Mag Startet 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2009 Hei har en tresnekke med en marna 8-12hk R2 Bensin motor. og jeg har prøvd og finne en dynamo som kan passe dene motoren, så vis det er noen som vet om en dynamo som kan passe så si i fra. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Skal du ha en egen dynamo? Disse motorene har vel oftest dynastarter. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
TMe Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Du kan bruke hvilke som helst dynamo fra en bil. Kablingen blir forenkla om du bruker en med innebygget spenningsregulator. Utfordringen er å få laget en enkel og solid brakett. Reima kan legges direkte på svinghjulet uten reimspor. Turtallet på dynamoen bør normalt ikke overstige 10.000omdr/min. Montere større hjul på dynamoen om turtallet blir for høyt. Kjølevifta skal ha radielle eller bakoverbøyde vinger. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Velkommen til forumet forresten! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
JanS/EIR Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Ja- velkommen ombord, Mag! Kan noen opplyse om ladekapasitet på disse "dynastartere" ? Like mye som en ekstern dynamo? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Mag Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hei Takker for svarene. Men det som er, er att alle dynamoer jeg har sett går feil vei i forhold til motoren. men det finnes kansje bare dynamoer som går en vei. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 DENNE på maritim lader 11 amp. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mag Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Men med en dynastarter må man ikke ha tenings panel og den slags også da? har også hørt att de ikke er så spreke når det gjelder og dra i gang motoren. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Bruker du sveiva til daglig? Dynastarter er helmax, du trenger noen relere og en tenningsbryter. Du finner info på linken under. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1343...upkey=006003120 Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mag Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Ja bruker sveiva til daglig det er egentlig sjelden noe broblem det den pleier og starte på 2-3 sveiv. men det blir jo litt dyrere med dynastarter en med bare dynamo. men vis det ikke finnes bare dynamo til disse motorene så går det jo ann. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Jeg har faktisk litt erfaring med dette. -Båt 1: FM 8-11 Hk med dynastart, ladet fryktelig dårlig selv om jeg bytta reimhjulet. prøvde med noe regulatortriks også, hjalp ingenting. Denne båten hadde ikke noe mulighet for sveivstart. Gikk med konstant klump i magen for om jeg hadde nok strøm til å få start. -Båt 2: Marna 6-8 Hk kjøpt med påmontert bildynamo. Virket som heia. Starta på sveiva veldig greit så lenge magneten var i orden og forgasseren var rein. Spilte musikk og lå med lanterner i mange timer uten at motoren gikk. Gikk jeg tom for strøm spilte det ingen rolle. Et sveiv på motoren og jeg ladet med 14,4volt. -Båt 3 sleipner 3-5 (eller noe slikt) Ble kjøpt uten noe elektrisk foruten magneten. Kjøpte bildynamo på hogga og monterte denne. Vanskelig med braketter og beslag men det mikka seg til. Ble like perfekt som båt nr 2 -Båt 4 volvo md 21B forsåvidt greit med strøm, men starteren røyk. På denne motoren hadde jeg nødsveiv til å starte med. Valgte faktisk å bruke denne i en hel sessong da jeg aldri trengte tenke på strømmen her heller. Konklusjon. Dynastarter er sikkert greit hvis den kun skal lade et startbatteri, men har du noe mer forbruk lader den altfor lite. hvis ikke det plager deg og bruke sveiva ville jeg satset på en bildynamo. Kan du eventuelt sette dynamoen på feil vei? Altså med reimskiva bakover? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Mag spør: Men med en dynastarter må man ikke ha tenings panel og den slags også da? har også hørt att de ikke er så spreke når det gjelder og dra i gang motoren. Om du lagar deg til med ein dynamo frå ein skrota bil, som det er foreslått her, so MÅ denne, for å virka, koblast opp med batteri og ladelys. Dermed krevst der og ein (tennings)brytar, berre for å slå av ladelyset når motoren står. Og so dette med batteri. Det inneheld ein masse energi, so då må der sikringar til for å "temma" denne. Og so er du i gang. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mag Svart 8.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 hei takker igjen for gode svar. men er det noen som vett om det er dynamoer som går den andre vegen for det kan bli litt kronglete og sette reimskiva bakaover. det må jo gå ann så lenge det er dynamo i dynastarteren og den lader jo denn veien.? