Jump to content

Sider på nettet om Alo 33?

gaute76

Recommended Posts

Hei !

Vil først få si at dette forumet ser veldig bra ut for en båtfant som meg. :smiley:

Kom over det med en tilfeldighet her om dagen, har av en eller annen grunn ikke oppdaget det før nå. :smiley:

Det jeg ville spørre var om det er noen av dere som vet om det finnes sider på nettet som omhandler Alo 33 (seilbåt) ??

Gaute

Hei Gaute

Da er jeg altså ikke alene her på forumet :smiley:

Jeg vet ikke om noen ALO33-sider på nettet. Hvis du gjør et søk, får du bare opp noen sider med de viktigste mål og data, ingen rene ALO33 sider.

For de som lurer på hvordan en Alo 33 ser ut:

Bilde

s/y Kornelia har ikke original rigg. Originalt har den bare ett sett med salinger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Nei, jeg vet dessverre ikke hvilket fabrikat det er. Jeg kjøpte de Hos Swang i Oslo for noen år siden. De er av typen som ikke kan slås inn, dvs de har tre "ben" som festes til masten. Engang i mellom har et fall festet seg rundt et av trinnene. Da er det jammen godt at vi har mastetrinn for å kunne klatre opp for å løse det av :smiley: :smiley: :drink:

hva er dine erfaringer med båten Lars_Herman ? Alo 33 er en kjent og for mange kjær norsk 70 talls båt; mon tro om ikke etpar kjente langturbåter har vært ALO33.

Vil du fortelle litt, evt. slenge på et bilde eller 3 til ? Det ligger en tilsalgs på Finn.no, den tror jeg er skikkelig fin. Ser sånn ut på de bildene jeg har i alla fall..

Suzuki

No boat needed..

fastnar fallen trots att du har en tunn lina spend mellom dem ?

Ja, jeg trodde det skulle hjelpe, men linen er alt for fleksibel. Hvis jeg f.eks skal heise seil og det er mye sjø, kan fallet huke seg på baksiden uten at jeg ser det. Når jeg så strammer opp fallet for å heise seil, søker fallet korteste vei mellom to punkter, og det er ofte mellom to trinn. Denne kraften klarer ikke den tynne lina å holde igjen. Det er ikke noe stort problem, men neste gang skal jeg heller trekke linen fram og tilbake mellom trinnene og vantet. Problemet da er at det blir mer komplisert å ta ned masta. Perfekt blir det nok aldri.

hva er dine erfaringer med båten Lars_Herman ? Alo 33 er en kjent og for mange kjær norsk 70 talls båt; mon tro om ikke etpar kjente langturbåter har vært ALO33.

Vil du fortelle litt, evt. slenge på et bilde eller 3 til ? Det ligger en tilsalgs på Finn.no, den tror jeg er skikkelig fin. Ser sånn ut på de bildene jeg har i alla fall..

Suzuki

Jeg var godt igang med å legge inn data i erfaringsdatabasen for en stund siden. Etter å ha finpusset teksten i en times tid, sa maskinen takk for seg, og alt jeg hadde skrevet forsvant :yesnod: Da forsvant litt av interessen også. Det kommer nok noe etterhvert, men ikke nå.

Kortversjonen av erfaringer er at den har fungert bra for to personer på to års karibiencruise. Det må nevnes at den er en god sjøbåt. Den går fint i sjøen, og det er lett å lage til to gode sjøkøyer. Kartbordet er stort, og tilgangen til motoren er eksepsjonelt god. Den står under den akterste delen av u-sofaen. Båten er bygd solid, ikke noe problem med grunnstøtinger der i gården. Ref. en annen tråd her på baatplassen. "They don't make them like they used to...". Det vi har savnet mest er nok en akterlugar. Da er det så mye greiere å ta med seg gjester på tur.

Den Alo 33 som står avertert på Finn.no i dag har en uvanlig innredningsløsning. Vanligvis vil et L-formet pantry være plassert til styrbord ved nedgangen. Dette har vi utvidet til et

u-formet pantry, ved at vi har lagt til en benk med innbygget stekeovn i akterkant delvis under cockpit. På babord side ved nedgangen er det kartbord, og aktenfor det en stikkøye. På babord side i salongen er det en god sjøkøye. Uunværlig for frivakten når man seiler kryss. Ut i borde til styrbord er det som regel en loskøye, men den har vi bygd om til bokhyller/kartlager.

Jeg har dårlig med beskrivende interiørbilder, men jeg skal se hva jeg finner. Fortiden ligger hun i Irland og rykker i fortøyningene. Skal over å hente henne hjem snart.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...