Falcon1 Startet 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2009 Kjøpte en Falco 26 320HK av "boatnet.no" som holder til på vestlandet. Båten stod i Tallin på lager for bella og jeg betalte 100000NOK i forskudd til eier av boatnet.no som skulle gå til montering og klargjøring av båten. Utvikling av NOK / EUR gjorde at jeg ikke fikk levert båten og xxxxxxxxx som driver boatnet.no har stukket av med pengene og flyttet til estland. http://boatnet.no er et personlig foretagene og ikke et a/s. HVilke rettigher har jeg og hvordan kan jeg lettest drive inn pengene mine. Kommentar fra moderatorPersonnavn slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Du må vel politianmelde ham samt rette søksmål mot ham personlig. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 reis etter han å hent pengene , det er sikkert flere som kan vere med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Uten å oppfordre til ulovligheter så ville jeg også "satt bort" oppdraget. Da er det i allefall håp om å få noen småpenger igjen.. kanskje...? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 1) Politianmeldelse 2) Forliksklage -- skaff deg dom for ditt krav 3) Eventuelt arrest -- hvis han eier noe i landet her 4) Undersøk med alle forsikringsselskapet i landet om han har/hadde en ansvarsforsikring du kan reise krav under Er du medlem i KNBF får du en times gratis juridisk rådgivning. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kodvaag Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Hva har skjedd rent praktisk? Du har innbetalt 100.000,- til et norskt enmanns firma? Dette firmaet har innbetalt forskudd til fabrikken for at de skal produsere båten for de etter dine spesifikasjoner? Da båten var ferdig og sluttsummen skulle betales var den norske kronen sunket så mye i verdi at båten ble mye dyrere i NOK? Dermed leverer ikke fabrikken ut båten, siden de ikke får hele kjøpesummen innbetalt i sin helhet? Dette høres ut som en kinkig situasjon. Ingen kunne forutsi valutaendringen, skjedde jo over en helg nesten. Regner med valutaendringen er så stor at importøren ikke klarer å kjøpe båten med den avtalta kjøpesummen fra deg, selv om han gir fra seg hele sin fortjeneste, at det er derfor han har stukket av? Gjerne beskriv litt mer detaljert hva som har skjedd, er det som jeg har skissert ovenfor? Det er mange skarpinger her inne som kan gi deg bedre råd enn å leie inn torpedoer. Håper saken løser seg, kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til. Tvitvi! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
roaldbj Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Flott kjære SW. Dette kvalifiserer til første klasses maritim rådgivning. Tviler på at andre er like kontante som deg. Godt nytt år. Håper mange får nytte av din kompetanse i året som kommer. Medlemsskap i KNBF er absolutt nyttig. Jeg har selv fått god hjelp av KNBF i det famøse Tysklandsprosjektet hvor alle euro ble refundert - bortsett fra rentene. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Det er mange skarpinger her inne som kan gi deg bedre råd enn å leie inn torpedoer. ..... Hva sa jeg? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Mariell Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Få sjekket opp om fyren har noe av verdi igjen i Norge. Politianmeldelse er vel det du kan starte med. En advokat kan også muligens hjelpe deg. Om han fortsatt eier noe i Norge. Kan du få Kronene tilbake gjennom Namsmann. Men den prosessen er ikke gjort over natta. Å reise etter for å hente pengene i Estland, tror jeg ikke jeg ville anbefale. Er folk som har forsøkt å reise øst over før, etter å ha blitt lurt/svindlet. Fører skjelden noe godt med seg. Er vel endog ett par stykker som ingen har sett siden. Men du kan selge kravet ditt til Profesjonelle innkervningsfirmaer. Tror til og med det er lovligt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JGH Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Han bur i Estland og er gift med i dame der, mora bur på Bokn og han er der på besøk av og til. Har dette fra en kamerat som kjøpte båt av han ifjor. Da hadde han 2-3 båter liggende. