Jump to content

Hvordan montere motor og drev i båt selv

KaRsK

Recommended Posts

Hei , som tittel sier : hvordan montere motor i båt selv ..

- gjelder motor med drev og det jeg primært ønsker å vite er hvordan man finner ut hvor høye fremre motor fester må være.. (før man monterer motoren ) ser for meg å måle ut ifra drevet på en måte .. men vet ikke hvordan dette gjøres ..

- Noen som har linker eller annen info ?

Tenker meg at løsningen blir som følger: Monter drev/transom slik at kavitasjonsplaten passer med undervannskroget. Da heiser du motor på plass og tester om aksling passer med motor. Merker av for fremre motorlabber og fester brakkettene for disse slik at du har justeringsmuligheter, horisontalt og verktikalt...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

fant litt info der ja , takk ..

880- hadde håpet jeg slapp å teste med motor først.. er også litt usikker på hvordan jeg skal finne ut om motor står korrekt i forhold til drev .. ser for meg at det kan passe selv om motor står f.eks litt for høyt fremme eller bare litt skjevt til en av sidene..

stod ikke noe serlig om det i bruksanvisningen som linken over fører til.. ( motor m drev.)

kanskje lage til en slags mal av stålstenger som monteres/holdes intill drev/skjold slik at man får rett vinkel .. ( håper dere forsto den hehe )

Det er slik at når transom er montert er det denne som bestemmer montering av fremre motorlabber. Motor viler på transom og du må justere fremre fester etter dettte. Det er her du justerer om akslingen går rett inn i motor..

jeg forstår , takk ..

Har mål på motoren og vet derfor høyden fra aksling og ned til motor labber

var derfor jeg tenkte at jeg kunne måle meg ut fra senter transom og finne ut nøyaktig

hvor høyt festene må være fremme. uten å løfte motoren oppi først..

må da være lettere å få klargjort dette først .. slik at man bare løfter motoren inn

og oppå allerede monterte motorfester/labber

Tanken er ikke dum, men sørg for at du har justeringsmuligheter på labbene, opp/ned og sideveis.

En forholdsvis liten skjevhet ved aksling kan gi store utslag ved fremre fester.

Hadde vært ok å vite hvilke motor og drev det gjelder. Kanskje et bilde av motorrom... Jeg monterte Mercruiser dieselmotor der det tidligere hadde stått en bensinmotor, så jeg måtte flytte frem motorfestene. Jeg brukte målet mellom bakre og fremre motorfeste på begge motorene og regnet ut forskjellen. Så flyttet jeg frem motorfeste tilsvarende. Traff ganske nøyaktig. :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

hvis dette blir aktuellt så er motoren som skal monteres en cmd 350 hk med bravo3xr drev

har i dag en 41 vp motor og vet ikke hvordan motorfestene er i forhold på disse motorene.

det er egentlig det jeg ønsker å vite.. kan jo være at cmd har festene lengre ned enn 41 `n

og da blir det straks mye arbeid og hastverk i og med at motoren er løftet oppi båten, og kranbil står og venter ... :crazy:

noen her som har gått fra en 41 maskin til cmd som vet kanskje ? eventuellt en annen volvo

Hei, jeg har byttet fra en VP bensin til Mercruiser med Alpha drev.

Jeg brukte tegningene som jeg fant på mercruiser sitt nettsted som støtte for arbeidet med å endre motorfestene. Jeg var litt usikker på hvor langt frem jeg kom så jeg støpte to nye fester på langs mens jeg passet på at det var god klaring for maskinen i mellom festene.

Her er link til nettsted som inneholder alle tegninger og manualer og slikt: http://www.brunswickmarineemea.com/download/main?type=corp

Noen timer med målebånd, tusj og kaffe så hadde jeg en plan på hvordan det måtte gjøres og alt gikk etter planen den dagen kranbilen kom og motoren ble løftet inn.

Jeg brukte også en slik adapterplate for å slippe å støpe igjen hekken. Med denne platen følgte det med en genial tegning som hadde indikasjoner for hvor volvoboltene sto. Jeg lagte hull for boltene i tegningen og tredde denne på hekken og hadde umiddelbart på plass hvordan denne platen skulle monteres mtp bolthull, hvor det måtte kuttes litt ekstra.

Det er nok heller ikke problem å montere på plass transom først som foreslått her tidligere og så har du gode punkter å måle ut ifra. Motoren henger på to kroker på selve transom og sideveis bevegelse er ikke et tema. Motorfestene på min motor kunne i tillegg justeres både i lengde og bredde :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...