roaldbj Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Flott at det gikk greit å få ut ventilen. Ofte bruker man mer tid til å gruble på oppgaven enn å utføre den. Ser at du bor i Frogn. Jeg anbefaler at du bruker litt tid på å finne en kvalitetsmessig god bunnventil. Codan Moss Slangeservice i Moss (like ved ferjeleiet for Moss-Horten ferjene) har førsteklasses produkter for bruk i maritime miljøer. Der får du også god service. Her er litt informasjon for Codan; http://www.codan-gummi.no/innhold/hjem.php. Sitér dette innlegget Link to post
Djupevågen Svart 2.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Hei, igjen ! Var i dag hos Moss Slangeservice og kjøpte ny kuleventil. Det er rett som 'roaldbj' sier - her får man utmerket service og det man trenger på direkten. Bra kvalitet også - anbefales på det sterkeste ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Det som i tillegg er bra med Moss Slangeservice er at de har en god gammel dreiebenk på bakrommet og habile dreiere, slik at de ganske kjapt kan tilpasse forskjellige koblinger. Jeg fikk tilpasset 4 slike stengningskraner til dieselfiltrene mine hos dem på svært kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Henger meg på denne tråden der det åpenbart finnes masse spisskompetanse innen skroggjennomføringer. Jeg har denne i båten: Har det noe å si at den kranen ser ganske så grønn ut? Ser den på noet vis skummelt ut? Hva kan gå gale med en skroggjennomføring, og hvordan bør man følge med? Beklager at bildet er litt uskarpt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
index Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Grønnfargen trenger ikke være noe faresignal, det skyldes bare at den står i et fuktig miljø. Det som er farlig med gjennomføringer er at de tæres og vlir sprø, slik at de lett knekker. Med messing/bronse gjennomføringer ser du dette ved å skrape med en kniv, fil eller lignende, er gjennomføringen blitt helt eller delvis kobberfarget er det på høy tid å skifte den ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fanafjord Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 (redigert) Er dette en messingventil jeg har? (Beklager uvitenheten min...). Og så er det bare file litt på overflaten og ser etter kobberfargete områder? Redigert 3.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kjeles Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Skrapetesten for messing kan være misvisende fordi korrosjonen kan være kraftigere på innsiden enn på utsiden, særlig for septik-kraner. Dessuten kan slangestussen være fullstending råtten selv om kranen viser fin messingfarge. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Messingen kan være bra og se når du skraper på denne,men inni i godset kan den være rosa.Hvis usikker ta og bytt denne hvis du er usikker på alder.Som oftest grei skuring og skifte.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Sjøtunga Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hallo folkens! Jeg har flere eldre seteventiler med ratt som jeg planlegger å skifte ut med kuleventiler, og siden jeg ikke har gjort dette før, er jeg litt usikker på hvilke problemer som kan oppstå. Litt ukult å oppdage at det ikke ble tett etter at båten er sjøsatt... Er det sånn å forstå at det er standard prosedyre å bytte gjennomføringen sammen med ventilen? Er det vanligvis vanskelig å skru av ventilen uten at gjennomføringen følger med rundt? Kan det være et problem at gjennomføringen følger med rundt når man skrur på ventilen? Annet å tenke på? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
index Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Skift alt når du først holder på! Gamle gjennomføringer er ikke noe å samle på! Og sluseventiler er faktisk et bedre alternativ enn kuleventiler, men de er mer tungvinte å håndtere. Så de fleste velger kuleventiler... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Link til hullsag og bor som det er henvist til over?. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Ok, da bytter jeg gjennomføringene i samme slengen. Det høres fornuftig ut. Ang. kuleventiler: Når man har ørten ventiler som skal stenges hver gang man setter seil, så har det en viss verdi at man slipper å være redd for å pådra seg senebetennelse i løpet av prosessen Hva slags gjengetetning bruker dere? Hamp er nevnt ovenfor. Fungerer gjengetape (teflon) greit også? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hullsagen det siktes til går jeg ut fra er sånne som f eks dette settet: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=56359112 Biltema har også lignende sett, samt de fleste litt seriøse verktøysjapper. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
index Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Jeg bruker hamp. Gjengetape egner seg dårlig, særlig i tilfeller der man må kunne justere stillingen etter montering. Der er hampen mye greiere. Jeg har brukt både Permatex og den nye grå (husker ikke navnet nå) på hampen. Fungerer greit begge deler. Ellers kan jeg være enig i at kuleventilene er greiere å åpne og lukke ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 ...............og den nye grå (husker ikke navnet nå) på hampen. Fungerer greit begge deler. Unipack ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Er Loctite greit og bruke? Eller må det hamp til dette formålet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Unipack ? Det var det ja! Er Loctite greit og bruke? Sikkert. Har ikke prøvd, men det skal være bra saker etter hva jeg har hørt! Det som er litt greit med hampen er at om det skulle lekke ørlite etter montering, "trutner" den når det kommer vann til slik at det likevel blir tett. Ingen dum egenskap... Redigert 8.Mars.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
4play Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Loctite 577, gjengetettning. Husk å rengjør gjengene med bremserens eller tynner først. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Godt og høre, jeg har nemlig handlet Locktite 577 Har tenkt og bruke det på sjøvanns filteret. Redigert 8.Mars.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Jeg bruker Locktite 577 og Unipak med hamp om en annen. Jeg skulle likevel ønske at noen kunne si noe mer om fordeler og ulemper ved disse produktene. Jeg synes at jeg har litt mer fleksibilitet med Unipak - men dette er synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Har du forsøkt loctite sin gjengetråd Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Ja, jeg bruker ofte gjengetråden på mindre diametre, men ved de store skroggjennomføringene foretrekker jeg hamp og unipak - av en eller annen rar grunn.... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Hva er vanlig levetid på skroggjennomføringer i messing? 5 år? 10 år? 20 år? mer? Hva med syrefast? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Camor Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Når du bruker Loctite 577, 542 etc. må du skru helt i bunn. Da blir det den retningen det blir. Bruk aktivator for bedre resultat. Med hamp kan du skru en 1/4 turn tilbake uten problemer. Eller du kan ta det opp igjen og legge på mer hamp hvis du må enda mer tilbake. Legg hampen på samme vei som du skal skru og begynn innerst på gjenge og legg utover. Da biter den seg fast i gjengene. Ikke legg på for mye. Da risikerer du at det ikke blir liggende hamp i mellom. Sammen med vann bruker jeg bare hamp. Og sammen med Unipak er du garantert at det blir tett. Gjengetape er i utgangspunktet beregnet på væske som blir varm slik at gjengetapen smelter inn i gjengen. Kan også brukes på luft og provisorisk opplegg. Må ikke skrus tilbake. Da lekker det. Og til dere som røyker : Vask hendene før dere tar i røyk. Det vil være noe teflon på hendene deres. Og det blir blåsyregass når det brenner MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Vask hendene før dere tar i røyk. Det vil være noe teflon på hendene deres. Og det blir blåsyregass når det brenner Helt enig med deg å passe godt på røkerene, dem lever så kort... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.