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 En eventuell arrest er noe som vel kan følge av en anmeldelse eller søksmål. Dette er ikke noe du kan foreta deg selv. Det blir å oppfatte som selvtekt. Anbefaler derfor ikke SW`s anbefaling på dette punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 motor --- du vet ikke hva du snakker om. Arrest er en forføyning etter Tvisteloven hvormed det tas kontroll over eiendeler tilhørende skyldneren, når hans forhold gir grunn til å frykte for at forfølningen ellers kan bli vesentlig vanskeliggjort eller forspilt eller må foregå i utlandet. Se Tvisteloven kapittel 33. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Mulig det, men hvor står det at han selv kan ta arrest. Trodde det var en beslutning som måtte fattes av dertil hjemlede personer. Sitér dette innlegget Link to post
Falcon1 Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Sier takk for innspill. Tenker jeg søker hjelp hos et inkassoselskap i første omgang og får litt bistand det på hvordan det er best å gå fram. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Anmeld ham og politiet vil kunne gi deg råd, spesielt flinke til slikt er de ofte på små lennsmannskontor. Dette fordi Lensmannen på mindre steder er mye innvolvert i ulike scenarioer. Det vil ta mye tid å gå gjennom et inkassobyrå. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 inkassoselskap?? Tåpelig! En setning fra eier om at han bestrider kravet er alt som trengs for å stoppe dem. Men du får kanskje noen gode råd der om hva du bør gjøre for å gå videre med saken. Råd du må betale dyrt for, som andre steder er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Yepp. Har nettopp selv hatt et inkassoselskap som prøvde å kreve inn betaling fra meg fordi jeg nektet å betale for en ufulstendig jobb. Saksøker brukte flere mnd. og noen kroner ble kastet bort. Til slutt måtte de gå via Forliksrådet og jeg ble stevnet inn. En sak som forøvrig ble avsluttet der ved at saksøkers pengekrav ble betydelig redusert. Alle utgifter til innkreving av penger fra meg måtte saksøker selv ta på egen kappe. For meg sluttet saken med et heldig utfall. Ellers kan jeg nevne at et firma en kamerat jobber hos fikk tatt arrest i en skyldners båt i sommer. De kunne ikke selv ta arrest men fikk dette gjennom Namsmannen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Mulig det, men hvor står det at han selv kan ta arrest. Trodde det var en beslutning som måtte fattes av dertil hjemlede personer. Jeg sa ikke at han skulle "ta arrest selv". Arrest eller annen midlertidig forføyning besluttes ved kjennelse av tingretten. Slik kjennelse kan man til og med få avsagt straks og med en gang i hastesaker, uten at motparten blir hørt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
motor Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Men da er vi jo enig da SW Jeg presisrerte bare at han ikke kunne gjøre det selv. Beklager om det ble misforstått. Godt å få det bekreftet, så har jeg kanskje ikke mistet all forstand, selv lett påvirket av god konjakk. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Skjønner ikke at noen gidder og diskutere en sånn sak med SW. dette er jobben hans så en diskusjon med han er vel nesten tapt før man begynner Svindlet bør følge SW sine råd, de stemmer erfaringsmessig sykt bra. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Hansi Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Skjønner ikke at noen gidder og diskutere en sånn sak med SW. De skjønner vel ikke hva han skriver da...... noen skal ha det inn med teskje før de forstår sakens realiteter. Sitér dette innlegget Link to post