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 En dynamo med rette/radielle skovler på kjølevifta kan gå begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Mag Svart 8.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=135725 er det en sån type dynamo du mener? hadde nesten samme dynamo på i sommer og prøvde og kjøre den feil vei. det som skjedde da var att når motoren gikk så gikk voltmeteret opp men fikk ikke slukket ladelampa helt. men når jeg stoppa motoren og komm ned neste dag var batteriet helt tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Ein dynamo, med eller uten startfunksjon, som lignar på bildet i innlegg 7, er likestrømsmaskin. Ei slik maskin må gå med sin riktige dreierwtning, for å kunna gjera noko som helst. Bildet som er lenka inn i http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=135725 viser ein vekselstrømsmaskin. Den lader like godt uansett dreieretning, men må gå den veien som pila på kjølevifta peikar, for å få nok luft gjennom, so den ikkje vert for varm. No kjenner ikkje eg denne Marnaen, men om den går slik at toppen av svinghjulet går mot bakbord, so er dynamoen på bildet rett. (Dei aller fleste motorar går den veien) Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mag Svart 9.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 oki. skall dynamoen gå den veien pila går? for da går den dynamoen min rektig vei men den lada bedre andre veien, den tømte og bateriene når jeg kjørte den riktig veien rart . Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Dersom den tømte batteriet så er den enten feilkoblet eller defekt. En vekselstrømsgenerator lader like godt enten den går medurs eller moturs. Kun kjølevifta som bestemmer dreieretningen. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Hei. Jeg har montert en slik dynamo som det er bilde av i innlegg 16 på min marna 8-12,den går riktig nok feil vei i forhold til kjølevifta, men ringte med en som driver med dynamoer i skien og han sa at det var ett fett hvilken vei vifta gikk,enten så suger vifta luft igjennom ellers så blåser den luft igjennom...jeg har ikke hatt noen problemer med lading og ladinga ligger konstant på 14.4 volt uansett turtall...jeg kjøpte den 100 amp dynamoen på biltema til ca 8-900 kr og den lader opp 2 stk 120ah batterier uten problemer...kan sikkert fikse ett koblings skjema vis du trenger dette også... MVH Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Må korrigere litt vranglære her. Enten så suger vifta eller så så blåser den luft gjennom... Beklager, men dette er vranglære. Uansett dreieretning så tar en sentrifugalvifte luft inn i senter og slynger denne ut. Den vil derfor alltid suge luft gjennom generatoren. Er skovlene radielle vil den fungere like godt uansett dreieretning. Er skovlene bakoverrettet vil den fungere enda bedre med korrekt dreieretning og tilsvarende dårligere om dreieretningen snues. Han der karen i Skien bør tydeligvis oppdatere sine kunnskaper på vifteteknikk. Sitér dette innlegget Link to post
Mag Svart 9.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 okei du har vel ikke et bilde av det hansi eller mulighet til og ta ett? Sitér dette innlegget Link to post
Mag Svart 9.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Med radielle vifter mener du sånn somm er på biltema dynamoen da? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 hansi_ sa: jeg kjøpte den 100 amp dynamoen på biltema til ca 8-900 kr og den lader opp 2 stk 120ah batterier uten problemer Eg vil nok tru at den lader godt, ja. Men når den lader alt den kan, so bruker den opp nesten 1/4 av kreftene i motoren, so det går tydelig utover farten. Dog bruker den ikkje stort meir energi enn den gir frå seg til batteriet, so når det er fullt, so brukar ikkje dynamoen sers krefter i det heile. Eg vil likevel anbefala å sjå nøye etter kor liten dynamo ein kan klara seg med på ein so liten motor. Magne Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Biltemageneratoren har typisk bakoverbøyde skovler og kan kun gå en vei. Kjøres den andre veien vil den få dårlig kjøling, men vil likevel lade. Radielle skovler går rett ut (radiellt). Vifte med radielle skovler virker like godt ved begge dreieretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mag Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 er det noen som har et bilde av en dynamo med radielle skovler? kanskje jeg burte satse på en slik type dynamo siden den kan kjøres begge veier uten problemer. men den dynamoen som de har på biltema er det meninga den skall gå mot høyre eller venstre sett forfra sånn som bilde viser? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.