Delfin 19 Startet 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2009 Hei Noen som vet om det ligger en tråd her i forumet ang. Sabb og oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Du må skrue av dekselet der peilepinnen står og pumpe ut oljen,det gjore i allefall eg når eg skifta olje.. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Delfin 19 Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Vi har en egen olje propp på vår motor for å tappe oljen. Midt på dekslet som du snakker om. Men jeg er mest spent på dette med olje filter \ papp som skal være innni veivhuset, det er også snakk om en magnet som må renses. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Hei, ta og gå inn å se på dokumentarkivet under motor se om du finner noe der.. Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Hei Har sjekke der inne. Finner bare bruksanvisningen, men det er så mangen som legger ut tråder der de gjør forskjellig arbeid på båt og motor. håpet kanskje at noe hadde gjort dette med en sabb motor Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Hei, mener det er en papirstrimmel som smøres inn med fett,og den magneten skal sitte ibunn i veivhuset under den luka der tappepluggen sitter. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Oljen (varm motor) suges ut med oljesuger og ny påfylles i korrekt mengde. Verre er det ikke. Skal du være litt mer avansert kan du skru av veivhusluka og rengjøre i sumpen for slam med solar/parafin/wh.spirit. Tørke opp med LOFRIE filler. Rengjøre magneten. Pirke ut papiret i den ene veivskinka.Klippe til et nytt papir og legge inn igjen. Montere veivhusluka med ny pakning og fylle på ny "feitulje" i korrekt mengde. Papiret i veivskinka fungerer som et sentrifugalfilter og drit i oljen legger seg på dette. Moderne olje lager lite slam i veivhuset så denne operasjonen behøver du ikke gjøre ved hvert skift. Ellers finner du en vedlikeholdsmanual under dokumentarkivet. Overnevnte med papir i veivskinka gjelder kun 1syl. type G. Øvrige Sabber har oljefilter som på en bil. Sitér dette innlegget Link to post
EivindT Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Hvis du ser den tynne slangen som er tedd inn på den 90graders "hendelen" under dieselfilteret,den tar du av og legger den oppi en pøs. så starter du motoren og vrir på den hendelen,da stenger du veivhusventilasjonen og motoren pumper ut oljen selv. Det er også et filtstykke som er skrudd fast på motvektene inne i veivhuset som fungerer som oljefilter,dette trenger du ikke gjøre rent så ofte. For å rengjøre dette må du ta av veivluken. Har hatt 10 sabb i 16 år og ha overhalt noen slike motorer. Du kan også løsne dekselet oppå koplingen pg suge ut oljen,det skal være en halv liter her. Et lite tips er å ha syntetisk olje på denne motoren,da forsvinner røyken og den er mye lettere å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Kan du bruke syntetisk olje?? Er ikkje den for glatt? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.