Boatnet Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Jeg har blitt tipset om denne bloggen og siden det er undertegnede som er blitt stemplet som ”svindler” så føler jeg at det bør sies noen ord fra andre siden. Saken startet ganske greit med at ”svindlet” og undertegnede inngikk en avtale om kjøp av båt. Det ble på ingen måte skjult at denne båten befant seg i Estland. Levering skulle skje i begynnelsen av desember, men den svake kronen på dette tidspunktet gjorde at jeg ikke hadde mulighet til å overholde min del av kontrakten. Når ”svindlet” ble innformert om dette så ble vi enige om en muntlig ”intensjonsavtale” om å utsette handelen. ”Svindlet” ønsket imidlertidig å få tilbakebetalt sitt forskudd, noe jeg selvfølgelig ikke hadde noen motsetninger mot. Vi var nå kommet til midten av desember. Jeg kan innrømme at kommunikasjonen fra min side har vært for dårlig i etterkant av dette, men jeg ga informasjon om at jeg hadde fått ett jobbtilbud som førte til at jeg ville komme til å reise vekk i flere uker og ville store deler av tiden være uten GSM dekning, men ville kunne motta e-post over satellitt. Det ble satt en ny dato for tilbakebetaling, 12. Januar. Dette er ikke lenge til men jeg synes det er vell tidlig å poste dette som en svindelsak. Hvordan ”svindlet” har kommet frem til at jeg har ”stukket av” til Estland får bli hans sak. ”Svindlet” ble senest i e-post sendt denne uken informert om situasjonen og at en rekke ”uheldige” omstendigheter gjorde at jeg ikke allerede hadde betalt tilbake hans forskudd, men denne tråden tar jeg direkte med ”svindlet”. Jeg kan garantere at ”svindlet” vil få tilbake det han har betalt og vil ikke tape noe som følge av at ting dessverre ikke gikk som planlagt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Jeg kan garantere at ”svindlet” vil få tilbake det han har betalt og vil ikke tape noe som følge av at ting dessverre ikke gikk som planlagt. Spørsmålet da er: -Når vil du betale tilbake pengene til "svindlet"?? Innen 12 Jan. som du selv skrev som ny dato for tilbakebetaling? Vel. Hvis ikke pengen er på konto 12 Jan (i morgen) ville jeg som "svindlet" ikke nølt med å følge rådene fra Skipper Worse (båtadvokaten) lenger opp i tråden. Rydder du opp og betaler i morgen er det bra, og på høy tid Slike tråder som som dette understreker for meg viktigheten av å være selektiv med hvem jeg handler med 1) Politianmeldelse2) Forliksklage -- skaff deg dom for ditt krav 3) Eventuelt arrest -- hvis han eier noe i landet her 4) Undersøk med alle forsikringsselskapet i landet om han har/hadde en ansvarsforsikring du kan reise krav under Er du medlem i KNBF får du en times gratis juridisk rådgivning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
opus Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Lurer generelt på: Sitat tatt fra Boatnet`s innlegg: "Levering skulle skje i begynnelsen av desember, men den svake kronen på dette tidspunktet gjorde at jeg ikke hadde mulighet til å overholde min del av kontrakten." -Om det ikke er tatt forbehold om valuta-forandringer i kjøpskontrakten fra den profesjonelle aktør Boatnet, er ikke det uvedkommende for Svindlet? Og følgelig bør stå på for å få Boatnet til å overholde sin del av kontrakten? Svindlet har vel bare inngått en kontrakt, gjordt et godt kjøp, som Boatnet evt må gi en slags erstatning for om han ikke overholder kontrakten? Forsinkelse-erstatning og evt mer-kostnadene ved senere handel av samme/liknende båt? Bare å få igjen forskuddet krone for krone, virker ikke rettferdig........... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Stemmer Boatnet`s opplysninger så synes jeg Svindlet har opptrdådt svært uheldig. Det kan virke som om det ikke er noe grunnlag pr.dato for å fremlegge en påstand om svindel. Kanskje ikke så rart at Svindlet ikke kom med utfyllende opplysninger i saken og at han ville vurdere veien via et inkassoselskap. Jeg er imponert over Boatnet som har valgt å komentere denne sak og tror det er uheldig å henge seg opp i detaljer i svaret. Noen ganger er det faktisk også slik at uheldige omstendigheter fører til at inngåtte avtaler må brytes og da vil begge parter ofte føle at de har lidt tap. Vi vet intet om kontraktens formuleringer ol, så jeg tror nok at Svindlet bør akseptere å få tilbake sitt utlegg uten videre krav om kompensasjon. Drev jeg Boatnet så ville jeg ikke sett med blide øyne på evnt. uriktige påstander fra trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.