jorhei Startet 5.Mai.2004 Del på Facebook Startet 5.Mai.2004 Hei alle båtvenner! Tenkte jeg bare skulle høre på andres meninger angående det å bruke båten. Jeg synes nemlig at altfor mange båter, spesielt de større båtene, ligger godt fortøyd på plassen sin hver gang jeg er nede i havna. Mens derimot de aller fleste av de mindre båtene brukes flittig hele båtsesongen. Jeg lurer på om dette bare er en tilfeldighet, eller er det slik at folk med de større båtene faktisk bare har båt for å ha det og ikke bruke den? (er klar over at de selvfølgelig ikke gjelder alle) Hvorfor er det slik i så fall(har vi for mye penger)? I denne sammenheng lurer jeg også på hvor ofte du bruker din båt i løpet av sesongen? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Guest Sparky Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Har observert en STOR FIN seilbåt som stort sett ligger pal ved kaia i Kambo. Ellers blir det 2-4 ukers tur i sommerferien iblandet noen helgutflukter. mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Har også merket meg dette. Ser ut til at bruksverdien er omvendt proporsjonal med båtprisen. I "min" båthavn er der noen hederlige unntak: Enkelte båter i 33-45 fots klassen er på tur nesten hver eneste helg i sommerhalvåret, uansett vær, men det er likevel tydelig at småbåtene blir mest brukt. Selv bruker jeg båten 2-4 uker i ferien og hver 2-3 helg ellers om sommeren dersom det ikke kolliderer med andre aktiviteter. Har 3 hytter som jeg kan disponere mer eller mindre fritt, så det blir ofte at vi tar en eller to uker på en eller annen hytte og dagsturer derfra med båten, men som regel har vi i alle fall en uke på ren båttur og unntaksvis opptil 4 sammenhengende uker i båten. Om vinteren blir det jevnlig dagsturer, både fisketurer og gjerne en kaffitår blandt holmer og skjær. De aller fineste båtminnene fra langt tilbake har vært om vinteren, stille krystallklart vær i minusgrader setter seg lett fast i minnet......... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
HaJ Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Er også av samme oppfatning. Men som SveinHa sier: det finnes hederlige unntak. Er det mere "pes" å ta en tur med en stor båt enn en liten? Eller har du fjernet deg mer fra det våte element jo høyere du sitter?? Vi bruker båten hyppig, men 24 fot er vel å regne for en relativt beskjeden båtstørrelse. Kanskje de riktig store båtene er så dyr å eie at innehaverne ikke har råd til diesel (eller motor..) Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Trond M. Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Jeg får abstinens hvis jeg ikke er på sjøen en tur hver helg. I vinterhalvåret er været av og til til hinder for det, men da er det alltids noe vedlikehold å fordrive abstinensene med. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Kanskje er det slik at båtgleden er omvendt proposjonal med båtstørrelsen? Ihvertfall har jeg fått meg forelagt den påstanden når jeg har antydet symptomer på 3 fots syken. Ellers er det jo rart, for jeg føler meg relativt væravhengig i min 18 fots båt for å legge ut på langfart, mens en større båt vel gir trygg og komfortabel ferd i allslags vær?? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Brum Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Har alltid prøvd å bruke båten hver dag det er fint vær. Og sånn har det alltid vært, uansett størrelse på båtene mine. Trikset tror jeg er å ha mest mulig liggende i båten av ting du trenger for en rask tur på sjøen, og ikke bli fanget i heimen på vei ut! Sitér dette innlegget Link to post
Stubben Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Bruker båten hver dag fra mars til oktober hvis været tillater det. I ukedagene blir det et par tre timer men i helgene overnatting fra fredag til søndag. Hvis ikke været er bra, hender det ofte at vi bare ligger i havna hele dagen. Nå er hverken 'hu mor' eller jeg avhengig av noen klokke for å komme oss på jobb. Den perioden er over, så det hjelper jo. Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
Lars H. Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hei. Er på helgeturer 2 av 3 helger i hele perioden fra påske og ut oktober. Litt dårligere i juli, og så er det 4 ukers båtferie i august. Kveldsturer blir det ikke da jeg har 7 mil å kjøre hver vei til havnen. Hvorfor andre omtrent ikke bruker båten får være deres sak, bedre plass til meg i havnene. "I couldn't care less!" Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Siste sesong ble det 64 overnattinger pluss dags/kveldsturer. Båthavna ligger bare 2 min. kjøring hjemmefra så det er enkelt og raskt å stikke til sjøss hvis været feks. plutselig skulle bedre seg. Ellers har jeg andre erfaringer fra vår båthavn. Småbåtene synes å ligge inne i større grad enn de større. Kan ha med været å gjøre selvfølgelig. Det kan være lite koselig utpå i en 20 foter når det blåser på litt. Har ført logg de siste 8 årene og etter hvert som vi har byttet til større båt har også bruksfrekvensen gått opp. