Bergen dørk Startet 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2009 Hei! Noen her som kjennskap til, informasjon om eller erfaring med Vortechmotor 5,7 liter, 8 sylindere? Dette er en bensinmotor og den yter 260 HK. Står i en 27 fots Bayliner. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Ser jo at det er en del som har lest forespørselen, men ingen svar gitt ennå. Ingen som kjenner til dette motorkonseptet? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Pettter Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Bra greier det derre der.Bygd på 350 chevrolet blokk.Egentlig beregenet for bil (90%) sikker.men en gull klump. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Takk for svar - gullklump i hvilken betydning? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
horg Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Vortech Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Disse motorene brukes i nyere suburban,tahoe chevy truks,og har aldri hørt noe feil om dem.Har du med innjek? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Vet ikke noe mer enn dette: Forgasser med el.tronisk tenning, dvs en forgassermotor ikke en MPI-motor. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Nils Gullhav Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Vortechmotor med forgasser, dette skurrer... Trodde disse stort sett var levert i CPI utgaver og lign, ordentlig insprøytning av drivstoffet til hver sylinder. De er også bedre avbalansert. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Nils Gullhav Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Dette kan jo være en som har satt inn en "ny" bilmotor i båten. Så satt på forgasser siden innsprøytningsystemet ikke passer til båtbruk uten videre. Da må du være beredt på å få en motor som liker drivstoff, mye drivstoff.... Kammen vil være feil og det er få som kan stille inn forgasser riktig. Du skal igjenom en del dysebytte før du er i mål. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Det er vel det som er en av de tingene jeg er sterkt i tvil om: Det er snakk om bortimot 50 l pr t i marsjfart 24-25 knop. Synes dette er et noe drøyt forbruk. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SeaRaymond Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 2 liter per n. mil i planefart på en forgassermotor i en 27 foter høres ikke urimeligt ut i mine ører og erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Og hvis en sammenligner med en mer typisk MPI-motor for båt? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SeaRaymond Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Nå skal jeg være litt forsiktig med påstander, men har hørt at innsprøytningsmotoren er 15-20% gjerrigere..... Skulle vel i dette tilfellet tilsi ca 1,7 liter per n.mil med samme effektuttak Har erfaring med 5 liter forgassermotor fra mercruiser (220hk), denne hadde forbruk på 60-65 liter/timen ved full gass (målt med instrument), samt 7,4 literen av samme fabrikant (330hk) denne brukte 90-95 liter/timen ved full gass (målt med samme type instrument) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Vortech kommer også med forgasser. Jeg hadde en 5.7L med elektronisk tenning og forgasser. Kjøpte den ny av Hansen Racing i Stockholm. Den hadde bl.a rullekam og syrefast pakning. Den var lagd for båt. Effektuttaket var 325 hk ifølge bremsepapirer og den brukte rundt 22 liter/timen v/ 20-25 knop i en Sea Ray 230 Overnighter som hadde en tørrvekt på 1950 kg. Glimrende motor! Med en slik lydopplevelse hadde hvertfall ikke jeg problemer med at den brukte litt suppe. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Ja, denne er jo også 5,7 l, men melder om et helt annet bensinforbruk enn den du nevner. Nå er det slik at selger ikke har målt forbruk på denne, men tar utgangspunkt i gammel motor han hadde (der toppen røk). Dette skal være en så og si helt ny motor. Motoren har også ferskvannskjøling og som sagt 260 HK. Bilde: https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13597/18_929441116.jpg Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Det er vel denne motoren du snakker om Bergen dørk: Var mye snadder på hjemmesiden til Vortech. Ikke noe problem å få ut litt ekstra futt fra disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Var visst innom Finn.no samtidig vi. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Ja, denne er jo også 5,7 l, men melder om et helt annet bensinforbruk enn den du nevner. Nå er det slik at selger ikke har målt forbruk på denne, men tar utgangspunkt i gammel motor han hadde (der toppen røk). Dette skal være en så og si helt ny motor. Motoren har også ferskvannskjøling og som sagt 260 HK. Men en 27 fot vil nok veie betraktelig mer enn den jeg hadde som var 23 fot. I tillegg spørs det om man har optimal utveksling på drevet samt riktig propell. Jeg byttet propell fra den orginale stålpropellen til en annen stålpropell og kunne har 400 rpm lavere på marsj enn tidligere. Med dertil lavere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.