen opp i skyene for den innsatsen de gjorde for at vi ikke skulle å unødvendig ventetid. De løp som om det sto om livet selv i den varmen som var. Helt fantastisk hyggelige og positive. Smilte og pratet hele tiden. Her har sikkert mange mye å lære hva service angår. Tusen takk til dere sluserne. Halve godturen tilskrives dere.

Hva tips angår anbefaler jeg at man har stoooore kulefendere eller en planke til å ha over vanlige fendere under slusingen. Lunde og Dalen var to flotte steder og overnatte. På Dalen hotell serverte de utmerket mat. Vi spiste forskjellig middag med forrett og var alle svært fornøyde. Dalen hotell står i en særklasse når det gjelder arkitektur og bør absolutt sees enten med bil eller båt. Ingen problemer med 14 dager på turen. Mange flotte steder. Over de store sjøene ble det imidlertid endel transportetapper. Alle bør ha tatt denne turen engang. Om ikke lenger en til Lunde.

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

vi er to kompiser som skal opp i kanalen om 5 uker i ei lita snekke, og har kun en liten kjøleboks på 45 liter med oss, hvordan er det med butikker der en for kjøpt melk og brød (mat) oppover. eller må vi satse på kjedelig hermetikk. gleder oss veldig til turen.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til hva SamH nevner finner dere butikk på kaia både i både Porsgrunn og Skien. I Dalen er det fem minutter å gå. Ca fem minutter gangavstand til de andre også untatt Kviteseid som ligger rett ved kaia. På Norsjø Ferieland er det butikk på campingplassen. Jeg er ikke sikker, men det er mulig det er litt mat å finne på campingen på Kilen på Flåvann og i Lårdal også. Butikken i Fjågesund er desverre nedlagt. Den var en opplevelse i seg selv!

Uansett, dere har en annerledes og trivelig opplevelse forran dere. Ta turen med ro og nyt livet langs kantene innover vestvannene. Spør etter en planke før dere sluser opp Ulefoss. Det gjør slusinga mye enklere. Den er gratis og dere returnerer den på nedtur.

 

Mvh Sigurd ...som begynner å tusle innover i Telemark en tur om ei drøy uke.

Link to post
Share on other sites

Eit tips nordafor Kilen er å gå innom Kviteseid på veg oppover for å handle og fylle opp kjøleboksen, så gå oppover og overnatte/besøke campingen i Lårdal http://www.visitnorway.com/no/Product/?pid=91171 , http://laardal.no/om-lardal/overnatting/bandak-camping som kan by på ei kald øl med litt å bite i og koslege folk. I Lårdal er det desverre ikkje matbutikk, men då kan ein proviantere på Dalen med tanke på heimatt-turen.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...