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KOB Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hannah I: Nidelv 750, 25 fot, 50-60t pr. sesong Hannah II: Windy 32 Scirocco, 32 fot, 110-120t pr. sesong Hannan III: Windy 37 Grand Mistral, 37 fot, enda flere timer pr. sesong??? Større båt har gitt oss større aksjonsradius og flere muligheter, ergo blir båten mer brukt. Jeg ser maaaange båter rundt omrking i båthavnene som tilsynelatende blir lite brukt. Har ikke lagt merke til at store båter er spesielt utsatt for dette syndromet. Men store båter blir jo mer lagt merke til. Kanskje særlig hvis de ligger i havn og solen skinner Vi sees på sjøen (men først etter St. Hans, dessverre) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Pjolter Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Hos oss er det mer familie ting som gjør om båten blir bruk mye eller lite. Familien med store barn = mye båtbruk Familie med veldig små barn = Mindre båtbruk Famile med barn som helt vil hoppe over rekka = Enda mindre båtbruk Men har ellers sett det samme som dere påpeker. Store båter som nesten aldri blir brukt. Og seilbåter som bare blir brukt når det ikke er vind.... Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
bliss X Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 - 2 -3 helgeturer - En del dagsturer/etterimddagsturer/fisketurer - Ca 4 ukers sommerferie Ellers brukes båten en del som hytte, dvs at vi er ombord uten å forlate havna. Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Vi kunne gjerne ha kalt båten for ”Kairo” da båten vår ligger svært mye til brygga. Vi har en fortreffelig bryggelokalitet og bruker båten som hytte. Vi tar like gjerne en sykkeltur til restaurantbrygga i nærheten som å legge fra kai. Men: Båten blir brukt! F.eks har vi hatt 11 overnattingsdøgn i båten siden starten av april, men bare 3,5 t på motor. Hva er gæernt med dette da folkens? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 først hadde vi 14 fots skjærgårdsjeep / gummibåt Måtte planlegge turer mht. vær osv. Brukte den vel ca 10 ggr på en sommer. Så fikk vi 21 fot seilbåt, Denne ble MYE brukt 8-10 helgeturer, 20-30 dags / ettermiddagsturer, samt endel "bryggeturer" som Lasse nevner ( for vedlikehold osv ) Så shoppa vi 30 foter. I fjor ble det bare 5-6-7 ettermiddagsturer, 2-3 helgeturer samt sommerferie da på 4 uker. Håper å få til mer bruk i sommer. 6 uker sommertur ( i tillegg til ferie ) er planlagt. Dette forutsetter at matrosen trives ombord da.. Og Pjolter ? Invester i redningsline til matrosen, samt jack-stays a-la seilbåtmodell. Holder selv den ivrigste matros ombord.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Baltic Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Vi har ingen oversikt over vår båtbruk, men vi bruker båten både til kvelds/ettermiddagsturer og helgeturer. Nå med nybåten håper jeg at det blir flere lengre turer. Men vi må få erfaring og ta hensyn til guttene våre. Herrrlig med ny båt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Vi gidder ikke bry oss om hvor mye naboen bruker sin båt vel? Men svar på spørsmål: Båten kostet ille mye. Brukes 50 - 60 netter og 20 ettermiddager. Forstår derfor ikke "påstanden" om at bruk er omvendt proposjonal med pris. God sommer og passelig vind ønskes alle! Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 I fjor hadde jeg en 18 fots snekke, denne ble brukt ca 3 til 4 dager hver uke i perioden 14 juni til 30 august, etter dette sank bruken ganske mye. Litt for liten til overnattingstur for meg og mine 2 matroser, men vi brukte en del telt. Regner med at antall overnattinger vil øke, dette selv om en 22 foter ikke gir den største plassen å boltre seg i. Men bare dette med å ha do, og en enklere mulighet til å få vasket seg og laget mat øker denne muligheten. Vet at jeg kommer til å bruke båten mye.... Blir spennende å se hvor mye.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 M/Y Ellen Marie har nå 579 gangtimer fordelt på to motorer og tre drev siden levering i januar 2002. Hva andre gjør er fullstendig uinteressant. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Tine IV Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Kjøpte båten sist høst i september og har passert 200 timer ,trur jeg har har ca 6-7 døgn hjemme siden onsdag før påske .Så våres båt blir brukt . Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
bjoris Svart 5.Mai.2004 Del på Facebook Svart 5.Mai.2004 Vi bruker båten mye, men jeg ser at tiden strekker mindre og mindre til. Tror nok jeg brukte båten enda mer før, men det er rett og slett fordi jeg da ikke hadde barne og familie å forholde meg til. Dette avgjør nok mer enn størrelsen på båten, kanskje det er de typiske "familiebåtene" som ligger mest i havn? De som må følge på fotball-trening osv osv... Tror nok mange ønsker å bruke båten mer enn de klarer å få til... Det er ikke bare manglende interesse Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.