Jump to content

Montere nytt glass med gummipakning.

VRT

Recommended Posts

Hordan er prosedyren for å skifte ut et knust glass som er montert i gummipakning? Glasset er montert i styrehuset.

Er redd for å ødelegge glasset før jeg er ferdig. :sweat:

Pakningen er en slik type med hvit låsepakning som monteres inn i et spor til slutt.

Har aldri gjort dette, eller sett på at noen har skiftet pakning/glass og trenger derfor veiledning. :smiley:

Hvor er det mest hensiktsmessig å plassere skjøten i pakningen, og skal det brukes noen form for lim i skjøten?

Jeg er helt grønn når det gjelder dette og håper på gode råd.

For å montere nytt glass, bør du helst ha eit spesialverkty. Det finn du på Maritim, varenr. 2182.02, kostar 344,- kr. Du ser i alle høve korleis det ser ut. (prøvde å sette inn bilde, men fekk det ikkje til) Har du ny glasslist, må du kappe den litt lenger enn det kan synest nødvendig. Sjølve glasslista bør du lime i skjøyten, og skjøyten er det vanleg å ha nede. Set lista på skroget, og set glasset ned i lista, på den sida låselista skal vere. Bruk kroken til å dra listekanten suksesivt på glasset oppover på begge sider og til slutt oppe. Dytt glasset etter inn i sporet etter kvart som du går fram. Når eg har utført slikt arbeid har eg brukt å smørje bremseveske på kanten av glasset og inn i sporet på lista. Også på låseliste og sporet for denne. Lukke til!

218202.jpg218201.jpg

218200.jpg

Hei VRT

Små vindu kan være litt vanskelig. Store er egentlig ganske enkelt HVIS glasset er skåret til nøyaktig (og kanskje slipt/avrundet kant)

Lista må selvfølgelig passe både på skrogsiden og glassiden (For eks 9mm / 4mm)

Enden på lista skjæres så rett som du klarer. Start midt på øvre langside (mener jeg,da..) :smiley: sett lista i skrogsiden og press sammen

så godt du kan (i lengderetningen, spesielt i svingene..). Når du har kommet deg rundt, kapp lista med en-to cm overlapp,

og press skøyten sammen.

Smør glasskanten med Zalo, sett glasset i nedre langside av lista, vrikk og press litt og legg glasset inntil lista, sjekk at det passer sånn ca lengdeveis.

Bruk "kroken (den med trehåndtak) og trekk ut "leppa av gummilista over glasset; bare dra kroken langs glasset, glasset toler ganske mye hvis du ikke er alt for brutal i bevegelsene.

Start med låselista midt på nedre langside.. (mener jeg, da ..) :smiley:

Smør grøfta der låselista skal komme med Zalo (med pensel; dra frem og tilbake.., du kjenner godt hvor det er nok..) Tre låslista inn i det andre redskapet, vrikk på plass enden av låselista i sporet sitt og dra/vrikk fremover slik at lista ligger igjen i sporet. Litt priklete i starten men så er det bare å dra bortover...

Jeg vet ikke om alle ekspertene er enig men: Jeg har brukt svart Sika mellom skrog og list og transparent silikon mellom glass og list. Uten dette kan det lett bli noen utettheter.....

Jeg monterer alltid med skjøten på gummilista oppe og låselista nede. Limer ikke men presser i sammen skjøten med silicone grease mellom. Lett å få fra hverandre igjen og det blir aldri stående vann mot skjøten som når den monteres nede. Selve glasset er greit å sette inn uten spesialredskap. Forsiktig bruk av en skrutrekker gjør samme nytte.

For å få på plass låselista er redskapen grei. Lett å lage seg en kopi om du får lånt en original. Trykk gummien godt på plass mot ruta før du monterer låselista. Har aldri brukt bremsevæske, vet ikke om gummien tåler det. Jeg smører normalt sporene med litt matolje.

Fikk ikke inn glasset, holdt på i 3 timer uten å lykkes. :headbang:

Glasset er i størrelse 20 x 30 cm, så det er vel størrelsen på glasset som skaper problemer.

Hvor stor klaring skal det være mellom åpning og glasset (uten pakning)?

Noen som har et godt tips for å få glasset på plass?

Kan det være en ide å tre et snøre i sporet og så dra pakningen på plass?

Noen som har prøvd dette?

Vi satt alltid listen på glasset først. Så la vi et tynt og sterkt tau i gummilistens utside, altså i det sporet som skal på karosseriet eller i ditt tilfelle ; plasten. Tauet (eller fks 1,5 mm2 isolert kabel ? ) må gå helt rundt og akkurat krysse på toppen. Endene på kabelen kommer inn på innsiden, og en mann presser vinduet med pakningen på, mot åpningen. Mann nr. 2 er på innsiden og trekker jevnt i begge ender av tauet, og drar pådenne måten gummilistens indre lippe innom kanten på karosseriet. Med litt trening, går dette som skinnet på ottoen :smiley:

Bruk zalo, eller få litt glidemiddel av rørleggeren !

Det er sef. svært viktig at vinduet er så mye mindre som gummilistens tykkelse mellom glass og plast :yesnod:

Lykke til !

Det kan virke som om glasset er for stort, eller for tykt. Ta mål av åpningen i styrhuset,mål deretter mellom sporene på gummilisten.Trekk deretter fra dette +4 mm. Da smetter`n på plass skal du se. Det er veldig viktig at glasset passer. Når jeg får inn sånne jobber,dvs ofte(driver eget gl.m firma) tar jeg maler selv, da det skal så lite til at det blir feilmål. Måten med snor går desverre ikke med den typen list du har.

Gjør som følger: Sett list på plass, smør deretter m/ glideolje etc. Begynn bestandig nede i ene hjørmet. Dra gummileppa over glasset med kroken. Når du har tatt hele nedsiden,med hjørnene,ta tak i ruten øverst og trykk den ned i sporet. Ta så først ene siden og deretter andre siden og til slutt øverst. Når du har fått leppa over glasset rund baut,kan det hende du må banke pent på glasset så den legger seg riktig. Til slutt monterer du sprenglisten.

Hvis du skal ha i tettemiddel,ta i dette før sprenglisten.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Ta mål av åpningen i styrhuset,mål deretter mellom sporene på gummilisten.Trekk deretter fra dette +4 mm. Da smetter`n på plass skal du se.

Altså skal det være 2 mm klaring mellom glasset og pakningen?

Glasset er 31 cm den ene veien. Åpningen blir da 31,0+0,5+0,5+0,4 som gir en åpning i styrehuset på 32,4 cm.

Eller blir det 31,0+0,5+0,4 som gir åpning på 31,9 cm? (Jeg forutsetter da at bunnen i pakningen er 5 mm tykk)

Har nemelig en mistanke om at glasset er litt for stort. Er det mulig å slipe glasskanten med vinkelsliper?

Jeg mener det er 8-9mm mellom sporene på pakningen.Da snakker jeg om standard list,som jeg bruker.

Når det gjelder å slipe glasset,spørs det hvordan glass du har. Er det vanlig eller laminert går det greit,men er det herdet,går det ikke, men for all del. Ikke med vinkelsliper :nonod:

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

• 11 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...