mørebas21 Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 Jeg lurer litt på forholdet mellom utvendig og innvendig montasje. Tidligere hadde jeg giver montert med epoxy innvendig i ein Saga 27, dette fungerte greit. Har også prøvd med utvandig giver på ein Selco med utenbords motor, denne fungerte dårlig. Virket som det var for mye luftbobbler der giver var montert. "i hekken" Skal no i gang med Mørebas 21 med hekkaggregat å er usikker på montasjen. Tanken min er at det må bli mindre luftbobbler ved innvendig montasje kontra utvendig hekkmontasje. Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 mulligan, hvorfor blir det refleksjoner i epoksy, og ikke i hydraulikk olje. Avstand er avstand, ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2011 (redigert) Mnjo, forklarte meg kanskje dårlig. Refleksjoner oppstår når lyden forandrer hastighet. Lydhastigheten har grovt sett med tettheten på materialet å gjøre. Refleksjonen mellom vann og luft ligger på ca. 95%. Vann med forskjellige temperaturer eller forskjellig salinitet gir også en refleksjonen som til tider kan sees på loddet. Fester du svingeren med epoksy stiver du opp svingerflaten og loddets utgangseffekt dempes. Fester du med Sika vil Sikaen dempe utgangsignalet. Sikaflex blir i flere applikasjoner brukt til å dempe lyd. Monterer du i en liten tank, så har du full effekt men en god del reflekteres opp i svingerflaten igjen og så videre ned igjen. Videre så vil selve bunnen også settes i svingning og det blir en eneste graut som sendes ut. Overgangene mellom glass og polyester vil også gi refleksjoner. Og en masse annet. Ved montering inne i båten vil du heller ikke helt ha grep på hvor loddet peker. Du vil få brytning slik at dersom du monterer svingningen vertikalt vil lyden bøyes av utover når den går inn i bunnen og videre utover når den går ut av bunnen. Redigert 18.Februar.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bella Anca 2 Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Hei, ser dette er en gammel tråd. Har montert en giver i en boks som er fylt med matolje. Giveren er egentlig til hekkmontering. Plotter fra Raymarine. Fungerer generelt bra, men ofte så mister jeg bunnen? Grunnen til at jeg valgte boks med olje kontra å lime er for å få mest mulig rett vinkel. Limer jeg vil den peke utover til siden da seilbåten er rimelig spiss fremme. Båten, en Mikkel 30 har nok gankse tykt skrog. Kan dette være en årsak til at jeg mister bunnen? Evnt. erfaringer med annen olje? Å sette giveren i hekken har jeg prøvd før. Ikke heldig når man går mot land og loddet viser 3 meter og bauen tar i ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.