Jump to content

Dynamo til marna 8-12hk R2 bensin

Mag

Recommended Posts

Du kan bruke hvilke som helst dynamo fra en bil. Kablingen blir forenkla om du bruker en med innebygget spenningsregulator. Utfordringen er å få laget en enkel og solid brakett. Reima kan legges direkte på svinghjulet uten reimspor. Turtallet på dynamoen bør normalt ikke overstige 10.000omdr/min. Montere større hjul på dynamoen om turtallet blir for høyt. Kjølevifta skal ha radielle eller bakoverbøyde vinger.

Jeg har faktisk litt erfaring med dette.

-Båt 1: FM 8-11 Hk med dynastart, ladet fryktelig dårlig selv om jeg bytta reimhjulet. prøvde med noe regulatortriks også, hjalp ingenting. Denne båten hadde ikke noe mulighet for sveivstart. Gikk med konstant klump i magen for om jeg hadde nok strøm til å få start.

-Båt 2: Marna 6-8 Hk kjøpt med påmontert bildynamo. Virket som heia. Starta på sveiva veldig greit så lenge magneten var i orden og forgasseren var rein. Spilte musikk og lå med lanterner i mange timer uten at motoren gikk. Gikk jeg tom for strøm spilte det ingen rolle. Et sveiv på motoren og jeg ladet med 14,4volt.

-Båt 3 sleipner 3-5 (eller noe slikt) Ble kjøpt uten noe elektrisk foruten magneten. Kjøpte bildynamo på hogga og monterte denne. Vanskelig med braketter og beslag men det mikka seg til. Ble like perfekt som båt nr 2

-Båt 4 volvo md 21B forsåvidt greit med strøm, men starteren røyk. På denne motoren hadde jeg nødsveiv til å starte med. Valgte faktisk å bruke denne i en hel sessong da jeg aldri trengte tenke på strømmen her heller.

Konklusjon. Dynastarter er sikkert greit hvis den kun skal lade et startbatteri, men har du noe mer forbruk lader den altfor lite. hvis ikke det plager deg og bruke sveiva ville jeg satset på en bildynamo.

Kan du eventuelt sette dynamoen på feil vei? Altså med reimskiva bakover?

Mag spør:

Men med en dynastarter må man ikke ha tenings panel og den slags også da? har også hørt att de ikke er så spreke når det gjelder og dra i gang motoren.

Om du lagar deg til med ein dynamo frå ein skrota bil, som det er foreslått her, so MÅ denne, for å virka, koblast opp med batteri og ladelys. Dermed krevst der og ein (tennings)brytar, berre for å slå av ladelyset når motoren står.

Og so dette med batteri. Det inneheld ein masse energi, so då må der sikringar til for å "temma" denne. Og so er du i gang.

Magne

Ein dynamo, med eller uten startfunksjon, som lignar på bildet i innlegg 7, er likestrømsmaskin. Ei slik maskin må gå med sin riktige dreierwtning, for å kunna gjera noko som helst.

Bildet som er lenka inn i http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=135725 viser ein vekselstrømsmaskin. Den lader like godt uansett dreieretning, men må gå den veien som pila på kjølevifta peikar, for å få nok luft gjennom, so den ikkje vert for varm. No kjenner ikkje eg denne Marnaen, men om den går slik at toppen av svinghjulet går mot bakbord, so er dynamoen på bildet rett. (Dei aller fleste motorar går den veien)

Magne

Hei.

Jeg har montert en slik dynamo som det er bilde av i innlegg 16 på min marna 8-12,den går riktig nok feil vei i forhold til kjølevifta, men ringte med en som driver med dynamoer i skien og han sa at det var ett fett hvilken vei vifta gikk,enten så suger vifta luft igjennom ellers så blåser den luft igjennom...jeg har ikke hatt noen problemer med lading og ladinga ligger konstant på 14.4 volt uansett turtall...jeg kjøpte den 100 amp dynamoen på biltema til ca 8-900 kr og den lader opp 2 stk 120ah batterier uten problemer...kan sikkert fikse ett koblings skjema vis du trenger dette også...

MVH

Hansi_

Må korrigere litt vranglære her.

Enten så suger vifta eller så så blåser den luft gjennom... Beklager, men dette er vranglære. Uansett dreieretning så tar en sentrifugalvifte luft inn i senter og slynger denne ut. Den vil derfor alltid suge luft gjennom generatoren. Er skovlene radielle vil den fungere like godt uansett dreieretning. Er skovlene bakoverrettet vil den fungere enda bedre med korrekt dreieretning og tilsvarende dårligere om dreieretningen snues.

Han der karen i Skien bør tydeligvis oppdatere sine kunnskaper på vifteteknikk.

hansi_ sa:

jeg kjøpte den 100 amp dynamoen på biltema til ca 8-900 kr og den lader opp 2 stk 120ah batterier uten problemer

Eg vil nok tru at den lader godt, ja. Men når den lader alt den kan, so bruker den opp nesten 1/4 av kreftene i motoren, so det går tydelig utover farten. Dog bruker den ikkje stort meir energi enn den gir frå seg til batteriet, so når det er fullt, so brukar ikkje dynamoen sers krefter i det heile. Eg vil likevel anbefala å sjå nøye etter kor liten dynamo ein kan klara seg med på ein so liten motor.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...