Jump to content

Fastlåst kuleventil for pumpetoalett

Djupevågen

Recommended Posts

Flott at det gikk greit å få ut ventilen.

Ofte bruker man mer tid til å gruble på oppgaven enn å utføre den.

Ser at du bor i Frogn. Jeg anbefaler at du bruker litt tid på å finne en kvalitetsmessig god bunnventil. Codan Moss Slangeservice i Moss (like ved ferjeleiet for Moss-Horten ferjene) har førsteklasses produkter for bruk i maritime miljøer. Der får du også god service. Her er litt informasjon for Codan; http://www.codan-gummi.no/innhold/hjem.php.

• 1 måned senere...

Henger meg på denne tråden der det åpenbart finnes masse spisskompetanse innen skroggjennomføringer.

Jeg har denne i båten:

img_3521.jpg

Har det noe å si at den kranen ser ganske så grønn ut? Ser den på noet vis skummelt ut? Hva kan gå gale med en skroggjennomføring, og hvordan bør man følge med? Beklager at bildet er litt uskarpt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Grønnfargen trenger ikke være noe faresignal, det skyldes bare at den står i et fuktig miljø. Det som er farlig med gjennomføringer er at de tæres og vlir sprø, slik at de lett knekker. Med messing/bronse gjennomføringer ser du dette ved å skrape med en kniv, fil eller lignende, er gjennomføringen blitt helt eller delvis kobberfarget er det på høy tid å skifte den ut!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er dette en messingventil jeg har? (Beklager uvitenheten min...). Og så er det bare file litt på overflaten og ser etter kobberfargete områder?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Hallo folkens!

Jeg har flere eldre seteventiler med ratt som jeg planlegger å skifte ut med kuleventiler, og siden jeg ikke har gjort dette før, er jeg litt usikker på hvilke problemer som kan oppstå. Litt ukult å oppdage at det ikke ble tett etter at båten er sjøsatt... :diving::headbang:

Er det sånn å forstå at det er standard prosedyre å bytte gjennomføringen sammen med ventilen?

Er det vanligvis vanskelig å skru av ventilen uten at gjennomføringen følger med rundt?

Kan det være et problem at gjennomføringen følger med rundt når man skrur ventilen?

Annet å tenke på?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Skift alt når du først holder på! Gamle gjennomføringer er ikke noe å samle på! Og sluseventiler er faktisk et bedre alternativ enn kuleventiler, men de er mer tungvinte å håndtere. Så de fleste velger kuleventiler...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, da bytter jeg gjennomføringene i samme slengen. Det høres fornuftig ut.

Ang. kuleventiler:

Når man har ørten ventiler som skal stenges hver gang man setter seil, så har det en viss verdi at man slipper å være redd for å pådra seg senebetennelse i løpet av prosessen :cool:

Hva slags gjengetetning bruker dere? Hamp er nevnt ovenfor. Fungerer gjengetape (teflon) greit også?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg bruker hamp. Gjengetape egner seg dårlig, særlig i tilfeller der man må kunne justere stillingen etter montering. Der er hampen mye greiere. Jeg har brukt både Permatex og den nye grå (husker ikke navnet nå) på hampen. Fungerer greit begge deler.

Ellers kan jeg være enig i at kuleventilene er greiere å åpne og lukke ja.

Unipack ?

Det var det ja!

Er Loctite greit og bruke?

Sikkert. Har ikke prøvd, men det skal være bra saker etter hva jeg har hørt!

Det som er litt greit med hampen er at om det skulle lekke ørlite etter montering, "trutner" den når det kommer vann til slik at det likevel blir tett. Ingen dum egenskap...

Redigert av index (see edit history)

Hva er vanlig levetid på skroggjennomføringer i messing? 5 år? 10 år? 20 år? mer? Hva med syrefast?

Når du bruker Loctite 577, 542 etc. må du skru helt i bunn. Da blir det den retningen det blir. Bruk aktivator for bedre resultat.

Med hamp kan du skru en 1/4 turn tilbake uten problemer. Eller du kan ta det opp igjen og legge på mer hamp hvis du må enda mer tilbake. Legg hampen på samme vei som du skal skru og begynn innerst på gjenge og legg utover. Da biter den seg fast i gjengene. Ikke legg på for mye. Da risikerer du at det ikke blir liggende hamp i mellom. Sammen med vann bruker jeg bare hamp. Og sammen med Unipak er du garantert at det blir tett.

Gjengetape er i utgangspunktet beregnet på væske som blir varm slik at gjengetapen smelter inn i gjengen. Kan også brukes på luft og provisorisk opplegg. Må ikke skrus tilbake. Da lekker det. Og til dere som røyker : Vask hendene før dere tar i røyk. Det vil være noe teflon på hendene deres. Og det blir blåsyregass når det brenner :nonod:

MVH

Morten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...