Jump to content

Erfaringer/kjennskap til Vortechmotorer (5,7l)


Bergen dørk

Recommended Posts

Dette kan jo være en som har satt inn en "ny" bilmotor i båten. Så satt på forgasser siden innsprøytningsystemet ikke passer til båtbruk uten videre.

 

Da må du være beredt på å få en motor som liker drivstoff, mye drivstoff....

Kammen vil være feil og det er få som kan stille inn forgasser riktig. Du skal igjenom en del dysebytte før du er i mål.

 

Hilsen Nils :smiley:

Link to post

Nå skal jeg være litt forsiktig med påstander, men har hørt at innsprøytningsmotoren er 15-20% gjerrigere.....

 

Skulle vel i dette tilfellet tilsi ca 1,7 liter per n.mil med samme effektuttak

 

Har erfaring med 5 liter forgassermotor fra mercruiser (220hk), denne hadde forbruk på 60-65 liter/timen ved full gass (målt med instrument), samt 7,4 literen av samme fabrikant (330hk) denne brukte 90-95 liter/timen ved full gass (målt med samme type instrument)

Link to post

Vortech kommer også med forgasser. Jeg hadde en 5.7L med elektronisk tenning og forgasser.

Kjøpte den ny av Hansen Racing i Stockholm. Den hadde bl.a rullekam og syrefast pakning. Den var lagd for båt.

 

Effektuttaket var 325 hk ifølge bremsepapirer og den brukte rundt 22 liter/timen v/ 20-25 knop i en Sea Ray 230 Overnighter som hadde en tørrvekt

på 1950 kg.

 

Glimrende motor! Med en slik lydopplevelse hadde hvertfall ikke jeg problemer med at den brukte litt suppe.

Link to post

Ja, denne er jo også 5,7 l, men melder om et helt annet bensinforbruk enn den du nevner. Nå er det slik at selger ikke har målt forbruk på denne, men tar utgangspunkt i gammel motor han hadde (der toppen røk). Dette skal være en så og si helt ny motor. Motoren har også ferskvannskjøling og som sagt 260 HK.

 

Bilde:

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13597/18_929441116.jpg

mvh Bergen Dørk

Link to post
Ja, denne er jo også 5,7 l, men melder om et helt annet bensinforbruk enn den du nevner. Nå er det slik at selger ikke har målt forbruk på denne, men tar utgangspunkt i gammel motor han hadde (der toppen røk). Dette skal være en så og si helt ny motor. Motoren har også ferskvannskjøling og som sagt 260 HK.

 

Men en 27 fot vil nok veie betraktelig mer enn den jeg hadde som var 23 fot. I tillegg spørs det om man har optimal utveksling

på drevet samt riktig propell.

 

Jeg byttet propell fra den orginale stålpropellen til en annen stålpropell og kunne har 400 rpm lavere på marsj enn tidligere.

Med dertil lavere forbruk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...